Πώς θα εφαρμοστεί ο μειωμένος ΦΠΑ
Διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 13% στα προϊόντα και στις υπηρεσίες εστίασης δίνει με εγκύκλιό του ο γενικός γραμματέας δημοσίων εσόδων Χάρης Θεοχάρης.
Το μέτρο του μειωμένου συντελεστή, όπως είναι γνωστό, θα ισχύει από την Πέμπτη 1η Αυγούστου και η εγκύκλιος ξεκαθαρίζει σε ποια προϊόντα και ποιες υπηρεσίες θα εφαρμόζεται ο μειωμένος συντελεστής.
Για παράδειγμα ο συντελεστής ΦΠΑ 13% δεν θα ισχύει για τα μη αλκοολούχα ποτά που παραλαμβάνονται από τον πελάτη για κατανάλωση εκτός καταστήματος όπως και όταν παραδίδονται μέσω ντελίβερι.
Επίσης για την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών σε όλες τις περιπτώσεις, είτε αυτή γίνεται εντός καταστήματος, είτε εκτός αυτού θα ισχύει συντελεστής ΦΠΑ 23%.
Ακόμη διευκρινίζεται ότι ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ 13% δεν ισχύει για τα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης.
Στην εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών σημειώνεται ότι με την υπαγωγή της εστίασης στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ αναμένεται μείωση των τελικών τιμών, της τάξεως του 8,1%, ώστε η μείωση του φόρου να μετακυλιστεί στους καταναλωτές.
Στην εγκύκλιο επισημαίνεται ότι η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση είναι ένα «μέτρο προσωρινό», το οποίο θα εφαρμοστεί πιλοτικά από 1 Αυγούστου έως 31 Δεκεμβρίου 2013 «με σκοπό να αξιολογηθούν οι επιπτώσεις του στην τόνωση της αγοράς και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, προκειμένου να αποφασισθεί η περαιτέρω εφαρμογή του, εφόσον δεν παρατηρηθεί σημαντική μείωση των εσόδων»
Αναλυτικά σύμφωνα με την εγκύκλιο:
- Η εκμετάλλευση καφενείων, καφετεριών, ζαχαροπλαστείων, εστιατορίων, ψητοπωλείων, οινομαγειρείων και λοιπών συναφών προς αυτές επιχειρήσεων υπάγεται στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, εκτός από την εκμετάλλευση των κέντρων διασκέδασης και τη διάθεση ποτών που περιέχουν οινόπνευμα σε οποιαδήποτε αναλογία, που υπάγονται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ.
Συνεπώς, για τους τελευταίους πέντε μήνες του 2013 η παροχή υπηρεσιών εστίασης από τις ανωτέρω επιχειρήσεις, εκτός των κέντρων διασκέδασης, δηλαδή η διάθεση έτοιμων προς άμεση επιτόπια κατανάλωση φαγητών και μη αλκοολούχων ποτών υπάγεται στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ.
- Η παράδοση, κατόπιν παρασκευής ή χωρίς ιδιαίτερη επεξεργασία, τροφίμων και ποτών, η οποία συνοδεύεται από υποστηρικτικές υπηρεσίες, όπως η διάθεση επιτραπέζιων σκευών και λοιπού εξοπλισμού, η υπηρεσία σερβιρίσματος, ο καθαρισμός του χώρου και των τραπεζιών κ.α., οι οποίες είναι αναγκαίες για την άμεση επιτόπια κατανάλωση των προσφερόμενων ειδών στους χώρους των καφενείων, καφετεριών, ζαχαροπλαστείων, εστιατορίων, ψητοπωλείων, οινομαγειρείων και συναφών επιχειρήσεων, όπως είναι οι πιτσαρίες, τα οβελιστήρια, τα ταχυφαγεία, τα αναψυκτήρια, τα σνακ - μπαρ, τα γαλακτοπωλεία και τα καταστήματα διάθεσης ειδών διατροφής για επιτόπια κατανάλωση, όπως λουκουμάδων, μπουγάτσας και κάθε είδους πιττών, παγωτών, κλπ υπάγεται στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ.
