Print Friendly

.

Στην τελική ευθεία το ν/σ για την εξωδικαστική διευθέτηση χρεών

Στο τελικό στάδιο επεξεργασίας βρίσκεται το νομοσχέδιο, το οποίο για πρώτη φορά θέτει το θεσμικό πλαίσιο για την από κοινού διευθέτηση των «κόκκινων επιχειρηματικών» χρεών προς την Εφορία, τα ασφαλιστικά Ταμεία, τις τράπεζες, καθώς και άλλους ιδιώτες.

Υπογραμμίζεται πως η διευθέτηση θα γίνεται εκτός δικαστηρίων, ενώ οι υποθέσεις θα φτάνουν στις αίθουσες μόνο για επικύρωση.

Σημειώνεται πως το πλαίσιο του σχεδίου συζητήθηκε ήδη με τους δανειστές της χώρας και -σύμφωνα με πληροφορίες- αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, αφού πρώτα υπάρξει συμφωνία και σε επιμέρους, κρίσιμα σημεία.

Το ζήτημα της σύστασης εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης δημόσιων και ιδιωτικών οφειλών των επιχειρήσεων και των επιτηδευματιών, συζητήθηκε την Τετάρτη στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), όπου εγκρίθηκε η σχετική εισήγηση του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.

Διευκρίνιση 

«Η προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς αφορά σε φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές όλων των φυσικών προσώπων με πρώτη κατοικία» διευκρινίζεται σε ανακοίνωση, του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού, στην οποία τονίζεται ότι η προστασία συμπεριλαμβάνει και τους εμπόρους οι οποίοι δεν καλύπτονται από τον «νόμο Κατσέλη».

Ρύθμιση για πλειστηριασμούς 

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση προσπαθεί να δημιουργήσει ρύθμιση-ανάχωμα στο κύμα των πλειστηριασμών που σαρώνει ακόμη και την πρώτη κατοικία για όσους έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές και καταδιώκονται από την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.

Προκειμένου να μπει ένα «στοπ» στο μαζικό κύμα των πλειστηριασμών, στο υπουργείο Οικονομικών προωθούν νομοθετική διάταξη για την προστασία της πρώτης κατοικίας με τα όρια γι’ αυτούς που έχουν οφειλές προς την εφορία ή τα ασφαλιστικά ταμεία να είναι αντίστοιχα αυτών που ισχύουν σήμερα για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια.

Σήμερα σώζονται από τον πλειστηριασμό α' κατοικίας μόνο οι πραγματικά αδύναμοι, καθώς ο νόμος για τα «κόκκινα» δάνεια προβλέπει πλήρη προστασία της πρώτης κατοικίας για νοικοκυριά με συνολικό εισόδημα έως 8.180 ευρώ για τον άγαμο και ώς 24.000 ευρώ για οικογένεια με έως τρία παιδιά και με συνολική αντικειμενική αξία της περιουσίας τους ώς 120.000 ευρώ και έως 220.000 ευρώ αντίστοιχα.

Να τεθούν όρια για πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας

Από την πλευρά της, η συντονιστική επιτροπή των Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε την Τετάρτη, ζήτησε ο πολιτικός κόσμος να νομοθετήσει άμεσα και να θέσει όρια για την απαλλαγή της πρώτης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς.

Ακόμα, ζήτησαν να προστατευτεί η διαδικασία των πλειστηριασμών για το καλό του πολίτη και για την τήρηση της νομιμότητας. Τόνισαν επίσης ότι μέσα στο αμέσως επόμενο διάστημα θα λάβουν τις αποφάσεις και θα καθορίσουν το πλαίσιο των αντιδράσεών τους.

Έντονο το πρόβλημα με πλειστηριασμούς 

Έπειτα από μια μακρά περίοδο αποχής εξαιτίας των capital controls, το πρόβλημα των πλειστηριασμών των ακινήτων έχει γίνει εντονότερο από ποτέ. Χιλιάδες είναι τα ακίνητα που δεσμεύουν έναντι οφειλών τα δικαστικά τμήματα των ΔΟΥ και εν συνεχεία βγαίνουν στο «σφυρί» προκειμένου να καλυφθούν αυτά τα χρέη και να αυξηθούν οι φορολογικές εισπράξεις.

