- Σκληρό «όχι» της κυβέρνησης στην πλήρη απελευθέρωση πλειστηριασμών
Την άρνηση της κυβέρνησης προς την Τρόικα για το θέμα των πλειστηριασμών διεμήνυσε ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης καθώς η όποια λύση προκριθεί θα πρέπει να έχει την έγκριση και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.
Η ελληνική πλευρά επέμεινε ότι δεν θα επιτρέψει στην πλήρη απελευθέρωση των πλειστηριασμών από την 1η Ιανουαρίου του 2014 επαναλαμβάνοντας προς τα στελέχη της Τρόικας ότι η οποία λύση είναι αυτή που θα επιλεγεί δεν θα πρέπει να θίγει τα οικονομικά ασθενέστερα νοικοκυριά, υπενθυμίζοντας ότι θα πρέπει να έχει την σύμφωνη γνώμη και των δυο κυβερνητικών εταίρων ώστε να περάσει από τη Βουλή.
Στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης τόνισαν μετά τη συνάντηση ότι η ελληνική πλευρά κατέστησε σαφές προς τους εκπροσώπους των δανειστών πως το θέμα των πλειστηριασμών είναι το πιο ευαίσθητο θέμα που χειρίζεται και άρα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς η απόφαση αφορά τις αποφάσεις και των δυο κομμάτων που την στηρίζουν. Παρά το γεγονός ότι στόχος είναι να έχει επιτευχθεί συμφωνία έως τις 9 Δεκεμβρίου, η συνάντηση με την τρόικα δεν κατέληξε σε συμφωνία και οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν και τις επόμενες ημέρες.
Όπως σχολίαζαν στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, μετά τη συνάντηση: «Συζητήσαμε επί γενικών αρχών. Η Τρόικα δεν ανοίγει θέμα ανατροπής των πάντων. Προκύπτει ότι δεν θίγει ζητήματα που να αφορούν τις ευαίσθητες οικονομικά και κοινωνικά ομάδες».
Αξιωματούχοι του υπουργείου σημείωσαν, επίσης, πως αυτή η συνάντηση ήταν σε καλό κλίμα, αλλά «ούτε μπορεί να πει κανείς ότι συμφωνήσαμε ούτε ότι διαφωνήσαμε».
Ωστόσο, αν και στο θέμα των πλειστηριασμών δεν διαφάνηκε καμιά πρόοδος, στην περίπτωση των εμπορικών μισθώσεων που, επίσης, συζητήθηκε ανάμεσα στις δύο πλευρές, η Τρόικα φαίνεται ότι υποχωρεί, όσον αφορά την προστασία των παλαιών μισθωτηρίων συμβολαίων.
Αντίθετα, για τα νέα συμβόλαια στις εμπορικές μισθώσεις, η τρόικα επιμένει σε πλήρη απελευθέρωση. Από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης, έγινε σαφές ότι και σε αυτό το θέμα δεν υπήρξε συμφωνία, καθώς εκκρεμεί ακόμα η συμφωνία με το ΠΑΣΟΚ.
Τέλος, συζητήθηκε και το θέμα των παρεμβάσεων στην αγορά που θα κάνει το υπουργείο Ανάπτυξης με βάση την έκθεση του ΟΟΣΑ που θα παρουσιαστεί στις 27 Νοεμβρίου 2013.
Στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης σημείωναν ότι στις προθέσεις είναι να υιοθετηθούν οι περισσότερες προτάσεις του ΟΟΣΑ, με γνώμονα την προστασία των καταναλωτών και την άρση των στρεβλώσεων στην αγορά.
- Τι «βλέπει» ο ΟΟΣΑ για την Ελλάδα
Η ανάκαμψη αρχίζει το 2014 για την Ελλάδα, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ που σήμερα έδωσε στο φως της δημοσιότητας την εξαμηνιαία έκθεση για τις οικονομικές προοπτικές των χωρών μελών του.
Για την Ελλάδα επισημαίνει ότι η ανάκαμψη θα έλθει μέσα στο 2014 ωστόσο το ΑΕΠ θα παραμείνει αρνητικό και του χρόνου κόντρα στις προβλέψεις κυβέρνησης - Κομισιόν - ΔΝΤ. Συγκεκριμένα προβλέπει μείωση του ΑΕΠ κατά 0,4%. Ωστόσο για το 2015 προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,8% καθώς, όπως επισημαίνει, η ανταγωνιστικότητα θα βελτιωθεί περισσότερο, το παγκόσμιο εμπόριο θα διευρυνθεί και οι επενδύσεις θα αυξηθούν (και με τη βοήθεια των Κοινοτικών Κονδυλίων) αν και οι επενδυτές θα παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις σχετικά με το χρέος πριν λάβουν αποφάσεις.
