Κ.Υ.Α. αριθμ. οικ. 30842 / 31.07.2013

(ΦΕΚ Β' 1896/01-08-2013)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 77 του Ν. 4172/2013 (ΦΕΚ Α' 167).

2. Τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 155 του Ν. 3463/2006 (ΦΕΚ Α' 114).

3. Τις διατάξεις των περίπτωση δ και ε του άρθρου 63 καθώς και των παρ. 1 του άρθρου 72, 1-3 του άρθρου 86, 1, 2, 4, 6 και 7 του άρθρου 266 του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α' 87).

4. Τα οριζόμενα στην υπ' αριθμ. 7028/3.2.2004 (ΦΕΚ Β' 253) απόφασή μας, περί καθορισμού του τύπου του προϋπολογισμού των δήμων και κοινοτήτων, όπως αυτή τροποποιήθηκε με τις υπ' αριθμ. 64871/2007 (ΦΕΚ Β' 2253), 70560/2009 (ΦΕΚ Β' 2394), 50698/2011 (ΦΕΚ Β' 2832) και 47490/18.12.2012 (ΦΕΚ Β' 3390) όμοιες και ισχύει.

5. Την υπ' αριθμ. Υ48/9.7.2012 (ΦΕΚ Β' 2105) απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα».

6. Το υπ' αριθμ. 29136/24.7.2013 έγγραφο του ΥΠ.ΕΣ., με το οποίο ζητήθηκε η διατύπωση γνώμης επί του σχεδίου της παρούσας κοινής υπουργικής απόφασης, από την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 77 του Ν. 4172/2013 (ΦΕΚ Α' 167).

7. Το υπ' αριθμ. 2282/31.7.2013 έγγραφο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, με το οποίο μας διατυπώθηκε η γνώμη της.

8. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.Δ. 63/2005 (ΦΕΚ Α' 98).

9. Το γεγονός ότι, από την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας, δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, ούτε σε βάρος των προϋπολογισμών των δήμων, 

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Ισοσκελισμένος προϋπολογισμός - Γενικές Οδηγίες

1. Ο προϋπολογισμός καταρτίζεται και υποβάλλεται ισοσκελισμένος.

Το σύνολο των δαπανών μη συμπεριλαμβανομένων των χρεολυσίων (ΚΑΕ 6516, 6517, 6518, 6526, 6527) δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το σύνολο των εσόδων αφαιρουμένων των εσόδων από δάνεια (ΚΑΕ 31). Η ανωτέρω σχέση θα πρέπει να ισχύει κατά την κατάρτιση αλλά και σε κάθε αναμόρφωση του προϋπολογισμού.

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ' υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού, τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βάρος των οργάνων που ενέκριναν ή συνέπραξαν στην εκτέλεση της δαπάνης (άρθρο 21 του Ν. 2362/1995 και άρθρο 10 του Π.Δ. 113/2010).

2. Στον προϋπολογισμό εγγράφονται όλες οι δαπάνες και τα έσοδα του δήμου, τα οποία αναμένεται να πληρωθούν και αντίστοιχα να εισπραχθούν κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους. Επιπλέον εγγράφονται οι προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωθέντων κατά τα παρελθόντα οικονομικά έτη εντός του οικονομικού έτους (Κωδικός Αριθμός Εξόδων «85» - ύψος επισφαλειών) καθώς και το αποθεματικό (Κ.Α. Εξόδων «91»).

Η υπερεκτίμηση των εσόδων ή η εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν οδηγεί ουσιαστικά στην παράβαση της αρχής της ισοσκέλισης, καθιστώντας τον προϋπολογισμό ελλειμματικό.

3. Στον προϋπολογισμό εγγράφονται κατά προτεραιότητα οι υποχρεωτικές δαπάνες που καθορίζονται με την παρ. 1 του άρθρου 158 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, όπως αυτή συμπληρώθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 2 του Ν. 4038/2012 και ισχύει.

4. Νέα έργα χρηματοδοτούμενα από ίδια έσοδα εγγράφονται στον Π/Υ μόνο εφόσον στοιχειοθετείται από τις αντίστοιχες εγγραφές εσόδων η χρηματοδότησή τους.

Σε κάθε περίπτωση για κάθε έργο, υπηρεσία, προμήθεια ή μελέτη, ανεξαρτήτως της πηγής χρηματοδότησής τους, πρέπει να εγγράφονται ως δαπάνη στον προϋπολογισμό, μόνο τα ποσά που εκτιμάται ότι θα πληρωθούν εντός του οικονομικού έτους που αυτός αναφέρεται. Σε περίπτωση που τα ανωτέρω χρηματοδοτούνται από επιχορηγήσεις, ανεξαρτήτως πηγής, στο σκέλος των εσόδων εγγράφονται αντίστοιχα μόνο τα ποσά που αναμένεται ότι θα αποδοθούν στο δήμο εντός του οικονομικού έτους. Σε περίπτωση δημοπράτησης και μετά την κατακύρωση του αποτελέσματος και της ανάδειξης αναδόχου, πρέπει να πραγματοποιείται αναμόρφωση της ετήσιας εγγραφής του προϋπολογισμού, με αντίστοιχη μείωση του εσόδου και της δαπάνης που προκύπτει από το ποσοστό έκπτωσης που επιτεύχθηκε.

5. Επισημαίνεται ότι κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού εγγράφεται κάθε φορά στο σκέλος των εσόδων το σύνολο των αποδόσεων που απορρέουν από ΚΑΠ ή από φόρους και τέλη εισπραττόμενα μέσω των λογαριασμών κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος ή από άλλου τύπου έσοδα, ανεξαρτήτως τυχόν κρατήσεων, κατασχέσεων, συμψηφισμού οφειλών ή απευθείας παρακράτησης από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα των τοκοχρεωλυτικών δόσεων για συνομολογηθέν δάνειο. Οι ανωτέρω μειώσεις καταγράφονται ως πληρωμή εξόδων σε βάρος των Κ.Α. Εξόδων που αφορούν, με έκδοση αντίστοιχων τακτοποιητικών ενταλμάτων.