Περισσότερους από 16.000 πλειστηριασμούς, μεταξύ των οποίων και ακινήτων που προορίζονται ή αποτελούν ήδη πρώτη κατοικία, έχουν σκοπό να εκτελέσουν μέχρι το τέλος του χρόνου οι φοροεισπρακτικές υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων σε βάρος πολιτών που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο και δεν τα έχουν ρυθμίσει.

Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομίας σημειώνει ότι τα περί έξαρσης των πλειστηριασμών είναι παραπλανητικά. Τονίζει, μάλιστα, ότι σχετικά με τις αναφερόμενες ως «εργατικές» κατοικίες του Εύοσμου Θεσσαλονίκης, από τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων προκύπτει ότι πρόκειται για μικρά διαμερίσματα (περί τα 50 τετραγωνικά), τα οποία όλα ανήκουν σε μεγαλοκατασκευαστή που έχει χρέος 12,5 εκατ. ευρώ και είναι άγνωστης διαμονής, ενώ σύμφωνα με το TAXIS τα συγκεκριμένα διαμερίσματα είναι κενά.

Η ανακοίνωση προσθέτει ότι από τα στοιχεία που ανέφερε ο πρωθυπουργός στη Βουλή προκύπτει ότι ήδη πριν την κρίση πραγματοποιούνταν ετησίως πάνω από 40.000 πλειστηριασμοί, άρα δεν πρόκειται για ένα φαινόμενο που προέκυψε τα τελευταία χρόνια, πολύ δε περισσότερο την τελευταία διετία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία το 2008 έγιναν 43.000 πλειστηριασμοί, το 2009 έγιναν 52.000 πλειστηριασμοί, το 2010 έγιναν 48.000 πλειστηριασμοί, το 2011 έγιναν 44.100 πλειστηριασμοί, το 2012 έγιναν 26.000 , το 2013 έγιναν 19.200 πλειστηριασμοί και το 2014 16.000 πλειστηριασμοί.

Αντιθέτως, από τις αρχές του 2015 έπαψαν να γίνονται πλειστηριασμοί, μέχρι να διαμορφωθεί το απαραίτητο προστατευτικό πλαίσιο. Αφού αυτό διαμορφώθηκε, η πολύμηνη αποχή των δικηγόρων είχε ως αποτέλεσμα να έχουν συσσωρευτεί όλες οι υποθέσεις στο τελευταίο τρίμηνο του 2016.

Επειδή συγκεκριμένα μέσα ενημέρωσης υποστηρίζουν ότι θα γίνουν «600 πλειστηριασμοί μέχρι το τέλος του έτους», το υπουργείο εξηγεί ότι πιθανότατα πρόκειται για λανθασμένη ανάγνωση των στοιχείων μίας από τις διαθέσιμες πηγές πληροφόρησης του Ενιαίου Ταμείου Νομικών, όπου αναφέρονται 635 πλειστηριασμοί, πλην όμως μόνο οι 23 αφορούν το 2016 και οι υπόλοιποι το 2017, ενώ συμπεριλαμβάνονται απαιτήσεις προς κινητές αξίες και αξιώσεις ιδιωτών προς ιδιώτες.

Τι συζητήθηκε στο ΚΥΣΟΙΠ

Η σημερινή συνεδρίαση του ΚΥΣΟΙΠ πραγματοποιήθηκε υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη. Πέραν των τακτικών μελών του ΚΥΣΟΙΠ στη συνεδρίαση συμμετείχαν ο υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Νίκος Παρασκευόπουλος, ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γιώργος Κατρούγκαλος, ο υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης, καθώς και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης.