Πρόκειται στην ουσία, όπως διευκρινίζεται, για παροχή εδεσμάτων ή γευμάτων ή γενικά φαγητών και ποτών, όπου προέχει η «υπηρεσία» η οποία αποσκοπεί να καταστήσει περισσότερο ευχάριστη την άμεση επιτόπια κατανάλωση σε κατάλληλο περιβάλλον, ενώ η παράδοση τροφής αποτελεί ένα μόνο από τα κριτήρια επιλογής της επιχείρησης από τον πελάτη.
Κατά συνέπεια, σημειώνεται, τα μη αλκοολούχα ποτά, όπως νερό (αεριούχο ή μη), έτοιμα ροφήματα, χυμοί και αναψυκτικά γενικά, υπάγονται στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, καθώς αποτελούν μέρος της παρεχόμενης υπηρεσίας.
Παροχή υπηρεσίας εστίασης αποτελεί και η τροφοδοσία (catering), εφόσον αυτή δεν συνίσταται σε απλή παράδοση φαγητού.
- Υπάγονται στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ και οι παραδόσεις έτοιμου προς άμεση κατανάλωση φαγητού σε «πακέτο» (παραδόσεις αγαθών) από εστιατόρια, ταβέρνες, πιτσαρίες, οινομαγειρεία, ψητοπωλεία, ταχυφαγεία, καφετέριες και συναφείς επιχειρήσεις, όπως καντίνες, κυλικεία, επιχειρήσεις παρασκευής και διανομής γευμάτων (π.χ. κινέζικων, διαίτης ή υγιεινής διατροφής), σούπερ μάρκετ που παραδίδουν έτοιμα μαγειρεμένα φαγητά, επιχειρήσεις πώλησης σάντουιτς, τυροπιτών, σαλατών και λοιπών παρόμοιων πρόχειρων γευμάτων ή σνακ κ.α., για λόγους ομοιόμορφης αντιμετώπισης των πράξεων αυτών και για την αποφυγή στρεβλώσεων του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων εστίασης που διαθέτουν φαγητό για επιτόπια κατανάλωση και αυτών που το παραδίδουν σε «πακέτο».
- Σε περίπτωση παράδοσης έτοιμου φαγητού ή λοιπών ειδών ως «πακέτο» για κατανάλωση εκτός του καταστήματος, ανεξάρτητα από το εάν το «πακέτο» παραλαμβάνεται από τον ίδιο τον πελάτη (take away) ή αποστέλλεται από την επιχείρηση στον υποδεικνυόμενο από τον πελάτη τόπο (delivery), εφαρμόζεται ο συντελεστής ΦΠΑ που ισχύει για κάθε είδος. Όσον αφορά λοιπόν την παράδοση μη αλκοολούχων ποτών (χυμοί, ροφήματα, αναψυκτικά γενικά) εφαρμόζεται ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ (23%).
- Στο μειωμένο συντελεστή εξακολουθούν να υπάγονται τα τυποποιημένα είδη διατροφής.
- Η διάθεση αλκοολούχων ποτών συνεχίζει να υπάγεται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ 23% σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από το αν αποτελεί παράδοση αγαθού ή παροχή υπηρεσίας.
- Στο μειωμένο συντελεστή υπάγονται και οι υπηρεσίες εστίασης που παρέχονται από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και τα λοιπά καταλύματα στους ειδικούς χώρους εστίασης που διαθέτουν, καθώς και στα δωμάτια ως υπηρεσία εξυπηρέτησης δωματίου (room service).
- Οι καταναλώσεις του μίνι μπαρ που υπάρχει εντός των δωματίων αποτελούν παραδόσεις αγαθών, οι οποίες χρεώνονται με τον οικείο συντελεστή ΦΠΑ κάθε αγαθού. Όσον αφορά στα μη αλκοολούχα ποτά (καφέδες, αναψυκτικά κλπ), τα είδη αυτά υπάγονται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ 23% στην περίπτωση που παραδίδονται ως αγαθά στους πελάτες. Αντιθέτως, υπάγονται στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ όταν αποτελούν παροχή υπηρεσίας εστίασης, δηλαδή στην περίπτωση που σερβίρονται στο δωμάτιο στο πλαίσιο της υπηρεσίας εξυπηρέτησης δωματίου ή διατίθενται για επιτόπια κατανάλωση στους χώρους εστίασης του ξενοδοχείου, ανεξάρτητα από τον τρόπο εξυπηρέτησης των πελατών (λήψη παραγγελιών από σερβιτόρους ή self service).
