• «ΠΗΓΕΣ» ΤΩΝ ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ ΕΠΙΜΕΝΟΥΝ ΣΕ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

brusselsΤην ανάγκη να ληφθούν μέτρα προκειμένου να ικανοποιηθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του ελληνικού προγράμματος το 2014, υπογράμμισαν από τις Βρυξέλλες, πηγές της ΕΕ.

Όπως σημείωσαν οι ίδιες πηγές, ορισμένα κράτη-μέλη είναι δυσαρεστημένα από το μήνυμα «όχι άλλα μέτρα» που εκπέμπει η ελληνική πλευρά. Οι ίδιες πηγές τόνισαν ότι είναι σημαντικό η Ελλάδα, αφενός να ικανοποιήσει τους δημοσιονομικούς στόχους για το 2014 και αφετέρου να επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα το 2014. Αυτή είναι η μόνη λύση που βλέπουν οι Βρυξέλλες, εάν η Ελλάδα επιθυμεί να μειώσει γρηγορότερα το επίπεδο του χρέους της, να επιστρέψουν οι επενδύσεις και να τονωθεί η ανάπτυξη, σημείωναν κοινοτικές πηγές.

Επιπλέον, οι ίδιες πηγές υπογράμμισαν την ύπαρξη δημοσιονομικού κενού στον προϋπολογισμό του 2014, ύψους 2 δισεκ. ευρώ. Ξεκαθάρισαν δε, ότι για να καλυφθεί το κενό αυτό, είναι αναγκαία η λήψη συγκεκριμένων και στοχευμένων μέτρων και όχι μέτρων οριζόντιου χαρακτήρα (π.χ. μειώσεις μισθών και συντάξεων).

Ανέφεραν, ωστόσο, ότι η τρόικα και η ελληνική πλευρά εξακολουθούν να διαφωνούν στο μέγεθος του δημοσιονομικού κενού το 2014. Υπογράμμισαν, πάντως, ότι οι Βρυξέλλες προσδιορίζουν το δημοσιονομικό κενό στα 2 δισεκ. ευρώ. Η διαφωνία αυτή οφείλεται στον τρόπο που προσμετρά η κάθε πλευρά τον δείκτη ανάπτυξης, τους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές και τις κρατικές δαπάνες, σημείωναν οι ίδιες πηγές.

Εξάλλου, όσον αφορά την εκταμίευση της τελευταίας υπο-δόσης του Ιουλίου, ύψους 1 δισεκ. ευρώ προς την Ελλάδα, οι κοινοτικές πηγές τόνισαν ότι θα πρέπει πρώτα η ελληνική πλευρά να ικανοποιήσει τα τέσσερα προαπαιτούμενα που προβλέπει το Μνημόνιο. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το πρώτο και σημαντικότερο προαπαιτούμενο για τους Ευρωπαίους είναι η κινητικότητα στον δημόσιο τομέα 12.500 υπαλλήλων. Το δεύτερο προαπαιτούμενο αφορά την αναδιάρθρωση των τριών ελληνικών αμυντικών βιομηχανιών ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ. Όπως εκτιμούσαν οι πηγές των Βρυξελλών, οι δύο από αυτές τις τρεις βιομηχανίες θα πρέπει να κλείσουν. Το τρίτο προαπαιτούμενο έχει να κάνει με την αποπληρωμή εκκρεμών οφειλών του κράτους προς την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ και το τέταρτο, με τον νέο κώδικα των δικηγόρων.

Σε ό,τι αφορά τη συζήτηση για το λεγόμενο «χρηματοδοτικό κενό» του ελληνικού προγράμματος, οι πηγές της ΕΕ εξέφρασαν την ελπίδα ότι θα ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό, ενδεχομένως τον Δεκέμβριο. Επισήμαναν, ωστόσο, ότι προηγουμένως θα πρέπει να υπάρχει μια σαφέστερη εκτίμηση για τα δημοσιονομικά στοιχεία του 2013 και του 2014. Σημειώνεται ότι οι ίδιες πηγές δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο να επιμηκυνθεί η ωρίμανση των ελληνικών ομολόγων που διακατέχουν η ΕΚΤ και οι κεντρικές τράπεζες των κρατών-μελών.