6. Κατά την κατάρτιση του Π/Υ οι προβλέψεις δαπανών για τις αποδοχές του πάσης φύσεως προσωπικού συνοδεύονται υποχρεωτικά από λεπτομερείς καταστάσεις και πλήρη ανάλυση των πιστώσεων που είναι γραμμένες για τους σκοπούς αυτούς (όπως για τους μισθούς, τις τυχόν αυξήσεις μισθών του τακτικού και του επί συμβάσει προσωπικού καθώς και υπερωρίες και αμοιβές από συλλογικά όργανα εφόσον και μόνο αυτές προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις).

Για την εγγραφή δαπάνης που αφορά πρόσληψη προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου προς κάλυψη παροδικών αναγκών ή και για απασχόληση προσωπικού με συμβάσεις μίσθωσης έργου θα πρέπει να προκύπτει η δυνατότητα χρηματοδότησής της από το ύψος των εγγεγραμμένων, μη ειδικευμένων για άλλο σκοπό, εσόδων.

7. Στον προϋπολογισμό εγγράφονται υποχρεωτικά οι τοκοχρεωλυτικές δόσεις των δανείων που έχουν συναφθεί με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και λοιπούς πιστωτικούς οργανισμούς. Σε όσες περιπτώσεις επιμηκύνεται η διάρκεια αποπληρωμής χορηγηθέντων δανείων λόγω σχετικής διμερούς συμφωνίας μεταξύ δήμου και πιστωτικού οργανισμού ή κατ' εφαρμογή διάταξης νόμου (π.χ. της υποπαραγράφου Γ.5. της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του Ν. 4093/2012 (ΦΕΚ Α 222), με αποτέλεσμα τη μείωση της ετήσιας δαπάνης που αφορά στην πληρωμή τοκοχρεωλυτικών δόσεων, οι σχετικές εγγραφές πρέπει να είναι μειωμένες κατά το αντίστοιχο ποσό.

8. Ενόψει της υποχρέωσης κατάρτισης ισοσκελισμένων, ρεαλιστικών προϋπολογισμών, με εγγραφή σε αυτούς μόνο δαπανών που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα έσοδα που αναμένεται να εισπραχθούν και με δεδομένη την αδυναμία άντλησης δανείων για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών, τονίζεται ιδιαίτερα η ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, με υποχρέωση συγκράτησης αυτών στα χαμηλότερα, δυνατά επίπεδα. Στο πλαίσιο αυτό ενδεικτικά αναφέρονται οι κατωτέρω δαπάνες στις οποίες θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα πρόβλεψης χαμηλότερου ύψους ποσών σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος:

- οι δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, οι οποίες πρέπει να αποβλέπουν στην αντιμετώπιση των εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών και να εγκρίνονται, αφού πρώτα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αξιοποίησής του εντός του ωραρίου εργασίας,
- οι δαπάνες υπηρεσιακών μετακινήσεων, προμηθειών, τηλεφωνικών συνδιαλέξεων, κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος κ.ο.κ.,
- οι πάσης φύσεως προαιρετικές δαπάνες του άρθρου 202 του Ν. 3463/2006 (επιχορηγήσεις ν.π.δ.δ., αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων, βοηθήματα σε οικονομικά αδύνατους κ.ο.κ.) πρέπει να περιορισθούν στις απολύτως αναγκαίες και επιβεβλημένες, κινούμενες στα υπό του νόμου προβλεπόμενα όρια και υπό τον περιορισμό της δυνατότητας χρηματοδότησης αυτών από τις αναμενόμενες εισπράξεις του δήμου.

9. Τα ιδρύματα και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των δήμων, συμπεριλαμβανομένων των συνδέσμων καταρτίζουν και ψηφίζουν τον Π/Υ τους εντός των προθεσμιών που προβλέπονται και για τους δήμους, χωρίς να απαιτείται η προηγούμενη ψήφιση του Π/Υ του οικείου δήμου στην οποία, μεταξύ άλλων, ορίζεται το ύψος της τακτικής επιχορήγησής τους. Για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των ανωτέρω νομικών προσώπων ως τακτική επιχορήγηση από τον οικείο δήμο εγγράφεται το ποσό που είναι εγγεγραμμένο στον προϋπολογισμό του δήμου το προηγούμενο οικονομικό έτος (δηλ. το 2013). Σε περίπτωση που με τον Π/Υ του δήμου που αφορά το έτος 2014 ψηφισθεί τελικώς εγγραφή διαφορετικού ποσού, το νομικό πρόσωπο υποχρεούται να προβεί σε ανάλογη αναμόρφωση του προϋπολογισμού του.

10. Κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού, το σύνολο των εσόδων που αναφέρονται στις περ. Β1 και Β2 του άρθρου 4 και η κατηγορία δαπανών «85 Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωθέντων κατά τα παρελθόντα οικονομικά έτη εντός του οικονομικού έτους» εκτιμώνται με τη μεθοδολογία που ορίζεται στην παράγραφο αυτή. Εκτιμήσεις που αποκλίνουν της μεθοδολογίας αυτής συνιστούν υπερεκτίμηση των εσόδων ή εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν. Η τήρηση των αναφερόμενων στο άρθρο 4 της παρούσας ελέγχεται από το Υπουργείο Εσωτερικών και από τις αρμόδιες για την εποπτεία των Δήμων, Αρχές και η παραβίασή τους οδηγεί στην αναπομπή του προϋπολογισμού στο δημοτικό συμβούλιο κατά τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 266 του Ν. 3852/2010.

Κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους η εκτίμηση των εγγραφών στα έσοδα ελέγχεται από το δημοτικό συμβούλιο κατά τα οριζόμενα στην παρ. 9 του άρθρου 266 του Ν. 3852/2010 και εάν με τις προβλεπόμενες τριμηνιαίες εκθέσεις διαπιστωθεί ότι στον προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί υπερεκτιμημένα έσοδα ή έσοδα που δεν πρόκειται να εισπραχθούν έως το τέλος της χρήσης, το συμβούλιο προβαίνει υποχρεωτικά σε αναμόρφωση αυτού, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών, μειώνοντας στο πραγματικό ύψος τα παραπάνω έσοδα και αντιστοίχως το σκέλος των δαπανών, ώστε να μην καταστεί σε καμία περίπτωση ελλειμματικός ο προϋπολογισμός. Τα στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνει η έκθεση έχουν καθοριστεί με την υπ' αριθμ. 40038/9.9.2011 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών.