Επίσης η έκθεση επισημαίνει πως η δημοσιονομική προσαρμογή και οι αδύναμοι ισολογισμοί των τραπεζών θα κρατήσουν περιορισμένη την εσωτερική ζήτηση.
Επίσης επισημαίνει πως "η δημοσιονομική προσαρμογή πρέπει να συνεχιστεί, όπως έχει σχεδιαστεί, με δεδομένο το υψηλό επίπεδο χρέους". Επιπλέον τονίζει ότι θα πρέπει να επιτραπεί στους αυτόματους σταθεροποιητές να λειτουργήσουν εάν η οικονομική δραστηριότητα αποδειχθεί πιο αδύναμη των προβλέψεων.
Ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι ο στόχος επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος φέτος είναι σε τροχιά υλοποίησης. Παράλληλα θέτει εν αμφιβόλω τους στόχους για το ισοζύγιο προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης για τις χρονιές 2014 και 2015 με δεδομένη την πρόβλεψη του για πιο αδύναμη οικονομική επίδοση με βάση το ονομαστικό ΑΕΠ αλλά και πιθανή ενεργοποίηση των αυτόματων σταθεροποιητών.
Για τον ΟΟΣΑ παραμένει πρόκληση η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια στο μέτωπο της δημοσιονομικής προσαρμογής και μία ισχυρή οικονομική ανάπτυξη, που για να επιτευχθεί απαιτείται η επιβολή μεταρρυθμίσεων τόνωσης της ανταγωνιστικότητας αλλά και αναδιάρθρωση των ισολογισμών των τραπεζών προκειμένου να αρχίσει ξανά η πιστωτική επέκταση στη χώρα.
Ο Οργανισμός δεν παραλείπει να σημειώσει ότι χρειάζεται ένα πλήρες και δίκαιο φορολογικό σύστημα προκειμένου να έλθει η ανάπτυξη και να προστατευθεί η κοινωνική δικαιοσύνη.
Τέλος, υπογραμμίζει πως δεν πρέπει να εξαιρεθεί η ανάγκη για περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους.
- Πλεόνασμα 964 εκατ. στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών λόγω τουρισμού
Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών παρουσίασε πλεόνασμα 964 εκατ. ευρώ, κατά 69 εκατ. ευρώ μεγαλύτερο εκείνου του Σεπτεμβρίου του 2012, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας. Αιτία, σύμφωνα με τα στοιχεία η άνοδος του πλεονάσματος του ισοζυγίου των υπηρεσιών - ειδικότερα, η βελτίωση των καθαρών εισπράξεων από ταξιδιωτικές υπηρεσίες – η οποία αντιστάθμισε τις αρνητικές εξελίξεις στα υπόλοιπα ισοζύγια.
Το εμπορικό έλλειμμα εκτός καυσίμων και πλοίων αυξήθηκε, λόγω της αισθητής ανόδου της δαπάνης για εισαγωγές, ενώ οι εισπράξεις από εξαγωγές παρέμειναν στάσιμες. Επίσης, μειώθηκαν και οι εισπράξεις από εξαγωγές καυσίμων, αλλά η μείωση της αντίστοιχης δαπάνης για εισαγωγές ήταν μεγαλύτερη, με αποτέλεσμα τον περιορισμό του ελλείμματος του ισοζυγίου των καυσίμων. Ως αποτέλεσμα των εξελίξεων αυτών το συνολικό εμπορικό έλλειμμα παρουσίασε αύξηση τον Σεπτέμβριο κατά 130 εκατ. ευρώ.
Η βελτίωση του ταξιδιωτικού ισοζυγίου ήταν η σημαντικότερη θετική εξέλιξη του Σεπτεμβρίου, λόγω της ανόδου των τουριστικών εισπράξεων κατά 17,3%, αντανακλώντας αυξημένες αφίξεις κατά 17,5% (Επισημαίνεται ότι, οι ταξιδιωτικές δαπάνες μη κατοίκων στην Ελλάδα το Σεπτέμβριο 2013 δεν περιλαμβάνουν τα στοιχεία της κρουαζιέρας, τα οποία δεν καταγράφονται στην Έρευνα Συνόρων και δεν είναι ακόμη διαθέσιμα).
Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών παρουσίασε πλεόνασμα 2,6 δισεκ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 2,8 δισεκ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Στην εξέλιξη αυτή συνέβαλε κατά κύριο λόγο η σημαντική μείωση του εμπορικού ελλείμματος κατά 2,8 δισεκ. ευρώ και ακολούθως η αύξηση των πλεονασμάτων των ισοζυγίων τρεχουσών μεταβιβάσεων κατά 2,1 δισεκ. ευρώ και υπηρεσιών κατά 1,3 δισεκ. ευρώ, ενώ αντίθετα αυξήθηκε το έλλειμμα του ισοζυγίου εισοδημάτων.
Ειδικότερα, ο περιορισμός του εμπορικού ελλείμματος οφείλεται κατά το μεγαλύτερο μέρος του στην σημαντική μείωση των πληρωμών για εισαγωγές αγαθών κατά 6,3%, αλλά και στην άνοδο των εξαγωγικών εισπράξεων κατά 4,7%. Εκτός από τις εξαγωγές πετρελαιοειδών οι οποίες έχουν την πιο σημαντική συνεισφορά στην άνοδο αυτή, μεγάλη είναι και η συμμετοχή των κλάδων των τροφίμων και ποτών και των μη μεταλλικών ορυκτών. Η μείωση των εισαγωγών αγαθών οφείλεται κυρίως στα καύσιμα.
Η άνοδος του πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών οφείλεται κυρίως στην άνοδο των καθαρών εισπράξεων από ταξιδιωτικές υπηρεσίες και τη βελτίωση του ισοζυγίου των λοιπών υπηρεσιών, εξελίξεις που αντιστάθμισαν τον περιορισμό των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες μεταφορών.
Ειδικότερα, οι ταξιδιωτικές δαπάνες στην Ελλάδα από μη κατοίκους αυξήθηκαν κατά 14,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012 (αντανακλώντας αύξηση του αριθμού αφίξεων των μη κατοίκων ταξιδιωτών κατά 15,2%, σύμφωνα με την Έρευνα Συνόρων της Τράπεζας της Ελλάδος), ενώ ταυτόχρονα οι ταξιδιωτικές δαπάνες στο εξωτερικό από κατοίκους Ελλάδος μειώθηκαν κατά 3,9% (Επισημαίνεται ότι, οι ταξιδιωτικές δαπάνες μη κατοίκων στην Ελλάδα, κατά την εξεταζόμενη περίοδο, δεν περιλαμβάνουν τα στοιχεία της κρουαζιέρας, τα οποία δεν καταγράφονται στην Έρευνα Συνόρων, για τη χρονική περίοδο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου 2013 και τα οποία δεν είναι ακόμη διαθέσιμα).
Το έλλειμμα του ισοζυγίου των εισοδημάτων αυξήθηκε κατά 796 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012, λόγω της ανόδου των καθαρών πληρωμών για τόκους, μερίσματα και κέρδη.
Τέλος, το ισοζύγιο των τρεχουσών μεταβιβάσεων παρουσίασε πλεόνασμα 3,7 δισεκ. ευρώ, μεγαλύτερο κατά 2,1 δισεκ. ευρώ από ό,τι το εννεάμηνο του 2012. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στην αύξηση των καθαρών μεταβιβάσεων προς τον τομέα της Γενικής Κυβέρνησης (κυρίως από την ΕΕ).
Το Σεπτέμβριο του 2013 το ισοζύγιο κεφαλαιακών μεταβιβάσεων παρουσίασε μικρό έλλειμμα (μόλις 7,5 εκατ. ευρώ) στο ίδιο περίπου επίπεδο με εκείνο του Σεπτεμβρίου 2012. Το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2013, η αύξηση των καθαρών μεταβιβάσεων προς τον τομέα της Γενικής Κυβέρνησης συνετέλεσε ώστε το ισοζύγιο κεφαλαιακών μεταβιβάσεων να εμφανίσει πλεόνασμα 2,8 δισεκ. ευρώ, κατά 1,2 δισεκ. ευρώ μεγαλύτερο από ό,τι την αντίστοιχη περίοδο του 2012.
Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω εξελίξεων, το συνολικό ισοζύγιο μεταβιβάσεων (τρεχουσών και κεφαλαιακών) παρουσίασε στο εννεάμηνο πλεόνασμα 6,4 δισεκ. ευρώ, κατά 3,3 δισεκ. ευρώ μεγαλύτερο από ό,τι την αντίστοιχη περίοδο του 2012.
Το συνολικό ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών και κεφαλαιακών μεταβιβάσεων (το οποίο αντιστοιχεί στις ανάγκες της οικονομίας για χρηματοδότηση από το εξωτερικό) εμφάνισε πλεόνασμα 956 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2013, έναντι πλεονάσματος 887 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2012. Το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2013 το εν λόγω ισοζύγιο παρουσίασε πλεόνασμα 5,3 δισεκ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 1,2 δισεκ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2012.
Τον Σεπτέμβριο του 2013 οι άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα από μη κατοίκους εμφάνισαν καθαρή εκροή (μείωση) ύψους 22 εκατ. ευρώ (έναντι καθαρής εκροής 103 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2012), χωρίς αξιοσημείωτες συναλλαγές. Οι άμεσες επενδύσεις στο εξωτερικό από κατοίκους Ελλάδος εμφάνισαν μείωση (εισροή) κατά 38 εκατ. ευρώ.
Στην κατηγορία των επενδύσεων χαρτοφυλακίου καταγράφηκε καθαρή εισροή ύψους 2,5 δισεκ. ευρώ (έναντι καθαρής εισροής 41 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2012), η οποία οφείλεται κυρίως στην μείωση (εισροή) των τοποθετήσεων κατοίκων σε ομόλογα και έντοκα του εξωτερικού.
Όσον αφορά τις ''λοιπές'' επενδύσεις, παρατηρήθηκε καθαρή εκροή ύψους 2,8 δισεκ. ευρώ (έναντι καθαρής εκροής 708 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2012), η οποία οφείλεται κυρίως στην μείωση (εκροή) των καταθέσεων και repos των μη κατοίκων στην Ελλάδα κατά 2,7 δισεκ. ευρώ (περιλαμβάνεται και ο λογαριασμός TARGET).
Το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2013 οι άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα από μη κατοίκους εμφάνισαν καθαρή εισροή ύψους 234 εκατ. ευρώ, ενώ και οι άμεσες επενδύσεις κατοίκων στο εξωτερικό εμφάνισαν καθαρή εισροή (αποεπένδυση) ύψους 709 εκατ. ευρώ.
Στην κατηγορία των επενδύσεων χαρτοφυλακίου σημειώθηκε καθαρή εκροή ύψους 7,5 δισεκ. ευρώ (έναντι καθαρής εκροής 75,6 δισεκ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2012), κυρίως λόγω της μείωσης των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε ελληνικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια. Η κίνηση αυτή αντισταθμίστηκε εν μέρει από την εισροή για αγορά μετοχών ελληνικών επιχειρήσεων από μη κατοίκους, καθώς και από τη μείωση των τοποθετήσεων κατοίκων σε ομόλογα, έντοκα και μετοχές εξωτερικού.
Στην κατηγορία των "λοιπών'' επενδύσεων καταγράφηκε καθαρή εισροή ύψους 2,3 δισεκ. ευρώ (έναντι καθαρής εισροής 77,3 δισεκ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012), η οποία οφείλεται κυρίως στην αύξηση των δανειακών υποχρεώσεων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα προς μη κατοίκους κατά 27,8 δισεκ. ευρώ, αλλά και στη μείωση των τοποθετήσεων των εγχώριων θεσμικών επενδυτών σε καταθέσεις και repos στο εξωτερικό κατά 16,1 δισεκ. ευρώ (εισροές). Οι κινήσεις αυτές αντισταθμίστηκαν εν μέρει από τη μείωση κατά 40,9 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε καταθέσεις και repos στην Ελλάδα (εκροή).
Να σημειωθεί ότι στο τέλος Σεπτεμβρίου 2013 τα συναλλαγματικά διαθέσιμα της χώρας διαμορφώθηκαν σε 4,6 δισεκ. ευρώ, έναντι 5,9 δισεκ. ευρώ στο τέλος Σεπτεμβρίου του 2012.
Ανδρέας Χριστοδουλάκης
πηγή: www.minpress.gr