Print Friendly

.

Δ23/οικ.34484/2655/26.7.2016
Εγκύκλιος εφαρμογής της υπ' αρ. Α3(γ)/ΓΠ/οικ.25132 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ 908 τ.Β) «Ρυθμίσεις για τη διασφάλιση της πρόσβασης των ανασφάλιστων στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας

Κατόπιν της δημοσίευσης της υπ' αρ. Α3(γ)/ΓΠ/οικ.25132 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ 908 τ.Β' -ΑΔΑ:6Λ2Η465ΦΥΟ-ΠΗΟ) «Ρυθμίσεις για τη διασφάλιση της πρόσβασης των ανασφάλιστων στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας», σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Α. Διευκρινήσεις για την άσκηση της αρμοδιότητας των άρθρων 6 και 7.

Με τη νέα ρύθμιση, η πρόσβαση των δικαιούχων του άρθρου 1 σε ιατρική και νοσηλευτική περίθαλψη στις Υπηρεσίες του Ε.Σ.Υ. γίνεται απευθείας με τη χρήση του ΑΜΚΑ ή με τη χρήση της Κάρτας Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού για τους δικαιούχους του άρθρου 3. Η πρόσβαση σε φαρμακευτική περίθαλψη γίνεται επίσης απευθείας σε ιδιωτικά φαρμακεία, σύμφωνα -καταρχήν- με τα οριζόμενα στο άρθρο 6 παρ.1, δηλαδή με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τους ασφαλισμένους.

Στις Υπηρεσίες σας απονέμονται οι εξής αρμοδιότητες:

1. Βάσει του άρθρου 7 παρ.1, η εξέταση αιτήσεων ανασφάλιστων ατόμων (συμπεριλαμβανομένων των οφειλετών των ασφαλιστικών ταμείων) που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, ανεξαρτήτως ιθαγένειας, όπως αυτές απαριθμούνται περιοριστικά στο άρθρο 6 παρ.2 περ.Β και παρ.8, αποκλειστικά για την έκδοση απόφασης παροχής δωρεάν φαρμακευτικής περίθαλψης (χωρίς ποσοστό συμμετοχής). Δεν εκδίδονται πλέον βιβλιάρια ή πιστοποιητικά κοινωνικής προστασίας. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η κατοχή ΑΜΚΑ και νομιμοποιητικών εγγράφων διαμονής, καθώς και οποιοδήποτε πρόσφορο αποδεικτικό κατοικίας στο Δήμο σας ή στο Δήμο στον οποίο η Υπηρεσία σας παρέχει διοικητική υποστήριξη για την εφαρμογή του προγράμματος.

Διαδικασία ελέγχου για τους δικαιούχους της παρ.2 περ.Β., ήτοι:

1. Άτομα με (οποιοδήποτε ποσοστό) αναπηρίας κάτω από 67%,
2. Χρόνια πάσχοντες (όσες παθήσεις αναφέρονται αποκλειστικά στην Κ.Υ.Α. 31102/1870/2013 ΦΕΚ2906 τ.Β),
3. Κάτοχοι βιβλιαρίου ανασφαλίστου σε ισχύ την 04-04-2016 και τα μέλη των οικογενειών τους (σύζυγος και εξαρτώμενα τέκνα),
4. Αιτούντες βιβλιάριο ανασφαλίστου έως την 04-04-2016 των οποίων η αίτηση εκκρεμεί και τα μέλη των οικογενειών τους (σύζυγος και εξαρτώμενα τέκνα).