Η αρμόδια για την εποπτεία του Δήμου, Αρχή ελέγχει την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων και ασκεί έλεγχο νομιμότητας επί των αποφάσεων αναμόρφωσης του προϋπολογισμών.

Άρθρο 2 
Διαδικασίες σύνταξης, ψήφισης και ελέγχου του προϋπολογισμού

1. Ο προϋπολογισμός των δήμων συντάσσεται σύμφωνα με τον τύπο που καθορίσθηκε με την υπ' αριθμ. 7028/2004 (ΦΕΚ Β' 253) απόφασή μας, όπως αυτή τροποποιήθηκε με τις υπ' αριθμ. 64871/2007 (ΦΕΚ Β' 2253), 70560/2009 (ΦΕΚ Β' 2394), 50698/2011 (ΦΕΚ Β' 2832), 47490/18.12.2012 (ΦΕΚ Β' 3390) και το άρθρο 5 της παρούσας. Οι Κ.Α. Εσόδων και Δαπανών που ισχύουν σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, προς διευκόλυνση των δήμων, αναγράφονται στο Παράρτημα 1. της παρούσας. Κατά τα λοιπά ισχύουν τα αναφερόμενα στην υπ' αριθμ. 8/17515/29.4.2013 (ΑΔΑ: ΒΕ56Ν-ΛΝΦ) εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών.

2. Οι δήμοι, ως φορείς της γενικής κυβέρνησης, κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού τους εφαρμόζουν τις γενικές αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης του άρθρου 1 του Ν. 2362/1995 (όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 του Ν. 3871/2010), καθώς και τις γενικές αρχές κατάρτισης του προϋπολογισμού του άρθρου 5 του Ν. 2362/1995 (όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 7 του Ν. 3871/2010).

3. Σε ειδικό παράρτημα του προϋπολογισμού αναφέρονται οι δράσεις που αφορούν τις τοπικές και δημοτικές κοινότητες, συμπεριλαμβανομένων των έργων και των υπηρεσιών τους.

4. Για τις διαδικασίες διαβούλευσης, τη σύνταξη του προσχεδίου και του σχεδίου του προϋπολογισμού, την ψήφιση, τον έλεγχο νομιμότητας και τη δημοσίευσή του, μετά των αντίστοιχα προβλεπόμενων προθεσμιών, εφαρμόζονται οι κατά τα στάδια υλοποίησης αυτών κάθε φορά ισχύουσες διατάξεις. Για την κατάρτιση του σχεδίου του Π/Υ από την οικονομική επιτροπή απαιτείται κατ' ελάχιστον η ύπαρξη τεχνικού προγράμματος, το περιεχόμενο του οποίου προσδιορίζεται με γνώμονα τη δυνατότητα χρηματοδότησής του και ψηφίζεται εντός της προθεσμίας ψήφισης του Π/Υ.

5. Ο ψηφισθείς προϋπολογισμός (Π/Υ) καθώς και οι αναμορφώσεις αυτού κατά τη διάρκεια του έτους υποβάλλονται στις αρμόδιες για την εποπτεία των Δήμων, Αρχές σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή (αρχείο τύπου excel). Μαζί με τον καταρτισθέντα προϋπολογισμό υποβάλλονται ομοίως όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για τον έλεγχο νομιμότητάς του σύμφωνα με τις οδηγίες της παρούσας και τις σχετικώς ισχύουσες διατάξεις.

Αναφορικά με τον τύπο του αρχείου του Π/Υ που πρέπει να υποβάλλεται έπειτα από τις αναμορφώσεις του, ισχύουν τα σχετικώς οριζόμενα στην ανωτέρω εγκύκλιο (παρ. 1 του παρόντος άρθρου).

Άρθρο 3 
Ειδικές οδηγίες κατάρτισης του προϋπολογισμού έτους 2014

Α. Τμήμα του Π/Υ εσόδων και εξόδων που αφορά επιχορηγήσεις

Α.1 Η πίστωση που εγγράφεται στον προϋπολογισμό για τα έσοδα από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α. Εσόδου 0611) πρέπει να είναι ίση με το ποσό που προκύπτει ως το γινόμενο της τακτικής μηνιαίας κατανομής που αποδόθηκε στο δήμο πριν τη στιγμή κατάρτισης του Π/Υ του επί δώδεκα, μειωμένο κατά 1,9%. Η διαφορά που θα προκύψει για κάθε δήμο από την κατανομή των ΚΑΠ του έτους 2014 εξαιτίας είτε της ενσωμάτωσης στα κριτήρια των πληθυσμιακών δεδομένων που προκύπτουν από την απογραφή του 2011, είτε οποιασδήποτε άλλης αιτίας θα πρέπει να εγγραφεί στον προϋπολογισμό του με αναμόρφωση, η οποία πρέπει να πραγματοποιηθεί αμέσως μετά τη γνωστοποίηση σε αυτόν των νέων δεδομένων.

Α.2 Οι πιστώσεις που διατίθενται στους δήμους για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων, εγγράφονται στον προϋπολογισμό τους στον Κ.Α. 0614. Το ποσό που πρέπει να εγγραφεί για τις δαπάνες αυτές υπολογίζεται στο ύψος του ποσού που προκύπτει ως το γινόμενο της τελευταίας τακτικής κατανομής που αποδόθηκε στο δήμο πριν τη στιγμή κατάρτισης του Π/Υ του επί τέσσερα. Τυχόν διαφορά που θα προκύψει από τους ΚΑΠ του έτους 2014 θα εισαχθεί στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση.