Τέλος, όσον αφορά το ζήτημα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, οι πηγές των Βρυξελλών ανέφεραν ότι οι όποιες αποφάσεις θα ληφθούν περί τον Μάιο-Ιούνιο του 2014. Οι ίδιες πηγές υπενθύμισαν, άλλωστε, ότι βασική προϋπόθεση για να ξεκινήσει η συζήτηση για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, είναι η ύπαρξη πρωτογενούς πλεονάσματος στον προϋπολογισμό του 2013 και η επικύρωσή του από την Ευρωστατιστική Υπηρεσία (Eurostat), τον Απρίλιο του 2014.

  • ΧΑΘΗΚΑΝ 900.000 ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ 2009 ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΡΙΜΗΝΟ ΤΟΥ 2013

salariesΠτώση της απασχόλησης στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, σε επίπεδα προ του δεύτερου τριμήνου του έτους 2000, δείχνουν τα στοιχεία της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού (ΕΛΣΤΑΤ) για το δεύτερο τρίμηνο του έτους 2013, που εμπεριέχονται σε πρόσφατη ανάλυση της Alpha Bank.

Σύμφωνα με το σχετικό οικονομικό δελτίο της τράπεζας, από το 2ο τρίμηνο του 2009 μέχρι το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013 χάθηκαν περίπου 900 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Οι 162,7 χιλ. προήλθαν από τον άμεσο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, (το 2ο τρίμηνο 2009 απασχολούνταν 1.031,2 χιλ. άτομα, ενώ στο 2ο τρίμηνο του 2013 έχουν απομείνει 842,7 χιλ. άτομα), ενώ οι 737,1 χιλ. από τον ιδιωτικό τομέα, (το 2009 απασχολούνταν 3.526,50 άτομα και στο 2ο τρίμηνο του 2013 απέμειναν 2.789,40).

Συγκεκριμένα, οι συνολικές θέσεις εργασίας υποχώρησαν κατά 19,9%, δηλαδή κατά 20,9% στον ιδιωτικό τομέα και κατά 16,2% στον δημόσιο τομέα.

Σε σχέση με το 2ο τρίμηνο 2009, σχεδόν το 60% της συρρίκνωσης του δημοσίου τομέα προήρθε από τη δημόσια διοίκηση (-45,1 χιλ. άτομα η, -27,7% της συνολικής μείωσης στο Δημόσιο), την εκπαίδευση (- 32,7 χιλ. άτομα), τις τράπεζες (-10,2 χιλ. άτομα) και την υγεία (-9,5 χιλ. άτομα).

Κατά το 2ο 3μηνο 2009, η μείωση του αριθμού των δημοσιών υπαλλήλων αφορούσε κυρίως την αποθήκευση (-51,1%), τις ταχυδρομικές υπηρεσίες (- 46%), τον αθλητισμό (-45,9%), την κοινωνική μέριμνα (-45,6%) και την ύδρευση (-36,8%).

Αναφορικά με το ποσοστό του Δημοσίου στη συνολική απασχόληση, αυτό μειώθηκε σχεδόν σε όλους τους κλάδους. Η μεγαλύτερη, και με σημαντική διαφορά, μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου κατά το 2ο τρίμηνο 2013 έναντι του 2ου τριμήνου 2009, σημειώθηκε στην κοινωνική μέριμνα (από 67,1% σε 44,2%), τις τηλεπικοινωνίες (από 48,6 σε 31,9%), τις ταχυδρομικές υπηρεσίες (από 70,4% σε 55,1%) και τις τράπεζες (από 43,4% σε 31,7%).

Ως προς τη νομική μορφή και τον φορέα του Δημοσίου, η μεγαλύτερη μείωση προήλθε από τις δημόσιες υπηρεσίες (-56,5 χιλ. άτομα), ακολουθούμενες από τους ΟΤΑ (-40,0 χιλ. άτομα)

Εντούτοις, ως προς το σύνολο των απασχολουμένων του 2ου τριμήνου 2009, η μεγαλύτερη μείωση (-37%), σημειώθηκε στις ΔΕΚΟ. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αποχώρηση χιλιάδων εργαζομένων εν όψει αλλαγής του ασφαλιστικού συστήματος το 2012, που έθιγε σε σημαντικό βαθμό, κατά πολύ περισσότερο τους απασχολούμενους στις ΔΕΚΟ απ’ ότι τους λοιπούς εργαζομένους του Δημοσίου, και αφετέρου στη δραστική μείωση των μισθών τους (έως και 30% σε κάποιες περιπτώσεις), αναφέρεται στο δελτίο της Alpha Bank.