Για τους ανωτέρω ο έλεγχος αφορά:

α. Στην υπαγωγή ή μη στις αναφερόμενες κατηγορίες δικαιούχων μέσω του ελέγχου του αντίστοιχου προβλεπόμενου στην ΚΥΑ δικαιολογητικού εγγράφου. Για την κατηγορία των κατόχων βιβλιαρίου ανασφαλίστου, το βιβλιάριο θα πρέπει να ήταν απαραιτήτως σε ισχύ την 0404-2016, ανεξαρτήτως του χρόνου που θα αιτηθεί στην Υπηρεσία σας την παροχή δωρεάν φαρμακευτικής περίθαλψης. Περιλαμβάνονται, επιπλέον, όσοι είχαν καταθέσει αίτηση έως την 0404-2016 για έκδοση ή θεώρηση (ανεξάρτητα της ημερομηνίας που είχε λήξει το προηγούμενο) βιβλιαρίου ανασφαλίστου για την οποία δεν είχε εκδοθεί απόφαση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 8 παρ.2. Για τους κατόχους/αιτούντες βιβλιάριο, ισχύει η δυνατότητα ετήσιας ανανέωσης της παροχής δωρεάν φαρμακευτικής περίθαλψης, σύμφωνα με τα όρια εισοδήματος της παρ.2 περ.Β.

Σημειώνεται ότι η κατάθεση και εξέταση αίτησης σύμφωνα με τα όρια εισοδήματος της παρ.2 περ.Β, αφορά αποκλειστικά στα άτομα με αναπηρία κάτω από 67% ή τους χρόνια πάσχοντες και όχι στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς τους. Για την κατηγορία, ωστόσο, των κατόχων/αιτούντων βιβλιαρίου ανασφαλίστου περιλαμβάνονται και τα μέλη της οικογένειάς τους (σύζυγος και εξαρτώμενα τέκνα).

β. Στη διαπίστωση της ασφαλιστικής ή μη ικανότητας του αιτούντος ή/και των μελών οικογένειας. Ο έλεγχος γίνεται αποκλειστικά μέσω του συστήματος ΑΤΛΑΣ της ΗΔΙΚΑ Α.Ε., με την καταχώρηση στην εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Μητρώου Ανασφαλίστων του ΑΜΚΑ κάθε μέλους οικογένειας για το οποίο έχει κατατεθεί αίτηση. Δεν αναζητούνται βεβαιώσεις από ασφαλιστικούς φορείς. Σε περίπτωση αλλαγής της ασφαλιστικής κατάστασης (ασφάλιση σε ταμείο), το σύστημα ΑΤΛΑΣ και η ηλεκτρονική συνταγογράφηση ενημερώνεται αυτόματα και δεν απαιτείται σχετική ενέργεια των Υπηρεσιών σας. Σε περίπτωση διαπίστωσης σφάλματος ή αναντιστοιχίας στα εμφανιζόμενα στο μητρώο ΑΜΚΑ στοιχεία, συμπεριλαμβανομένου του ΑΦΜ, η Υπηρεσία σας θα κατευθύνει τους αιτούντες σε ΚΕΠ για διόρθωσή τους.

γ. Εφόσον ο αιτών ή/και τα μέλη οικογένειας δεν διαθέτουν ενεργή ασφαλιστική ικανότητα (περιλαμβάνονται δηλαδή και οι οφειλέτες των ταμείων), ακολουθεί έλεγχος οικογενειακού εισοδήματος και περιουσίας για την υπαγωγή ή μη στα οικονομικά κριτήρια του άρθρου 6 παρ.2Β έως 7. Προς τούτο, καταχωρείται στην εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Μητρώου Ανασφαλίστων το ΑΦΜ κάθε μέλους οικογένειας για το οποίο έχει κατατεθεί αίτηση. Στην παρούσα φάση και μέχρι την ανάπτυξη ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής ελέγχου εισοδήματος, η ηλεκτρονική διασταύρωση γίνεται μέσω αρχείου της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και βασίζεται στα δηλωθέντα στοιχεία εισοδήματος και οικογενειακής κατάστασης της εκκαθαρισμένης φορολογικής δήλωσης του τελευταίου φορολογικού έτους. Το αποτέλεσμα της διασταύρωσης θα χορηγείται υπό μορφή εμπίπτει/δεν εμπίπτει στα κριτήρια της Κ.Υ.Α. Για τη διασφάλιση, ωστόσο της ορθής εφαρμογής της Κ.Υ.Α., στις περιπτώσεις που η Υπηρεσία σας διαπιστώνει μεταβολή της οικογενειακής κατάστασης του αιτούντος σε σχέση με τη δηλωθείσα στην τελευταία φορολογική δήλωση (π.χ. γέννηση νέου τέκνου), προβαίνει σε επιπλέον έλεγχο εισοδήματος βάσει του προσκομισθέντος εκκαθαριστικού και της φορολογικής δήλωσης.