Α.3 Οι πιστώσεις που εγγράφονται για την καταβολή των προνοιακών επιδομάτων (Κ.Α. Εσόδου 0621) καθώς και οι αντίστοιχες εγγραφές συνολικών εξόδων (Κ.Α. Εξόδου 6741) πρέπει να είναι μειωμένες κατά 8,4% σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσά του οικονομικού έτους 2012. Η διαφορά που θα προκύψει από τις πιστώσεις του έτους 2014 θα εισαχθεί στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση.

Α.4 Κάθε εγγραφή πίστωσης που αφορά μεταβιβαστική πληρωμή από άλλα Υπουργεία, πλην του Υπουργείου Εσωτερικών πρέπει να τεκμηριώνεται πλήρως, τόσο κατά την κατάρτιση του Π/Υ όσο και για τις αναμορφώσεις αυτού. Κάθε τέτοια εγγραφή θεωρείται νόμιμη κατά τον έλεγχο της απόφασης του προϋπολογισμού όταν έχει συνυποβληθεί η αντίστοιχη απόφαση-πράξη του Υπουργείου, με αναφορά του ΑΔΑ ανάρτησής της στο πρόγραμμα «Διαύγεια». Η αρμόδια για την εποπτεία του Δήμου, Αρχή δύναται να αιτείται την ηλεκτρονική υποβολή της σχετικής πράξης, ως στοιχείο αιτιολόγησης της εγγραφής. Συνεπώς κατά την κατάρτιση του Π/Υ εγγράφονται πιστώσεις για τις οποίες ήδη έχει εκδοθεί σχετική πράξη για το έτος 2014, διαφορετικά οι εν λόγω εγγραφές προκύπτουν από αναμόρφωση.

Α.5 Έσοδα των δήμων που προκύπτουν από την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 27 του Ν. 3756/2009, «περί εξόφλησης οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου προς τους Ο.Τ.Α. Α' βαθμού», εγγράφονται σε ανεπτυγμένη μορφή του Κ.Α. 0619 στο σύνολό τους, ανεξαρτήτως της ένταξης δήμου στο πρόγραμμα επιχορήγησης για την εξόφληση ληξιπροθέσμων οφειλών του και παρακράτησης των εσόδων αυτών ή του συμψηφισμού τους με οφειλές του δήμου προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

Τροποποιήσεις που τυχόν επέλθουν ως προς τις οδηγίες που ρυθμίζουν το πρόγραμμα επιχορήγησης για την εξόφληση ληξιπροθέσμων οφειλών θα ενσωματωθούν στον Π/Υ του έτους 2014 με αναμόρφωση.

Α.6 Στον υπό κατάρτιση προϋπολογισμό, το συνολικό ποσό που εγγράφεται στον Κ.Α. Εσόδων «1311 ΚΑΠ επενδυτικών δαπανών των δήμων» (πρώην Σ.Α.Τ.Α.) προκύπτει από το γινόμενο της τελευταίας μηνιαίας κατανομής που αποδόθηκε στο δήμο πριν το χρόνο κατάρτισης του Π/Υ του επί δώδεκα, μειωμένο αυτό κατά 53%. Για τις λοιπές δράσεις που καλύπτονται από τους ΚΑΠ επενδυτικών δαπανών των δήμων (πρώην Σ.Α.Τ.Α.), όπως οι επισκευές και συντηρήσεις σχολικών κτιρίων και η πυροπροστασία, πρέπει να εγγραφεί το ποσό που αποδόθηκε στο δήμο για το έτος 2013.

Τυχόν διαφορές που προκύψουν κατά τη διάρκεια του έτους 2014, έπειτα από τις σχετικές αποφάσεις κατανομής των πιστώσεων αυτών, θα πρέπει να εγγραφούν στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση.

Α.7 Επιχορηγήσεις από τον προϋπολογισμό του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του έτους 2014 για νέα έργα μπορούν να εγγραφούν μόνο εφόσον υπάρχει σχετική απόφαση ένταξης. Για τη στοιχειοθέτηση της ένταξης κατά τον έλεγχο νομιμότητας της απόφασης του προϋπολογισμού απαιτείται η υποβολή της σχετικής απόφασης ένταξης κατά τα σχετικώς οριζόμενα στην περίπτωση Α.4 της παρούσας παραγράφου (ΑΔΑ, ηλεκτρονική υποβολή κ.λπ.).

Τονίζεται ιδιαιτέρως ότι οι δήμοι, τόσο στην κατηγορία εσόδων από επιχορηγήσεις επενδύσεων, όσο και στην κατηγορία των αντίστοιχων δαπανών, πρέπει να εγγράφουν ως έσοδο τις προβλεπόμενες κατανομές που θα λάβουν και αντίστοιχα τις δαπάνες που εκτιμούν ότι θα πραγματοποιήσουν κατ' έτος, ανάλογα με τα εγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα των έργων, εφόσον βεβαίως υφίστανται τέτοια χρονοδιαγράμματα και όχι τη συνολική έγκριση χρηματοδότησης και το συνολικό κόστος των έργων.

Επισημαίνεται ότι προς υποβοήθηση του ελέγχου νομιμότητας που ασκείται επί των αποφάσεων ψήφισης των προϋπολογισμών των δήμων, μετά τη δημοσίευση της παρούσας θα αποσταλούν από το Υπουργείο Εσωτερικών στις αρμόδιες για τον ανωτέρω έλεγχο Αρχές, για κάθε δήμο χωρικής αρμοδιότητάς τους, αναλυτικοί πίνακες με τα ποσά ανά είδος επιχορήγησης που πρέπει να έχουν εγγραφεί στους Π/Υ τους σύμφωνα με τις ανωτέρω οδηγίες.

Β. Τμήμα του Π/Υ εσόδων και εξόδων που αφορά ίδια έσοδα και επισφάλειες αντίστοιχα

Τα ποσά που εγγράφονται στον προϋπολογισμό του 2014 για τα ίδια έσοδα των κάτωθι αναφερόμενων Ομάδων Ι και ΙΙ υπολογίζονται διακριτά, με βάση τα αποτελέσματα εκτέλεσης των Π/Υ των δύο προηγούμενων οικονομικών ετών και ειδικότερα με βάση τα ποσά που εισπράχθηκαν κατά το έτος 2012 σε συνδυασμό με την απόδοση των εισπράξεων από τον Ιανουάριο 2013 και μέχρι το κλείσιμο του μηνός που προηγείται από το μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2014 από την οικονομική επιτροπή. Τα στοιχεία αυτά θα πρέπει ήδη να έχουν ενσωματωθεί στις βάσεις δεδομένων που τηρούνται στο Υπουργείο Εσωτερικών.