Όπως ειπώθηκε, με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, για πρώτη φορά το Δημόσιο, τα Ταμεία και οι Τράπεζες συμμετέχουν από κοινού στην απομείωση χρεών βιώσιμων πλην όμως υπερχρεωμένων επιχειρήσεων, εξέλιξη που θα συμβάλλει σημαντικά στην προστασία των θέσεων εργασίας, στην εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος και στην ανάκαμψη της οικονομίας. Λόγω των καινοτομιών που εισάγονται, το νέο νομοθετικό πλαίσιο αναμένεται να έχει την αποδοχή των κοινωνικών εταίρων και να είναι λειτουργικό, σε αντίθεση με τη σχετική νομοθεσία που υιοθετήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση («νόμος Δένδια»), η οποία απέτυχε κατά τα δύο χρόνια της εφαρμογής του.

Ειδικότερα, στο ΚΥΣΟΙΠ αναφέρθηκαν τα παρακάτω:

  • Ο νέος νόμος θα αφορά όλες τις επιχειρήσεις, χωρίς να αποκλείονται οι ατομικές και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, που κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου θα είναι υπερχρεωμένες καθώς και όλα τα χρέη προς Τράπεζες, Δημόσιο, Ασφαλιστικά Ταμεία και λοιπούς ιδιώτες πιστωτές.
  • Ως προς το περιεχόμενο των λύσεων δεν θα υπάρχουν περιορισμοί, καθώς θα μπορούν να αφορούν πολυετείς επιμηκύνσεις της περιόδου αποπληρωμής, διαγραφές μέρους των οφειλών ή και άλλους τρόπους ρύθμισης ή αναδιάρθρωσης του χρέους.
  • Ο νέος μηχανισμός εξωδικαστικής αναδιάρθρωσης επιχειρηματικών δανείων θα ισχύσει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
  • Ο κάθε ενδιαφερόμενος επιχειρηματίας θα μπορεί να υποβάλει αίτηση για ρύθμιση των οφειλών του στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, όπου και θα του υποδεικνύονται τα έγγραφα που οφείλει να προσκομίσει με ηλεκτρονικό τρόπο.

Επίσης, τονίστηκαν τα παρακάτω βασικά σημεία του σχεδίου νόμου:

⇒ Την αίτηση για αναδιάρθρωση των οφειλών θα την αναλαμβάνει συντονιστής από το Μητρώο Διαμεσολαβητών του υπουργείου Δικαιοσύνης. Ενώπιον του θα διεξάγονται οργανωμένα διαπραγματεύσεις μεταξύ της επιχείρησης και όλων των πιστωτών, συμπεριλαμβανομένων του Δημοσίου και των Ασφαλιστικών Ταμείων, στη περίπτωση που υπάρχουν σχετικά χρέη. Στις διαπραγματεύσεις θα συμμετέχουν εκπρόσωποι τόσο των εργαζόμενων όσο και των προμηθευτών, εφόσον υπάρχουν οφειλές και προς εκείνους.

⇒ Κάθε περίπτωση θα εξετάζεται στη βάση διαφανών και κοινά αποδεκτών κριτηρίων. Η βιωσιμότητα των μικρότερων επιχειρήσεων θα κρίνεται σύμφωνα με ένα αυτοματοποιημένο σύστημα ανάλυσης, ενώ των μεγαλύτερων θα αξιολογείται από ανεξάρτητο εκτιμητή.

⇒ Εάν η διαδικασία καταλήξει σε συμφωνία μεταξύ του οφειλέτη και των πιστωτών που αντιστοιχούν τουλάχιστον στο 60% της συνολικής οφειλής, η υπόθεση θα παραπέμπεται σε δικαστή προς επικύρωση. Σε μια τέτοια περίπτωση η δικαστική απόφαση θα επιβάλλει τη συμμόρφωση του συνόλου των πιστωτών.

⇒ Ο μηχανισμός αναδιάρθρωσης θα είναι δομημένος με τρόπο που θα αποκλείει επιχειρήσεις που δεν αποπληρώνουν χρέη κατ’ επιλογή τους (στρατηγικοί κακοπληρωτές) και θα επικεντρώνεται στη διάσωση υγιών, κατά τα άλλα, επιχειρήσεων. Για να διασφαλιστεί αυτό θα αξιοποιείται κάθε διαθέσιμο πληροφοριακό στοιχείο για την περιουσιακή κατάσταση των ιδιοκτητών της επιχείρησης (δηλώσεις στην εφορία, καταθέσεις σε τράπεζες κ.λπ.)