- Στην περίπτωση ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και δεδομένου ότι η υπηρεσία διαμονής εντός των επιχειρήσεων αυτών υπάγεται στον υπερμειωμένο συντελεστή (6,5%), όταν παρέχονται περισσότερες υπηρεσίες έναντι ενιαίας τιμής θα ισχύσουν τα ακόλουθα:
α. Διαμονή με πρωινό: 5% της ενιαίας τιμής υπάγεται στο μειωμένο συντελεστή (13%), ως αντιπαροχή που καταβάλλεται για το πρωινό.
β. Διαμονή με ημιδιατροφή: 15% της ενιαίας τιμής υπάγεται στο μειωμένο συντελεστή (13%), ως αντιπαροχή για το πρωινό και το γεύμα.
γ. Διαμονή με πλήρη διατροφή (full bord): 25% της ενιαίας τιμής υπάγεται στο μειωμένο συντελεστή, ως αντιπαροχή για πρωινό και δύο γεύματα.
δ. Διαμονή με το σύστημα all inclusive (πλήρης διατροφή περιλαμβανομένης της κατανάλωσης ποτών και της παροχής λοιπών υπηρεσιών που περιλαμβάνονται στην ενιαία τιμή, όπως τηλεφωνική εξυπηρέτηση, χρήση ομπρελών, δραστηριότητες διασκέδασης, απασχόλησης παιδιών (animation), αθλητικές υπηρεσίες κ.α.):
- 65% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, ως αντιπαροχή που καταβάλλεται για τη διαμονή.
- 25% της ενιαίας τιμής υπάγεται στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, ως αντιπαροχή που καταβάλλεται για τις υπηρεσίες εστίασης.
- 10% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ, ως αντιπαροχή που καταβάλλεται για τις καταναλώσεις αλκοολούχων ή μη ποτών και τις λοιπές παροχές του πακέτου.
Στουρνάρας: θα αποφύγουμε το δημοσιονομικό κενό
Την εκτίμηση ότι η Ελλάδα μπορεί να αποφύγει το δημοσιονομικό κενό τη διετία 2015-2016, παρά τις αντίθετες προβλέψεις των εταίρων της, εξέφρασε ο υπουργός Οικονομικών, Γ. Στουρνάρας σε συνέντευξή του στο Reuters.
Σε αντίθεση συγκεκριμένα με τις τελευταίες προβλέψεις των ευρωπαίων δανειστών, ότι η Ελλάδα θα βρεθεί αντιμέτωπη με δημοσιονομικό κενό της τάξης του 2% του ΑΕΠ της ή 4 δισ. ευρώ την περίοδο 2015-2016, ο κ. Στουρνάρας δήλωσε ότι βάσει των προβλέψεων της Αθήνας, όπως αυτές θα επικαιροποιηθούν το φθινόπωρο, δεν θα υπάρξει τέτοιο κενό.
Όπως σημειώνει το πρακτορείο, πρόκειται για την πρώτη φορά που Έλληνας αξιωματούχος υποδεικνύει ότι η αποφυγή ενός δημοσιονομικού κενού, ή ενός ελλείμματος σε σχέση με τους στόχους του προϋπολογισμού, τη συγκεκριμένη διετή περίοδο, είναι εφικτή.
«Τρέχουμε τις δικές μας μεσοπρόθεσμες προβλέψεις, έτσι ας δούμε πρώτα από όλα αν υπάρχει το όποιο δημοσιονομικό κενό, καθώς, όπως γνωρίζετε, αυτά τα πράγματα είναι πολύ ευαίσθητα σε σχέση με τους αναπτυξιακούς ρυθμούς» ανέφερε ο υπουργός για να προσθέσει: «Ακόμη κι αν υπάρχει, ασφαλώς δεν μπορούμε να το καλύψουμε με μειώσεις μισθών ή συντάξεων ή με αύξηση της φορολογίας. Οποιοδήποτε κενό πρέπει να καλυφθεί με μεταρρυθμίσεις».
Ερωτηθείς εάν θα ήταν δυνατή, κατά τρόπο ρεαλιστικό, η αποφυγή αυτού του δημοσιονομικού κενού μέσω της εξασφάλισης υψηλότερου ρυθμού ανάπτυξης και καλύτερης εκτέλεσης του προϋπολογισμού, ο κ. Στουρνάρας απάντησε ότι κάτι τέτοιο «είναι πιθανό».