Β.1 ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ

Ι. Στην ομάδα αυτή περιλαμβάνονται οι κάτωθι κατηγορίες εσόδων:

Κ.Α. ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ I.
01 ΠΡΟΣΟΔΟΙ ΑΠΟ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
02 ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
03 ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
04 ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΛΟΙΠΑ ΤΕΛΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
05 ΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΕΙΣΦΟΡΕΣ
07 ΛΟΙΠΑ ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ
11 ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΕΚΠΟΙΗΣΗ ΚΙΝΗΤΗΣ ΚΑΙ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
14 ΔΩΡΕΕΣ - ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΕΣ - ΚΛΗΡΟΔΟΣΙΕΣ
15 ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΕΙΣ - ΠΡΟΣΤΙΜΑ - ΠΑΡΑΒΟΛΑ
16 ΛΟΙΠΑ ΕΚΤΑΚΤΑ ΕΣΟΔΑ
21 ΕΣΟΔΑ Π.Ο.Ε. ΠΟΥ ΒΕΒΑΙΩΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ - ΤΑΚΤΙΚΑ
22 ΕΣΟΔΑ Π.Ο.Ε. ΠΟΥ ΒΕΒΑΙΩΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ - ΕΚΤΑΚΤΑ
  ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΙΔΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ ΟΜΑΔΑΣ Ι.

- Υπολογίζεται η διαφορά που προκύπτει για το συνολικό άθροισμα της ΟΜΑΔΑΣ Ι. από την εκτέλεση του Π/Υ της περιόδου από τον Ιανουάριο του έτους 2013 και μέχρι το κλείσιμο του μηνός που προηγείται από το μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2014 και της αντίστοιχης περιόδου του έτους 2012. Ομοίως υπολογίζεται η διαφορά και για την ΟΜΑΔΑ ΙΙ.

Δηλαδή, εάν:

α) Το σχέδιο του Π/Υ 2014 καταρτίζεται από την οικονομική επιτροπή τον Ιούλιο 2013 και τα στοιχεία της εκτέλεσης του Π/Υ της περιόδου Ιανουάριου - Ιουνίου έχουν ενσωματωθεί στις βάσεις δεδομένων που τηρούνται στο Υπουργείο Εσωτερικών, τα στοιχεία εκτέλεσης λαμβάνονται με βάση την περίοδο αυτή.

β) Εάν το συνολικό άθροισμα της ΟΜΑΔΑΣ Ι. κατά την περίοδο Ιανουάριος - Ιούνιος 2013 είναι 5.000 ευρώ και για την περίοδο Ιανουάριος - Ιούνιος 2012 είναι 4.500 ευρώ, τότε η απόλυτη διαφορά είναι 500 ευρώ, δηλ. «Εκτέλεση 2013 μείον Εκτέλεση 2012» (5.000 € - 4.500 €).

- Εάν η ανωτέρω διαφορά είναι θετική (δηλαδή όταν η εκτέλεση του 2013 έχει αποδώσει ποσό υψηλότερο του 2012, όπως στο ανωτέρω παράδειγμα), τότε το ανώτατο ποσό που μπορεί να εγγραφεί στον Π/Υ 2014 για την ΟΜΑΔΑ Ι. (συνολικό άθροισμα της ομάδας) είναι το ποσό της εκτέλεσης του έτους 2012 (Ιαν.-Δεκ. 2012) προσαυξημένο κατά το ποσό της θετικής διαφοράς. Δηλαδή, εάν το έτος 2012 στο ανωτέρω παράδειγμα απέδωσε ποσό ύψους 9.000 ευρώ, τότε το ανώτατο ποσό που μπορεί να εγγραφεί στον Π/Υ 2014 είναι 9.000 + 500 = 9.500 ευρώ.

- Εάν η ανωτέρω διαφορά είναι αρνητική, τότε το ανώτατο ποσό που μπορεί να εγγραφεί ως συνολικό άθροισμα για την ΟΜΑΔΑ Ι., είναι το ποσό του έτους 2012 (δηλαδή, σύμφωνα με το ανωτέρω παράδειγμα, 9.000 ευρώ).

Εάν μετά το κλείσιμο του έτους 2013, η ανωτέρω διαφορά είτε από αρνητική γίνει θετική είτε το ποσό της θετικής διαφοράς αυξηθεί, τα ποσά που εγγράφηκαν στον Π/Υ 2014 δύναται να αυξηθούν κατά τα οριζόμενα ανωτέρω και με ανάλογη αναμόρφωσή του. Στη σχετική απόφαση αναμόρφωσης πρέπει να αναφέρεται ρητά ότι πληρούται ο προαναφερόμενος όρος και κατά τον έλεγχο αυτής, η αρμόδια, για την εποπτεία του Δήμου, Αρχή υποχρεούται να προβεί σε διασταύρωση των στοιχείων αυτών από τη βάση δεδομένων που τηρείται στο ΥΠ.ΕΣ.

Σε κάθε άλλη περίπτωση δεν επιτρέπεται η αναμόρφωση του προϋπολογισμού με αύξηση του συνολικού αθροίσματος της ΟΜΑΔΑΣ Ι., παρά μόνο εάν οι εισπράξεις κατά τη διάρκεια του έτους 2014 δικαιολογούν την αύξηση των σχετικών προβλέψεων (εάν δηλαδή, σύμφωνα με το ανωτέρω παράδειγμα, οι εισπράξεις της ΟΜΑΔΑΣ ΕΣΟΔΩΝ Ι. υπερβούν το ποσό των 9.500 €). Στην περίπτωση αυτή, ο προϋπολογισμός αναμορφώνεται, εφαρμοζόμενου για την εκτίμηση του συνολικού αθροίσματος της ΟΜΑΔΑΣ Ι. χρονολογικού ποσοστού, ανάλογου με το χρόνο κατά τον οποίο επιτεύχθηκε η υπέρβαση των εισπράξεων. Εάν δηλαδή στο κλείσιμο του Οκτωβρίου 2014 το ύψος των εσόδων ανέλθει σε 10.000 €, ο ετήσιος Π/Υ μπορεί να αυξηθεί σε 12.000 € [10.000/(10/12)].