  • ΚΑΤΩΤΑΤΟΙ ΜΙΣΘΟΙ ΚΑΙ ΗΜΕΡΟΜΙΣΘΙΑ ΣΕ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ Ε.Ε.

salariesΣε Λουξεμβούργο και Βέλγιο οι κατώτατοι μισθοί ξεπερνούν τα 1.900 και τα 1.500 ευρώ αντίστοιχα. Την ίδια ώρα στην Πολωνία και την Πορτογαλία οι κατώτατοι μισθοί κυμαίνονται στα 383 και τα 485 αντίστοιχα. Στην Ελλάδα οι κατώτατες μηνιαίες είναι στα 586 ευρώ, ενώ το κατώτατο ημερομίσθιο είναι στα 2,85. Την ίδια ώρα στη Βουλγαρία το κατώτατο ωρομίσθιο είναι τα 0,95.

Όπως αναφέρουν και τα ΝΕΑ οι μηνιαίες αποδοχές και τα κατώτατα ημερομίσθια διαμορφώνονται ως εξής:

Μηνιαίες αποδοχές

Λουξεμβούργο 1.921 €

Βέλγιο 1.502 €

Ολλανδία 1.478 €

Ιρλανδία 1.462 €

Γαλλία 1.430 €

Βρετανία 1.190 €

Ισπανία 645 €

Ελλάδα 586 €

Πορτογαλία 485 €

Πολωνία 383 €

Τα κατώτατα ωρομίσθια στην Ευρώπη

Λουξεμβούργο 11,10 €

Βέλγιο 9,10 €

Γαλλία 9,43 €

Ολλανδία 9,07 €

Ιρλανδία 8,65 €

Γερμανία 8,50 €

Βρετανία 7,78 €

Σλοβενία 4,53 €

Μάλτα 4,06 €

Ισπανία 3,91 €

Πορτογαλία 2,92 €

Ελλάδα 2,85 €

Κροατία 2,29 €

Πολωνία 2,21 €

Τσεχία 2,01 €

Ουγγαρία 1,97 €

Σλοβακία 1,94 €

Εσθονία 1,90 €

Λιθουανία 1,76 €

Λετονία 1,71 €

Ρουμανία 1,06 €

Βουλγαρία 0,95 €

* στην Ιταλία δεν υπάρχει κατοχυρωμένος κατώτατος μισθός

  • Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΧΑΣΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΙΑ ΣΤΗΝ ΙΧΘΥΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ

ixthyokaliergiaΤην πρωτιά στην παραγωγή σε τσιπούρα και λαβράκι έχασε η Ελλάδα από την Τουρκία σύμφωνα με τους Financial Times, οι οποίοι σημειώνουν πως λόγω της οικονομικής κρίσης η χώρα έχασε την πρωτιά σε δύο από τα πολυτιμότερα εξαγωγικά προϊόντα της.

Σε δημοσίευμα τους, οι Financial Times επισημαίνουν πως σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του του οργανισμού τροφίμων και γεωργίας του ΟΗΕ, FAO, η Ελλάδα λόγω της «πίεσης» στη χρηματοδότηση των τραπεζών και την μειωμένη ζήτηση στην Μεσόγειο, έχασε την πρώτη θέση στις εξαγωγές των συγκεκριμένων ειδών ψαριού.

«Μέχρι πέρσι η Ελλάδα κατείχε ηγετική θέση στην εν λόγω ευρωπαϊκή βιομηχανία, που ανέρχεται συνολικά στο 1,5 δισ. ευρώ, αλλά σύμφωνα με τα στοιχεία του FAO, η παραγωγή της χώρας σε λαβράκι και τσιπούρα προβλέπεται να μειωθεί 7% στους 94.000 τόνους το 2013», αναφέρουν οι FT και σημειώνουν πως «αντιθέτως η Τουρκία πιθανότατα θα αυξήσει την παραγωγή της 12% και πλέον στους 108.000 τόνους».