Η διασταύρωση της αξίας ακίνητης περιουσίας γίνεται ομοίως μέσω αρχείου της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων βάσει των εκκαθαριστικών ΕΝΦΙΑ. Ειδικά για τις καταθέσεις, ο έλεγχος γίνεται προς το παρόν από την Υπηρεσία σας βάσει της εκκαθαρισμένης φορολογικής δήλωσης του τελευταίου φορολογικού έτους και σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα. Τα όρια σύμφωνα με την Κ.Υ.Α. καθορίζονται ως ακολούθως:

ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΠΑΡ.2Β

ΣΥΝΘΕΣΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΟΡΙΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΟΡΙΟ ΑΞΙΑΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΟΡΙΟ ΚΑΤΑΘΕΣΕΩΝ ΟΡΙΟ ΤΟΚΩΝ
Μεμονωμένο άτομο 6.000 € 150.000 € 18.000 € 200 €
Οικογένεια χωρίς εξαρτώμενα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με ένα εξαρτώμενο μέλος 7.200 € 165.000 € 21.600 € 240 €
Οικογένεια με ένα εξαρτώμενο μέλος ή μονογονεϊκή οικογένεια με δύο εξαρτώμενα μέλη 8.400 € 180.000 € 25.200 € 280 €
Οικογένεια με δύο εξαρτώμενα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με τρία εξαρτώμενα μέλη 9.600 € 195.000 € 28.800 € 320 €
Οικογένεια με τρία εξαρτώμενα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με τέσσερα εξαρτώμενα μέλη 10.800 € 210.000 € 32.400 € 360 €
Οικογένεια με τέσσερα εξαρτώμενα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με πέντε εξαρτώμενα μέλη 12.000 € 225.000 € 36.000 € 400 €
Οικογένεια με πέντε εξαρτώμενα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με έξι εξαρτώμενα μέλη 13.200 € 240.000 € 39.600 € 440 €
Οικογένεια με έξι εξαρτώμενα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με επτά εξαρτώμενα μέλη 14.400 € 255.000 € 43.200 € 480 €
Οικογένεια με επτά εξαρτώμενα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με οκτώ εξαρτώμενα μέλη 15.600 € 270.000 € 46.800 € 520 €
Οικογένεια με οκτώ εξαρτώμενα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με εννιά εξαρτώμενα μέλη 16.800 € 285.000 € 50.400 € 560 €

 

Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η υποβολή φορολογικής δήλωσης κατά το τελευταίο φορολογικό έτος (άρθρο 6 παρ.7), η οποία ελέγχεται από τη Γ.Γ.Δ.Ε.. Σε περίπτωση μη υποβολής φορολογικής δήλωσης, δεν μπορεί να εκδοθεί απόφαση χορήγησης δωρεάν φαρμακευτικής περίθαλψης. Δεν μπορεί, επίσης, να εκδοθεί απόφαση, εφόσον ο αιτών δηλώνει στη φορολογική του δήλωση μόνιμος κάτοικος εξωτερικού.

Σε περίπτωση που το αποτέλεσμα του οικονομικού ελέγχου είναι αρνητικό, ο αιτών έχει τη δυνατότητα κατάθεσης ένστασης εντός 15 ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης της απόφασης, προσκομίζοντας το κατά περίπτωση απαιτούμενο δικαιολογητικό που θεμελιώνει το λόγο της ένστασης.