Β.2 ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ ΙΙ.

 

Κ.Α. ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ ΙΙ.
32 Εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα κατά τα παρελθόντα έτη

Στην ομάδα εσόδων 32 εγγράφονται όλες οι απαιτήσεις (βεβαιωθέντα) που προέκυψαν κατά τα Προηγούμενα Οικονομικά Έτη (ΠΟΕ) και στην ομάδα δαπανών 85 «Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωμένων κατά τα Π.Ο.Ε. εντός του οικονομικού έτους» υποχρεωτικά εγγράφεται, ως πρόβλεψη μη είσπραξης, το ποσό που προκύπτει από τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού των δύο προηγούμενων ετών, σύμφωνα με τη μεθοδολογία που αναπτύσσεται στο κάτωθι παράδειγμα.

Παράδειγμα:

Σύνταξη προϋπολογισμού έτους 2014 το μήνα Ιούλιο 2013

- Έτος 2014, απαιτήσεις (βεβαιωθέντα) ΠΟΕ - ομάδα εσόδων «32»: 50.000 €
- Περίοδος Ιανουάριος - Ιούνιος 2013, εισπραχθέντα από απαιτήσεις ΠΟΕ (ομάδα εσόδων 32): 5.000 €
- Περίοδος Ιανουάριος - Ιούνιος 2012: εισπραχθέντα από απαιτήσεις ΠΟΕ (ομάδα εσόδων 32): 4.000 €.
- Απόλυτη διαφορά εξάμηνης περιόδου 2013/2012: 1.000 € (5.000 μείον 4.000)
- Έτος 2012, εισπραχθέντα από απαιτήσεις ΠΟΕ (ομάδα εσόδων 32): 9.000 €.

Δεδομένου ότι η απόλυτη διαφορά μεταξύ του πρώτου εξαμήνου 2013 έναντι της ίδιας περιόδου του 2012 είναι θετική (1.000 €), μπορεί να εκτιμηθεί, σύμφωνα με τη μεθολογία που εφαρμόζεται και για την ΟΜΑΔΑ Ι., ότι από τον Κ.Α.Ε. «32» δύναται να εισπραχθεί κατά τη διάρκεια του έτους 2014 ποσό που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 10.000 € (δηλ. εκτέλεση 2012, 9.000 € + θετική διαφορά 2013/2012, 1.000 €). Συνεπώς εφόσον γίνεται η συγκεκριμένη εκτίμηση ύψους εισπράξεων για τον Κ.Α. 32, στον Κ.Α. Εξόδου 85 « Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωμένων κατά τα Π.Ο.Ε. εντός του οικονομικού έτους» για το έτος 2014 υποχρεωτικά εγγράφεται η διαφορά του ανωτέρω ποσού (10.000 €) από το ύψος των βεβαιωμένων απαιτήσεων του Κ.Α.Ε. 32 (δηλαδή, 50.000 € - 10.000 € = 40.000 €). Συνεπώς το ποσοστό εισπραξιμότητας των βεβαιωμένων απαιτήσεων ΠΟΕ για το έτος 2014 υπολογίζεται σε 20% (10.000/50.000).

Κατά την αναμόρφωση του προϋπολογισμού στη διάρκεια του έτους δεν επιτρέπεται η μείωση του συνολικού ποσού που εγγράφηκε στην ομάδα δαπανών «85» κατά την κατάρτισή του, παρά μόνο εάν κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού τα εισπραχθέντα ποσά από την ομάδα εσόδων «32» δικαιολογούν τη μείωση των προβλέψεων μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων από Π.Ο.Ε/ομάδα «85» (εάν δηλαδή, σύμφωνα με το ανωτέρω παράδειγμα, οι εισπράξεις της ομάδας εσόδων «32» υπερβούν τα 10.000 €).

Στην περίπτωση αυτή, ο προϋπολογισμός αναμορφώνεται και η ομάδα δαπανών «85» μειώνεται κατά το επιπλέον ποσό που εκτιμάται ότι θα εισπραχθεί από την ομάδα «32» μέχρι το τέλος του έτους, εφαρμοζόμενου για την εκτίμηση αυτή χρονολογικού ποσοστού ανάλογου με το χρόνο κατά τον οποίο επιτεύχθηκε η υπέρβαση των εισπράξεων από την ομάδα «32». Εάν π.χ. με το κλείσιμο του Σεπτεμβρίου 2014 οι εισπράξεις από την ομάδα 32 ανέλθουν σε 10.500 € δύναται να εκτιμηθεί ότι μέχρι το τέλος του έτους μπορούν να εισπραχθούν 14.000 € [10.500/(9/12)] και άρα το ποσό της ομάδας «85» να μειωθεί κατά 4.000 € (14.000 - 10.000), διαμορφούμενο σε 36.000 € (40.000 - 4.000).

Β.3 Έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα και δαπάνες ανταποδοτικών υπηρεσιών

Οι εγγραφές στο σκέλος των δαπανών που αφορούν σε ανταποδοτικές υπηρεσίες (όπως υπηρεσία ύδρευσης, υπηρεσία καθαριότητας και φωτισμού) για τον Π/Υ 2014 θα πρέπει να γίνονται με γνώμονα το κόστος παροχής της υπηρεσίας σε συνδυασμό με το ύψος των εσόδων που αναμένεται να εισπραχθούν εντός του έτους 2013. Σε περίπτωση που τα εισπραττόμενα έσοδα του έτους 2013 εκτιμάται ότι δεν θα καλύψουν τη δαπάνη της ανταποδοτικής υπηρεσίας του έτους 2013, τότε το ποσό που δεν καλύπτεται θα πρέπει να συνυπολογιστεί στην απόφαση καθορισμού του ύψους των τελών για το έτος 2014, επιφέροντας αύξηση αυτών. Αντίστοιχα, θα πρέπει να συνυπολογίζεται τυχόν υπερκάλυψη της δαπάνης από τα εισπραττόμενα έσοδα. Στο πλαίσιο αυτό, στην απόφαση επιβολής των τελών υποχρεωτικά αναγράφονται τα σχετικά στοιχεία εσόδων και εξόδων που προκύπτουν από:

- την εκτέλεση του Π/Υ του έτους 2012
- την εκτέλεση της περιόδου από την αρχή του έτους 2013 και μέχρι το μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2014
- την εκτέλεση του Π/Υ 2012 για την ίδια, ως άνω περίοδο (δηλ. εάν το σχέδιο Π/Υ 2014 καταρτίζεται Ιούλιο 2013, τα στοιχεία Ιανουαρίου - Ιουνίου 2012 και 2013)
- την εκτίμηση εισπράξεων και δαπανών για το σύνολο του έτους 2013, η οποία υπολογίζεται με βάση τη χρονική πορεία εκτέλεσης του Π/Υ του έτους 2012.

Για τον προσδιορισμό του ύψους των συντελεστών επιβολής των ανταποδοτικών τελών λαμβάνεται υπόψη ότι τα έσοδα πρέπει να:

α) καλύπτουν το σύνολο των δαπανών των αντίστοιχων υπηρεσιών ώστε να μην δημιουργούνται ελλείμματα στις υπηρεσίες αυτές, συνυπολογίζοντας παράλληλα τυχόν διαφορές που προκύπτουν από την ανεπαρκή κάλυψη της δαπάνης, σύμφωνα με τα ανωτέρω στοιχεία, 
β) μην υπερβαίνουν το ύψος των δαπανών που απαιτούνται για την παροχή των ανταποδοτικών υπηρεσιών, άλλως υποκρύπτεται φορολογία, κατά παράβαση της αρχής της ανταποδοτικότητας,
γ) καλύπτουν αποκλειστικά και μόνο τις δαπάνες των αντίστοιχων υπηρεσιών και δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν άλλες δαπάνες του δήμου.

Σε κάθε περίπτωση, ανεξαρτήτως των εγγραφών που γίνονται στην κατηγορία εσόδων 03 «έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα», δεν πρέπει να παραβιάζεται το ανώτατο όριο συνολικών εσόδων που αναφέρεται για την ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ Ι., σύμφωνα με τα ανωτέρω οριζόμενα.

Β.4 Προς υποβοήθηση του ελέγχου νομιμότητας που ασκείται επί των αποφάσεων ψήφισης των προϋπολογισμών των δήμων, θα αποσταλούν από το ΥΠ.ΕΣ. στις αρμόδιες για τον ανωτέρω έλεγχο Αρχές, για κάθε δήμο χωρικής αρμοδιότητάς τους και μετά τη δημοσίευση της παρούσας, τα αποτελέσματα που προκύπτουν με βάση την εκτέλεση του Π/Υ του για τα έτη 2012 και Ιανουάριος - Ιούνιος 2013, όπως αυτά έχουν ενσωματωθεί από τους δήμους στις βάσεις δεδομένων που τηρούνται στο Υπουργείο Εσωτερικών.

Επίσης, θα αναρτηθεί στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Εσωτερικών πρότυπο αρχείο excel για τον υπολογισμό των ανωτέρω εγγραφών.

Β.5 ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ ΙΙΙ.

 

Κ.Α. ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ ΙΙΙ.
31 Εισπράξεις από δάνεια
41 Εισπράξεις υπέρ του Δημοσίου και τρίτων
42 Επιστροφές Χρημάτων
51 Χρηματικό Υπόλοιπο Προηγούμενης Χρήσης

Οι δήμοι σύμφωνα με το άρθρο 264 του Ν. 3852/2010, μπορούν να συνομολογούν δάνεια με αναγνωρισμένα πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού, αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση επενδύσεων και για τη χρηματοδότηση χρεών τους που προέρχονται από επενδύσεις. Δεν είναι δυνατή, κατά συνέπεια, από την δημοσίευση του Ν. 3852/2010 και εφεξής, η λήψη δανείου από δήμο για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών (εξαιρούνται έσοδα από δάνεια που τυχόν θα συνομολογηθούν είτε στο πλαίσιο της υπαγωγής του δήμου στο ειδικό πρόγραμμα εξυγίανσης είτε κατ' εφαρμογή άλλης ειδικής διάταξης).

Η λήψη δανείου είναι δυνατή εφόσον συντρέχουν, σωρευτικά, οι προϋποθέσεις που ορίζονται με το ανωτέρω άρθρο και την υπ' αριθμ. 43093/30.7.2010 (ΦΕΚ 1153/Β'/30.7.2010) απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Στα έσοδα μπορούν να εγγράφονται ποσά από αδιάθετα χρηματικά υπόλοιπα προηγούμενων ετών αποκλειστικά και μόνο για την κάλυψη των παρακάτω περιπτώσεων:

α) Όταν αυτά προέρχονται από αδιάθετα υπόλοιπα έργων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων τα οποία συνεχίζονται.
Στην περίπτωση αυτή ποσό ίσο με τα υπόλοιπα αυτά εγγράφεται στο σκέλος των εσόδων στην ομάδα εσόδου 5 «ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ» - Κατηγορία 51 «ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗΣ ΧΡΗΣΗΣ», με περαιτέρω ανάλυση για τη συγκεκριμένη ομάδα εσόδου. Στο σκέλος των εξόδων εγγράφεται ισόποση πίστωση στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ στην αντίστοιχη ομάδα που αφορά το έργο.

β) Όταν αυτά προέρχονται από αδιάθετες πιστώσεις του προηγούμενου οικονομικού έτους που προορίζονται για δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες και μπορεί να διατεθούν για τη χρηματοδότηση νέων έργων.

γ) Για την εξόφληση υποχρεώσεων που δημιουργήθηκαν σε προηγούμενα έτη και δεν κατέστη δυνατή η εξόφλησή τους εντός των ετών αυτών.