Γιατί η τσιπούρα και το λαβράκι είναι τόσο σημαντικά για την Ελλάδα

«Τα ψάρια, ειδικά από τις ιχθυοκαλλιέργειες για τσιπούρα και λαβράκι, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγικό προϊόν της Ελλάδας μετά τα φρούτα και τους ξηρούς καρπούς, μεγαλύτερο και από τις εξαγωγές ελαιόλαδου και τυριού, σύμφωνα με τα στοιχεία του ελληνικού οργανισμού εξωτερικού εμπορίου, ΟΠΕ», σημειώνουν οι FT και αναφέρονται στις ελληνικές εταιρείες εξαγωγής των συγκεκριμένων ψαριών που έχουν βάλει «λουκέτο» ή βρίσκονται στα πρόθυρα, τονίζοντας παράλληλα πως «από την άλλη μεριά η τουρκική βιομηχανία υποστηρίζεται από μια οικονομία σε ανάπτυξη και έχει την στήριξη της κυβέρνησης».

  • ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ EUROBANK ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΟΤΙ  ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΡΟΙΚΑ ΧΩΡΙΣ ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΜΕΤΡΑ

eurobankΤην  πεποίθηση πως υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για την επίτευξη συμφωνίας όσον αφορά στο δημοσιονομικό και χρηματοδοτικό κενό του 2014, χωρίς την επιβολή νέων οριζοντίων μέτρων εκφράζουν οι αναλυτές της Eurobank, στην τελευταία τους ανάλυση «7 Ημέρες Οικονομία».

Συγκεκριμένα, οι αναλυτές της τράπεζας, κ.κ. Μαρία Πρανδέκα και Θεόδωρος Σταματίου, τονίζουν πως η ελληνική κυβέρνηση τις επόμενες εβδομάδες είναι αναγκαίο να ολοκληρώσει μια σειρά από δράσεις, τις οποίες και καταγράφει, αναλυτικά σε πίνακα (χρονοδιάγραμμα δράσεων για την ελληνική οικονομία).

Οι αναλυτές, ακόμη, αν και κρίνουν ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για την επίτευξη συμφωνίας όσον αφορά στα θέματα του 2014, χωρίς την επιβολή νέων οριζόντιων μέτρων, δεν αποκλείουν στοχευμένες παρεμβάσεις για να επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς αποτελέσματος του 2014.

Σε γενικές γραμμές, η ολοκλήρωση των δράσεων προϋποθέτει και την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013, καθώς και την αύξησή του για τα επόμενα χρόνια (ο στόχος για το 2014 είναι πρωτογενές πλεόνασμα 2,8 δις. ή 1,6% του ΑΕΠ, 3,0% του ΑΕΠ για το 2015 και 4,5% του ΑΕΠ για το 2016 κτλ). Μεταβολή των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος για την περίοδο από το 2014 και μετά, σύμφωνα με την ανάλυση, μπορεί να υπάρξει μόνο αν κάτι τέτοιο προβλεφθεί στην αναμενόμενη (για την Άνοιξη του 2014) συμφωνία για τη μείωση του ελληνικού χρέους.

Παράλληλα, μια βασική υπόθεση είναι η συνέχιση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. «Ας μην ξεχνάμε ότι πέρα από την παρούσα αξιολόγηση θα ακολουθήσουν τουλάχιστον άλλες τρείς (Δεκέμβριος 2013, Μάρτιος 2014 και Ιούνιος 2014) μέχρι να λήξει η χρηματοδότηση από τους εταίρους της Ευρωζώνης. Η χρηματοδότηση του ΔΝΤ αλλά και οι σχετικοί έλεγχοι θα συνεχιστούν μέχρι το 2016. Συνεπώς, ο χρόνος για τη λήξη της χρηματοδότησης είναι περιορισμένος», επισημαίνεται.