δ. Οι εξουσιοδοτημένοι υπάλληλοι θα πρέπει να εκτυπώνουν το αποτέλεσμα του ελέγχου της ασφαλιστικής ικανότητας και εισοδήματος των αιτούντων, ώστε να είναι διαθέσιμο στην Υπηρεσία για την έκδοση της απόφασης και για την τήρηση αρχείου. Οι αποφάσεις εκδίδονται από την Υπηρεσία σας, κοινοποιούνται εγγράφως στον αιτούντα και σε περίπτωση θετικής απόφασης καταχωρούνται στην ηλεκτρονική εφαρμογή με ημερομηνία έναρξης αυτή της έκδοσης της απόφασης. Για την καλύτερη διαχείριση του όγκου των αιτημάτων και προκειμένου να μην υπάρχουν κενά στην παροχή δωρεάν φαρμακευτικής περίθαλψης σε ευπαθείς ομάδες, σε περίπτωση κατάθεσης αιτήματος ανανέωσης πριν την ημερομηνία λήξης της προηγούμενης απόφασης, δίνεται η δυνατότητα καταχώρησης της νέας απόφασης και πριν τη λήξη της προηγούμενης. Σε αυτή την περίπτωση, η ημερομηνία έναρξης ισχύος της νέας απόφασης είναι η επόμενη της λήξης της προηγούμενης. Σημειώνεται ότι η καταχώρηση της εκδοθείσας απόφασης στην ηλεκτρονική εφαρμογή θα πρέπει να γίνεται άμεσα, ώστε να είναι διαθέσιμη στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.

Διαδικασία ελέγχου για τους δικαιούχους της παρ.8 (κατηγορίες α-ζ).

Για τους ανωτέρω ο έλεγχος αφορά:

α. Στην υπαγωγή ή μη στις αναφερόμενες κατηγορίες δικαιούχων μέσω του ελέγχου του αντίστοιχου προβλεπόμενου στην ΚΥΑ δικαιολογητικού εγγράφου. Σημειώνεται ότι η κατάθεση και εξέταση αίτησης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ.8, αφορά αποκλειστικά στα άτομα που έχουν την αναφερόμενη ιδιότητα και όχι στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, πλην των περιπτώσεων δ και ε (δικαιούχοι διεθνούς προστασίας και δικαιούχοι άδειας διαμονής για ανθρωπιστικούς ή εξαιρετικούς λόγους), για τις οποίες ρητά ορίζονται ως δικαιούχοι και τα μέλη οικογένειας.

β. Στη διαπίστωση της ασφαλιστικής ή μη ικανότητας μέσω του συστήματος ΑΤΛΑΣ της ΗΔΙΚΑ Α.Ε.. κατά τα ανωτέρω αναφερόμενα.

γ. Δεν πραγματοποιείται έλεγχος εισοδήματος και δεν εξετάζεται η υποβολή ή μη φορολογικής δήλωσης.

δ. Ακολουθεί η έκδοση της απόφασης κατά τα ανωτέρω αναφερόμενα.

2. Βάσει του άρθρου 7 παρ.2, η εξέταση ενστάσεων επί επιβληθείσας συμμετοχής στη φαρμακευτική δαπάνη. Σημειώνεται ότι για τους δικαιούχους του άρθρου 6 παρ.2 περ.Α (γενικός πληθυσμός οικονομικά αδύναμων πολιτών, συμπεριλαμβανομένων των οφειλετών των ασφαλιστικών ταμείων), η αρμοδιότητα της Υπηρεσίας σας, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ.2, αφορά αποκλειστικά την εξέταση ένστασης. Η παροχή δωρεάν φαρμακευτικής περίθαλψης για τους ανωτέρω δικαιούχους γίνεται απευθείας στη συνταγογράφηση μέσω αρχείου της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και βασίζεται στα δηλωθέντα στοιχεία εισοδήματος και οικογενειακής κατάστασης της εκκαθαρισμένης φορολογικής δήλωσης του τελευταίου φορολογικού έτους.