Οι δήμοι υποχρεούνται να εξοφλήσουν κατά προτεραιότητα και με ιεραρχημένο τρόπο το σύνολο αυτών των υποχρεώσεων (άρθρο 21 παρ. 8 και άρθρο 22 Α' παρ. 3(ε) του Ν. 2362/1995, άρθρο 4 παρ. 5 του Π.Δ. 113/2010).

Άρθρο 4 
Τροποποίηση και συμπλήρωση Κωδικών Αριθμών Εσόδων και Εξόδων

Η υπ' αριθμ. 7028/3.2.2004 (ΦΕΚ Β' 253) απόφασή μας τροποποιείται στα παρακάτω σημεία:

1. Τα έσοδα των δήμων από χρηματοδοτήσεις του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ), εγγράφονται εφεξής σε διακριτό κωδικό αριθμό (1328) της υποκατηγορίας 132 «ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ» του σκέλους των εσόδων του προϋπολογισμού και καταργείται ο Κ.Α. 1327, ο οποίος εφεξής αντικαθίσταται από τον Κ.Α. 1329.

Η υποκατηγορία εσόδων 132 διαμορφώνεται επομένως ως ακολούθως:

132 ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ
1321 Χρηματοδοτήσεις από Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα
1322 Χρηματοδοτήσεις από Κεντρικούς φορείς
1323 Χρηματοδοτήσεις έργων από Ε.Ε.
1324 Χρηματοδοτήσεις έργων από Διεθνείς οργανισμούς
1325 Επιχορηγήσεις από εθνικούς πόρους για κάλυψη έκτακτων αναγκών για έργα
1326 Έσοδα από προγραμματικές συμβάσεις για κάλυψη επενδυτικών δαπανών
1328 Χρηματοδοτήσεις από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) εκτός Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων
1329 Λοιπές επιχορηγήσεις για επενδύσεις και έργα

2. Έργα και δράσεις των δήμων η δαπάνη των οποίων καλύπτεται από χρηματοδοτήσεις του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ), εγγράφονται εφεξής σε νέα διακριτή υποκατηγορία (734) της κατηγορίας 73 «ΕΡΓΑ» του σκέλους των εξόδων του προϋπολογισμού, ως ακολούθως:

734 Έργα και δράσεις από χρηματοδοτήσεις του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ)
7341 Έργα και δράσεις από χρηματοδοτήσεις του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ)

Κάθε έργο ή δράση εγγράφεται διακριτά, με ανάπτυξη του Κ.Α. 7341 ως εξής 7341.001, 7341.002, 7341.003 κ.ο.κ.).

3. Τα έσοδα των δήμων από επιστροφές χρημάτων από δημοτικές του επιχειρήσεις, για δάνεια τα οποία είχαν εξυπηρετηθεί από αυτούς έπειτα από κατάπτωση της σχετικής εγγύησης που αυτοί είχαν παράσχει, εγγράφονται εφεξής σε διακριτό κωδικό αριθμό (4218) της υποκατηγορίας 421 «ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ ΧΡΗΜΑΤΩΝ» του σκέλους των εσόδων του προϋπολογισμού και καταργείται ο Κ.Α. 4214, ο οποίος εφεξής αντικαθίσταται από τον Κ.Α. 4219.

Συνεπώς η υποκατηγορία 421 διαμορφώνεται ως ακολούθως:

421 ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ ΧΡΗΜΑΤΩΝ
4211 Επιστροφή χρημάτων από υπολόγους χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής
4212 Επιστροφή πάγιας προκαταβολής
4213 Επιστροφή αχρεωστήτων καταβληθέντων χρηματικών ποσών (άρθρο 26 Ν. 318/1969, απόφαση Υπ. Οικονομικών 2081241/11652/1997)
4218 Επιστροφή χρημάτων από δημοτικές επιχειρήσεις έπειτα από κατάπτωση των υπέρ αυτών εγγυήσεων
4219 Επιστροφή εν γένει χρημάτων 

4. Τα έξοδα των δήμων για καταπτώσεις εγγυήσεων που είχαν δοθεί για δάνεια δημοτικών επιχειρήσεων, εγγράφονται εφεξής σε διακριτό κωδικό αριθμό (6818) της υποκατηγορίας 681 «ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ» του σκέλους των εξόδων του προϋπολογισμού και καταργείται ο Κ.Α. 6813, ο οποίος εφεξής αντικαθίσταται από τον Κ.Α. 6819.

Συνεπώς η υποκατηγορία διαμορφώνεται ως ακολούθως:

681 ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
6811 Εγγυήσεις ενοικίου
6812 Εγγυήσεις δημοσίων οργανισμών
6818 Καταπτώσεις εγγυήσεων υπέρ δημοτικών επιχειρήσεων
6819 Λοιπές εγγυήσεις 

Κατά τα λοιπά ισχύει η υπ' αριθμ. 7028/3.2.2004 (ΦΕΚ Β' 253) απόφαση, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

Άρθρο 5
Δομή του προϋπολογισμού - συμπλήρωση των κωδικών αριθμών του προϋπολογισμού

Για τη δομή και τη συμπλήρωση των κωδικών αριθμών του προϋπολογισμού εφαρμόζονται τα οριζόμενα στα άρθρα 7 και 8 της υπ' αριθμ. 47490/18.12.2012 (ΦΕΚ 3390/ Β'/2012, ΑΔΑ: Β4ΜΓΝ-ΧΨΟ) όμοιας απόφασής μας, υπό την επιφύλαξη των οδηγιών που παρέχονται με την παρούσα. Τα οριζόμενα στα ανωτέρω άρθρα επισυνάπτονται, ως Παράρτημα 2, της παρούσας.

Άρθρο 6
Έκταση εφαρμογής - έναρξη ισχύος

Η παρούσα απόφαση, καθώς και η υπ' αριθμ. 7028/2004 (ΦΕΚ Β' 253) όμοια, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, έχουν εφαρμογή στους δήμους, στα δημοτικά ιδρύματα και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και στους συνδέσμους.

Η παρούσα απόφαση ισχύει για την κατάρτιση του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2014, εξαιρουμένου του άρθρου 5 που ισχύει για την κατάρτιση του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2014 και εφεξής.

Η απόφαση αυτή μαζί με τα παραρτήματα που τη συνοδεύουν να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