Συνεπώς, οι αναλυτές αναμένουν πως οι εκπρόσωποι των δανειστών να ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση για την ολοκλήρωση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Κάθε καθυστέρηση στην εφαρμογή τους είναι δυνατό να προκαλέσει και ανάλογη καθυστέρηση και στις απαιτούμενες δράσεις και κυρίως στις αποφάσεις για τη βελτίωση της διατηρησιμότητας του χρέους. Όμως, η παράταση της αβεβαιότητας για το ζήτημα του χρέους θα θέσει σε κίνδυνο την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης για το 2014, όπως εκτιμά η Eurobank.

Παράλληλα, θεωρείται ικανοποιητική η εξέλιξη της εκτέλεσης του προϋπολογισμού, η αβεβαιότητα, όμως, για τα έσοδα και τις πρωτογενείς δαπάνες παραμένει. Το κρίσιμο σημείο για την επίτευξη του στόχου του πλεονάσματος είναι ο ρυθμός αύξησης των φορολογικών εσόδων μέχρι το τέλος του 2013.

Έτσι, όπως σημειώνεται με δεδομένη την παράταση της περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και τις καθυστερήσεις στην αποστολή των ειδοποιήσεων για φόρους ακίνητης περιουσίας προηγούμενων ετών (ΦΑΠ2011-12) η επίτευξη του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 θα κριθεί κυρίως από την δυνατότητα των φορολογουμένων (το 2013 θα είναι η έκτη συνεχόμενη χρονιά με αρνητικό ρυθμό μεταβολής του πραγματικού ΑΕΠ) να εκπληρώσουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Ακόμη, η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου μπορεί να αποδοθεί και σε μια σειρά από άλλους παράγοντες, όπως:

1. Τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (Securities Market Programme – SMPs).

2. Η συνέχιση της πρακτικής της αναβολής επιστροφής των φόρων.

3. Οι αυξημένες εισροές από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

4. Η συνέχιση της πρακτικής της συγκράτησης συγκεκριμένων πρωτογενών δαπανών κάτω από τους μηνιαίους (σωρευτικούς) στόχους όπως αυτοί ορίζονται στον Προϋπολογισμό 2013.

5. Η συνέχιση της πρακτικής μείωσης των δαπανών του ΠΔΕ.

Χρονοδιάγραμμα δράσεων για την ελληνική οικονομία

  • Προαπαιτούμενες δράσεις για την καταβολή του 1 δισ. ευρώ σύμφωνα με τις αποφάσεις του Eurogroup Ιουλίου 2013:

• Σχέδιο για την αναδιοργάνωση των αμυντικών βιομηχανιών και της ΛΑΡΚΟ

Η αναδιάρθρωση των αμυντικών βιομηχανιών δεν έχει προχωρήσει. Το σχέδιο για εκκαθάριση εν λειτουργία της κυβέρνησης απορρίπτεται από τους δανειστές. Απαιτούνται ριζικότερες λύσεις.

• Ψήφιση νέου κώδικα για το δικηγορικό επάγγελμα

Ο νέος κώδικας των δικηγόρων έχει ψηφιστεί από το κοινοβούλιο. Η Τρόικα δεν τον θεωρεί ικανοποιητικό (π.χ. το άνοιγμα της διαμεσολάβησης και σε μη δικηγόρους δεν συμπεριελήφθη στον νέο κώδικα).

• Ένταξη 12.500 δημοσίων υπαλλήλων στο πρόγραμμα διαθεσιμότητας

Η ένταξη 12500 δημόσιων υπαλλήλων στο πρόγραμμα διαθεσιμότητας δεν έχει ολοκληρωθεί. Εκκρεμεί το ζήτημα των διοικητικών υπαλλήλων των πανεπιστημίων.

• Σχέδιο αποπληρωμής χρεών γενικής κυβέρνησης προς ΕΥΔΑΠ & ΕΥΑΘ

29.  Έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο αποπληρωμής χρεών ΕΥΔΑΠ & ΕΥΑΘ. Η δράση έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου 2013. Είναι αναγκαίο να ολοκληρωθεί άμεσα (μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες).

  • Δημοσιονομικό κενό 2014

Προκύπτει διαφωνία ως προς το ύψος του ελλείμματος εξ’αιτίας κυρίως α) της αστοχίας στην πρόβλεψη για τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων και β) της απώλειας εσόδων από την μη εφαρμογή μέτρων που είχαν αρχικά αποφασιστεί (φόρος 1‰ στα έσοδα των επιχειρήσεων υπέρ ΟΑΕΕ, αλλαγές στο μισθολόγιο των στρατιωτικών).