Η υποβολή ένστασης γίνεται εντός προθεσμίας 15 ημερών από την ημερομηνία που αναγράφεται στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η κατοχή ΑΜΚΑ και νομιμοποιητικών εγγράφων διαμονής, οποιοδήποτε πρόσφορο αποδεικτικό κατοικίας στο Δήμο σας ή στο Δήμο στον οποίο η Υπηρεσία σας παρέχει διοικητική υποστήριξη για την εφαρμογή του προγράμματος, καθώς και το κατά περίπτωση απαιτούμενο δικαιολογητικό που θεμελιώνει το λόγο της ένστασης. Οι αποφάσεις εκδίδονται από την Υπηρεσία σας, κοινοποιούνται εγγράφως στον αιτούντα και σε περίπτωση θετικής απόφασης καταχωρούνται στην ηλεκτρονική εφαρμογή με ημερομηνία έναρξης αυτή της έκδοσης της απόφασης.

Τα όρια σύμφωνα με την Κ.Υ.Α. καθορίζονται ως ακολούθως:

ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΠΑΡ.2Α

ΟΡΙΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΟΡΙΟ ΑΞΙΑΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΟΡΙΟ ΚΑΤΑΘΕΣΕΩΝ ΟΡΙΟ ΤΟΚΩΝ
2.400 € 150.000 € 7.200 € 80 €
3.600 € 165.000 € 10.800 € 120 €
4.200 € 180.000 € 12.600 € 140 €
4.800 € 195.000 € 14.400 € 160 €
5.400 € 210.000 € 16.200 € 180 €
6.000 € 225.000 € 18.000 € 200 €
6.600 € 240.000 € 19.800 € 220 €
7.200 € 255.000 € 21.600 € 240 €
7.800 € 270.000 € 23.400 € 260 €
8.400 € 285.000 € 25.200 € 280 €

Β. Κατηγορίες δικαιούχων των παρ.2Β και 8 - Ενδεικτικές περιπτώσεις εφαρμογής.

Με το νέο πλαίσιο, το δικαίωμα στη δωρεάν φαρμακευτική περίθαλψη χορηγείται κατά κανόνα σε άτομα, επειδή ανήκουν σε συγκεκριμένη ευάλωτη ομάδα. Έμμεσο δικαίωμα στα μέλη οικογένειας δίνεται μόνο σε τρεις περιπτώσεις (δικαιούχοι διεθνούς προστασίας, δικαιούχοι άδειας διαμονής για ανθρωπιστικούς ή εξαιρετικούς λόγους, κάτοχοι ή όσοι είχαν καταθέσει αίτημα για βιβλιάριο ανασφαλίστου). Ως εκ τούτου θα είναι συχνό το φαινόμενο να κατατίθενται αιτήσεις στις οποίες τα μέλη της οικογένειας μπορεί να ανήκουν σε διαφορετική κατηγορία. Επιπλέον, μπορεί το ίδιο πρόσωπο να εμπίπτει καταρχήν σε περισσότερες από μια διατάξεις της Κ.Υ.Α. Τότε εφαρμόζεται η ευνοϊκότερη διάταξη για τον αιτούντα.

Ο έλεγχος πραγματοποιείται ανάλογα με την κατηγορία δικαιούχου που δηλώνεται στην αίτηση ξεχωριστά για κάθε μέλος. Σε κάθε περίπτωση τα μέλη οικογένειας καταθέτουν μία αίτηση, επί της οποίας εκδίδεται μία απόφαση από την Υπηρεσία σας. Η καταχώρηση της απόφασης στην ηλεκτρονική εφαρμογή γίνεται για το κάθε μέλος ξεχωριστά. Σε περίπτωση μεταβολής της οικογενειακής κατάστασης (γέννηση νέου τέκνου), κατατίθεται νέα αίτηση και εκδίδεται νέα απόφαση.