Παράλληλα, ο υπουργός Οικονομικών επιβεβαίωσε την πρόβλεψη περί διαμόρφωσης της ύφεσης φέτος στο επίπεδο του 4,2% και της επιστροφής στην ανάπτυξη το επόμενο έτος, με περαιτέρω βελτίωση των μεγεθών αν τα έσοδα από τον τουρισμό συνεχίσουν να εξελίσσονται με τον παρόντα ρυθμό.
«Τα (τουριστικά) έσοδα του Μαϊου ήταν πολύ καλύτερα του αναμενομένου και εάν συνεχίσουμε έτσι και τους προσεχείς μήνες, τότε σίγουρα η ύφεση θα είναι φέτος περί το 4% και τότε του χρόνου θα έχουμε θετικό πρόσημο στο ρυθμό ανάπτυξης», εξήγησε.
Όπως αναφέρεται σε σχετικό τηλεγραφημά του πρακτορείου, ο κ. Στουρνάρας επιβεβαίωσε ότι η Ελλάδα οδεύει προς πρωτογενές πλεόνασμα φέτος, σημειώνοντας ότι ο οικονομικός κίνδυνος έχει περιοριστεί. Επεσήμανε ωστόσο τον κίνδυνο κόπωσης, που συνοδεύει το πρόγραμμα λιτότητας. «Δεν βλέπω κάποιον οικονομικό κίνδυνο. Είναι πολιτικός ο κίνδυνος και συνδέεται με την κόπωση των βουλευτών», παρατήρησε.
«Οι βουλευτές απλώς αντικατοπτρίζουν τον μέσο άνδρα ή γυναίκα στο δρόμο. Πρέπει να πιστέψουν ότι υπάρχει φως στο τέλος του τούνελ. Εάν το πιστέψουν, θα συνεχίσουν να ψηφίζουν τα λίγα απαραίτητα μέτρα που απομένουν. Εάν όχι δεν πρόκειται να τα ψηφίσουν. Αυτός είναι ο μεγάλος κίνδυνος» δήλωσε ο κ. Στουρνάρας, σύμφωνα με το Reuters.
Ο ΥΠΟΙΚ αρνήθηκε να συζητήσει ζητήματα περαιτέρω ελάφρυνσης του χρέους, τονίζοντας ότι οι κύριες προτεραιότητες για τον ίδιο είναι η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος φέτος και η εξασφάλιση θετικού ρυθμού ανάπτυξης το επόμενο έτος.
«Αν έχουμε θετικό ρυθμό ανάπτυξης για ένα ή δυο τρίμηνα και ταυτόχρονα έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα, τότε ο,τιδήποτε είναι δυνατό. Ακόμη και να χτυπήσουμε τη θύρα των αγορών τον επόμενο χρόνο», συνέχισε.
Ο κ. Στουρνάρας αναφέρθηκε και στη στάση των ομολόγων του από τη στιγμή της ανάληξης των καθηκόντων του. «Δεν θέλετε να ξέρετε τι άκουσα όταν πρωτοπήγα στο Eurogroup. Όχι μόνον από τον γερμανό υπουργό οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε αλλά και από την Αυστριακή υπουργό Οικονομικών Μαρία Φέκτερ και άλλους, επίσης. Όμως, τα πράγματα είναι καλύτερα σήμερα. Πολύ καλύτερα. Τώρα έχουμε μόνον φίλους στο Eurogroup, φίλοι οι οποίοι εκτιμούν την τεράστια προσπάθεια», επεσήμανε.
Παραδέχθηκε ακόμη ότι «υπήρξαν αίμα και δάκρυα και λάθη τόσο από την πλευρά της Ελλάδας, όσο και της Ευρωζώνης. «Δεν είναι μυστικό ότι η Ελλάδα δεν συμπεριφέρθηκε βάσει των κανόνων ενός συστήματος σταθερών συναλλαγματικών ισοτιμιών, αλλά είναι αντίστοιχα αληθές ότι η Ευρωζώνη δεν διέθετε μηχανισμό επίλυσης κρίσεων» παρατήρησε για να καταλήξει: «Πλέον έχουμε μάθει και οι δύο το μάθημά μας. Ήταν σκληρό, αλλά είμαστε σοφότεροι».
Ανδρέας Χριστοδουλάκης
πηγή: www.minpress.gr