Η δράση είναι αναγκαίο να ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, πριν από την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2014.

Εκτίμηση της κυβέρνησης για το κενό είναι περίπου 0,5 δισ. ευρώ που θεωρεί ότι μπορούν να καλυφθούν με επέκταση εφαρμογής ήδη υπαρχόντων μέτρων1. Η τρόικα εκτιμά πως απαιτούνται και νέα επιπρόσθετα μέτρα αφού το κενό σύμφωνα με την δική τους εκτίμηση ανέρχεται σε περίπου 2 δισ. ευρώ.

Κατά την άποψη των αναλυτών, θα επέλθει συμφωνία τις επόμενες ημέρες, χωρίς νέα οριζόντια μέτρα. Αντίθετα, δε θα αποφευχθούν στοχευμένες παρεμβάσεις σε υψηλές συντάξεις ή σε παροχές ασφαλιστικών ταμείων.

  • Χρηματοδοτικό κενό 2014

Στο δεύτερο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης αναγνωρίζεται χρηματοδοτικό κενό 4,5 δισ. ευρώ για το δεύτερο εξάμηνο του 2014. Η δράση είναι αναγκαίο να ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, πριν την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2014.

Το ΔΝΤ απαιτεί την κάλυψη του για να συνεχίσει την χρηματοδότηση του προγράμματος για το 2013.

Ο στόχος για κάλυψη του με δανεισμό από την αγορά φαίνεται ανέφικτος αν πρώτα δεν επιλυθεί το ζήτημα της βιωσιμότητας του χρέους. Η δεύτερη πρόταση για μετακύλιση ομολόγων που είχαν χορηγηθεί ως κεφαλαιακή ενίσχυση στις τράπεζες και ομολόγων του προγράμματος ANFA απορρίφθηκε ήδη από την ΕΚΤ.

Θεωρούμε ότι θα βρεθεί λύση για παροχή γραμμής χρηματοδότησης από τον ESM με την αφορμή της μη- εφαρμογής του προγράμματος ANFA.

  • Ψήφιση Μεσοπρόθεσμου Σχεδίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2014 – 17

Σύμφωνα με το δεύτερο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης για την περίοδο 2015 – 16 υπάρχει χρηματοδοτικό κενό 6.5 δισ. ευρώ το οποίο για να καλυφθεί απαιτεί είτε λήψη δημοσιονομικών μέτρων είτε χρηματοδότηση από τις αγορές.

Η δράση είναι αναγκαίο να ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, πριν την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2014.

Η κυβέρνηση επιθυμεί το κενό αυτό να συμπεριληφθεί σε μια συνολική λύση για το πρόβλημα του χρέους. Με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για μια τέτοια λύση τις επόμενες εβδομάδες δεν επιθυμεί ταυτοποίηση των μέτρων για 2015 – 2016 αλλά μια πιο ευέλικτη λύση που να μην έχει πολιτικό κόστος και να συγκεκριμενοποιηθεί όταν θα έρθει η ώρα της λύσης του προβλήματος του χρέους.

  • Μέτρα για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους σύμφωνα με τις αποφάσεις του Eurogroup Νοεμβρίου 2012

Οι εταίροι της Ευρωζώνης έχουν δεσμευθεί να λάβουν όλα εκείνα τα μέτρα που θα επιτρέψουν την μείωση του χρέους σε επίπεδα χαμηλότερα του 110% του ΑΕΠ το 2022.

Τον Απρίλιο 2014 μετά και από την τυπική αναγνώριση του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2013 από την Eurostat.

Το ΔΝΤ πιέζει για απομείωση των διμερών δανείων του πρώτου προγράμματος. Κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να έχει πολλές ελπίδες υπό τις παρούσες συνθήκες.

Μια πιο έμμεση λύση με μείωση επιτοκίων και παράταση της περιόδου αποπληρωμής φαίνεται πιθανότερη.

Κρίνουμε ότι το σχέδιο λύσης είναι απαραίτητο να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Απριλίου 2013. Παράταση της αβεβαιότητας θα θέσει σε κίνδυνο την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης για το 2014.