Ενδεικτικά παραδείγματα:

α. Οικογένεια, όλα ή ορισμένα από τα μέλη της οποίας κατείχαν βιβλιάριο ανασφαλίστου σε ισχύ την 04-04-2016 και ένα από αυτά είναι ταυτόχρονα άτομο με αναπηρία 67% και άνω. Στην περίπτωση του ατόμου με αναπηρία 67% και άνω που ήταν ταυτόχρονα κάτοχος βιβλιαρίου δεν πραγματοποιείται έλεγχος εισοδήματος, αφού εφαρμόζεται η ευνοϊκότερη διάταξη.

Πραγματοποιείται έλεγχος οικογενειακού εισοδήματος για την εξέταση της αίτησης των υπόλοιπων μελών. Σε περίπτωση υπέρβασης εισοδήματος, θετική απόφαση εκδίδεται μόνο για το άτομο με αναπηρία 67% και άνω.

β. Οικογένεια, τα μέλη της οποίας δεν ανήκουν σε μια από τις κατηγορίες δικαιούχων, πλην ενός τέκνου που είναι άτομο με αναπηρία 67% και άνω και ενός τέκνου με αναπηρία κάτω από 67%. Στην περίπτωση αυτή ο αιτών (πατέρας ή μητέρα) αιτείται μόνο για τα τέκνα. Πραγματοποιείται έλεγχος οικογενειακού εισοδήματος για την εξέταση της αίτησης του ατόμου με αναπηρία κάτω από 67% και σε περίπτωση υπέρβασης, θετική απόφαση εκδίδεται μόνο για το άτομο με αναπηρία 67% και άνω.

γ. Άτομο που ανήκει στις κατηγορίες χρονίως πασχόντων της Κ.Υ.Α. 31102/1870/2013 (ΦΕΚ 2906 τ.Β'), αλλά διαθέτει γνωμάτευση ΚΕΠΑ, δεν χρειάζεται να προσκομίσει ιατρική γνωμάτευση, αλλά για διευκόλυνση των Υπηρεσιών σας προτιμάται η γνωμάτευση ΚΕΠΑ και κρίνεται αναλόγως του ποσοστού του (άνω ή κάτω από 67%).

Γ. Διάρκεια ισχύος αποφάσεων - Ενδεικτικές περιπτώσεις εφαρμογής.

Η ισχύς της θετικής απόφασης έχει διάρκεια ένα έτος ή έως την αναγραφόμενη ημερομηνία λήξης του αντίστοιχου δικαιολογητικού εγγράφου. Εφόσον το αντίστοιχο δικαιολογητικό δεν έχει ημερομηνία λήξης, η απόφαση εκδίδεται για ένα έτος.

Ειδικότερα, για τους δικαιούχους του άρθρου 6 παρ.8, για τους οποίους δεν λαμβάνεται υπόψη το οικονομικό κριτήριο, εφόσον το αντίστοιχο προβλεπόμενο στην ΚΥΑ δικαιολογητικό έχει συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης (γνωμάτευση ΚΕΠΑ ή άδειες διαμονής των περιπτώσεων δ, ε και στ της παρ.8), η απόφαση εκδίδεται με ημερομηνία λήξης την αναγραφόμενη ημερομηνία λήξης ισχύος του δικαιολογητικού, ακόμη κι αν υπερβαίνει το έτος. Π.χ. Για Άτομο με αναπηρία 67% και άνω, του οποίου η γνωμάτευση ΚΕΠΑ λήγει την 31-12-2018, η απόφαση εκδίδεται με ημερομηνία λήξης την ανωτέρω ημερομηνία. Ή για αναγνωρισμένο πρόσφυγα (και τα μέλη οικογένειάς του), των οποίων η άδεια διαμονής λήγει την 31-12-2020, η απόφαση εκδίδεται με ημερομηνία λήξης την ανωτέρω ημερομηνία.

Αντίθετα, για τους δικαιούχους του άρθρου 6 παρ.2, για τους οποίους απαιτείται ετήσιος επανέλεγχος εισοδήματος, η ισχύς της απόφασης εκδίδεται κατά κανόνα για ένα έτος ή σε εξαιρετικές περιπτώσεις προηγούμενης λήξης της άδειας διαμονής, για μικρότερο διάστημα έως την αναγραφόμενη ημερομηνία αυτής. Π.χ. Για άτομο με αναπηρία κάτω από 67%, ακόμη κι αν η γνωμάτευσή του έχει διάρκεια έως την 31/12/2018, η απόφαση εκδίδεται για ένα έτος.

Δ. Έντυπο αίτησης, ένστασης και δικαιολογητικών εγγράφων και σχέδιο απόφασης.

Έντυπο αίτησης, ένστασης και δικαιολογητικών εγγράφων και σχέδιο απόφασης για την παροχή δωρεάν φαρμακευτικής περίθαλψης, θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της ΗΔΙΚΑ https://www.idika.gov.gr/anasfalistoi/ προκειμένου να διατίθενται από τις Υπηρεσίες σας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 7 παρ.5. Στην ιστοσελίδα θα αναρτώνται, επίσης, η σχετική νομοθεσία, διευκρινιστικές εγκύκλιοι και οι οδηγίες χρήσης της ηλεκτρονικής εφαρμογής.

Ε. Χρόνος έναρξης διαδικασίας υποβολής αιτήσεων.

Η ημερομηνία έναρξης υποβολής αιτήσεων για τους δικαιούχους δωρεάν φαρμακευτικής περίθαλψης μετατέθηκε για την 01-08-2016, σύμφωνα με την υπ'αρ. Α3γ/Γ.Π.οικ.53790/15-07-2016 (ΑΔΑ: Ω915465ΦΥΟ-ΝΥΙ) εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας.

ΣΤ. Εξέταση εκκρεμών αιτήσεων.

Η εξέταση των αιτήσεων για έκδοση ή θεώρηση βιβλιαρίων ανασφαλίστων ανεστάλη μετά τη δημοσίευση της νέας Κ.Υ.Α. και έως την έναρξη της νέας διαδικασίας από 1.8.2016. Οι αιτούντες, σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ.3, εξομοιώνονται με τους κατόχους κατά την 04-04-2016 βιβλιάριο ανασφαλίστου και οι αιτήσεις τους εξετάζονται με τη νέα διαδικασία, με δυνατότητα υποβολής συμπληρωματικής δήλωσης, όπου αυτό χρειάζεται π.χ. λόγω υποβολής νέας φορολογικής δήλωσης ή λόγω γέννησης νέου τέκνου. Συνεπώς, οι συγκεκριμένες αιτήσεις θα εξετάζονται μόνο για την έκδοση απόφασης χορήγησης δωρεάν φαρμακευτικής περίθαλψης με τα εισοδηματικά κριτήρια της παρ.2Β του άρθρου 6. Η νοσηλεία, σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ.1, είναι δωρεάν από τη ημερομηνία δημοσίευσης του Ν.4368/2016, ήτοι την 21-02-2016.

Για όσες από τις εκκρεμείς αιτήσεις (είτε για βιβλιάριο ανασφαλίστου είτε για πιστοποιητικό κοινωνικής προστασίας) αφορούσαν σε νοσηλείες για το διάστημα πριν την 21-022016, ισχύουν τα αναφερόμενα στην υπ' άρ. Α3γ/Γ.Π.οικ.39364/31-05-2016 (ΑΔΑ:ΩΕ1Α465ΦΥΟ-6ΦΝ) εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας. Τα ανωτέρω νοσήλια διαγράφονται, εφόσον προσκομιστεί στις Υπηρεσίες Υγείας το αποδεικτικό κατάθεσης αίτησης στην Υπηρεσία σας με αριθμό πρωτοκόλλου έως 04-04-2016.

Ζ. Δικαιούχοι Κάρτας Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού.

Αρμόδιες για τη διαδικασία πρόσβασης στο Ε.Σ.Υ. των δικαιούχων του άρθρου 3 της Κ.Υ.Α, ήτοι ευάλωτων κατηγοριών του πληθυσμού που δεν διαθέτουν και αδυνατούν να εκδώσουν ΑΜΚΑ, είναι τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας και οι Κοινωνικές Υπηρεσίες των Δημόσιων Δομών Υγείας. Για τους δικαιούχους αυτούς προβλέπεται η έκδοση Κάρτας Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού από τις ανωτέρω Υπηρεσίες. Για την έναρξη ισχύος της ανωτέρω διαδικασίας θα ενημερωθείτε με νεότερη ανακοίνωση.

Η. Έκδοση πιστοποιητικών οικονομικής αδυναμίας.

Κατόπιν ερωτημάτων σχετικά με τη διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικών οικονομικής αδυναμίας (δωρεάν μετακίνηση με πλοία, δωρεάν ταφή, απαλλαγή από δικαστικά έξοδα και άλλες ισχύουσες διατάξεις) κατόπιν κατάργησης της Κ.Υ.Α.139491/2006, διευκρινίζουμε ότι οι Επιτροπές Κοινωνικής Αρωγής της ανωτέρω Κ.Υ.Α., είχαν συγκροτηθεί και λειτουργούσαν με αποκλειστική αρμοδιότητα τη λήψη απόφασης επί αιτημάτων έκδοσης βιβλιαρίων ανασφαλίστων. Δεν προκύπτει από τη νομοθεσία αρμοδιότητα των Επιτροπών Κοινωνικής Αρωγής για καθήκοντα πέραν αυτών που ρητά τους ανέθετε η Κ.Υ.Α.139491/2006.

Αναφορικά με την έκδοση πιστοποιητικών οικονομικής αδυναμίας κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 4 του Ν.Δ.57/1973, ισχύουν τα αναφερόμενα στο υπ'αρ. Δ28.οικ.29741/2843/12-09-2013 έγγραφό μας, σύμφωνα με το οποίο «Η πιστοποίηση της οικονομικής αδυναμίας από την αρμόδια Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου γίνεται στη βάση των διατάξεων του Ν.Δ.57/1973», «Το πιστοποιητικό εκδίδεται για τη συγκεκριμένη χρήση με απόφαση του Δημάρχου, μετά τη δημοσίευση του Ν.3852/2010» και «Η έκδοση πιστοποιητικών οικονομικής αδυναμίας δεν θα πρέπει να συγχέεται με την έκδοση βιβλιαρίων ανασφαλίστων».

Η παραπομπή του άρθρου 4 του Ν.Δ.57/1973 στο άρθρο 2 αυτού, όπου προβλέπεται η έκδοση απόφασης του Νομάρχη (νυν Δήμαρχο κατόπιν ισχύος του Ν.3852/2010), κατόπιν γνώμης «ειδικής επιτροπής» αποτελούμενης από ένα δημόσιο υπάλληλο, ένα εκκλησιαστικό λειτουργό και ένα ευυπόληπτο πολίτη, καθίσταται ανενεργή όσον αφορά στο σκέλος της ειδικής επιτροπής, δεδομένης της μη συγκρότησης και λειτουργίας τους.

Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε για τη συνέχιση της διαδικασίας έκδοσης πιστοποιητικών οικονομικής αδυναμίας από την αρμόδια Δ/νση του Δήμου σας, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που σας έχουν δοθεί. Ιδιαίτερα επισημαίνουμε ότι για τη χορήγηση πιστοποιητικού για δωρεάν μετακίνηση με πλοίο θα πρέπει να συντρέχουν σοβαροί οικογενειακοί ή κοινωνικοί λόγοι (ιδίως λόγοι υγείας), οι οποίοι θα συνεκτιμώνται από την Υπηρεσία σας σε συνάρτηση την οικονομική κατάσταση του αιτούντος.

Η ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