- Νέες τεχνικές ελέγχου εισοδήματος για τους φορολογούμενους
Λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των «εμμέσων τεχνικών ελέγχου» που θα χρησιμοποιεί η Εφορία για να διαμορφώσει το φορολογικό «προφίλ» των πολιτών γνωστοποίησε η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων με εγκύκλιό της.
Οι τεχνικές έχουν ως εξής:
1. Τεχνική ανάλυσης ρευστότητας του φορολογούμενου (source and application of funds method): Προσδιορίζει φορολογητέο εισόδημα αναλύοντας, τα έσοδα (φορολογητέα και μη), τις αγορές και δαπάνες (επαγγελματικές, ατομικές και οικογενειακές) και τις αυξήσεις και μειώσεις των περιουσιακών στοιχείων και των υποχρεώσεων (επαγγελματικών, ατομικών και οικογενειακών) του ελεγχόμενου. Κατά την τεχνική αυτή δημιουργείται ισοζύγιο με δύο βασικές στήλες, «Πηγές Κεφαλαίων/Εσόδων» και «Αναλώσεις Κεφαλαίων/Εσόδων».
2. Τεχνική καθαρής θέσης του φορολογούμενου (net worth method): Αναδημιουργεί το οικονομικό ιστορικό του ελεγχόμενου και προσδιορίζει φορολογητέο εισόδημα λαμβάνοντας υπόψη για περίοδο μεγαλύτερη ή ίση ενός ή περισσοτέρων ετών όλα τα περιουσιακά στοιχεία και τα διαθέσιμα κεφάλαια (ενεργητικό), τις υποχρεώσεις (παθητικό), τις ατομικές και οικογενειακές δαπάνες ως και τα εισοδήματα από λοιπές πηγές (ατομικά και οικογενειακά). Κατά την τεχνική αυτή δημιουργείται ο Πίνακας Ενεργητικού και Παθητικού για όλα τα ελεγχόμενα έτη και το έτος βάσης (το αμέσως προηγούμενο από το πρώτο ελεγχόμενο έτος). Στο Ενεργητικό περιλαμβάνονται όλα τα περιουσιακά στοιχεία του ελεγχόμενου, του/της συζύγου και των προστατευομένων μελών αυτών, (προσωπικά/ οικογενειακά /επαγγελματικά) καθώς και οι καταθέσεις σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα κατά τη λήξη εκάστου έτους. Στο Παθητικό περιλαμβάνονται όλες οι υποχρεώσεις του ελεγχόμενου, του/της συζύγου και των προστατευομένων μελών αυτών, ως και οι επαγγελματικές υποχρεώσεις (που αφορούν περίπτωση ατομικής επιχείρησης). Συγκεκριμένα περιλαμβάνονται τα δάνεια από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, τα γραμμάτια και οι επιταγές πληρωτέες και οποιαδήποτε άλλη αποδεικνυόμενη οφειλή ή υποχρέωση σε τρίτους
3. Τεχνική τραπεζικών καταθέσεων και δαπανών σε μετρητά (bank deposits and cash expenditure method): Προσδιορίζει φορολογητέο εισόδημα παρακολουθώντας την κίνηση των (διαθεσίμων) κεφαλαίων του φορολογούμενου, του/της συζύγου και των προστατευομένων μελών αυτών, είτε με την κατάθεση αυτών σε χρηματοπιστωτικούς λογαριασμούς είτε με την ανάλωσή τους σε διάφορες συναλλαγές με χρήση μετρητών. Αναλύει τις συνολικές καταθέσεις και τα διαθέσιμα σε χρηματοπιστωτικούς λογαριασμούς και τις αγορές και δαπάνες σε μετρητά τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε οικογενειακό επίπεδο κατά τη διάρκεια της ελεγχόμενης χρήσης και τα συγκρίνει με τα συνολικά δηλωθέντα έσοδα. Η τεχνική αυτή προσδιορίζει τα έσοδα του φορολογουμένου αναλύοντας τις τραπεζικές καταθέσεις και τις δαπάνες με χρήση μετρητών σε διάφορες συναλλαγές.
4. Σημειώνεται ότι το βάρος της απόδειξης για τα διαθέσιμα περιουσιακά στοιχεία φέρει ο φορολογούμενος, ενώ το ύψος των δηλούμενων καταθέσεων και μετρητών κατά την έναρξη της πρώτης ελεγχομένης χρήσης, προκειμένου αυτό να γίνει δεκτό, δεν μπορεί να υπερβαίνει το πραγματικό διαθέσιμο κεφάλαιο προηγουμένων ετών, όπως αυτό προσδιορίζεται με τις υποβληθείσες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος.
5. Για την εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών ελέγχου δεν υπάρχει περιορισμός όσον αφορά τα παρελθόντα έτη που εξετάζονται προκειμένου να προσδιοριστεί το πραγματικό διαθέσιμο κεφάλαιο προηγουμένων ετών, εφόσον αυτό είναι δυνατό να διασταυρωθεί με τις φορολογικές δηλώσεις και τα στοιχεία που τηρούνται στην αρμόδια ΔΟΥ του ελεγχομένου ή με τεκμηριωμένα στοιχεία που προσκομίζονται από τον φορολογούμενο, (π.χ. φορολογικές δηλώσεις παρελθόντων ετών συνοδευόμενες με τα εκκαθαριστικά σημειώματα, ή με απόδειξη κατάθεσης μέσω ταχυδρομείου, ή παραλαβής του αντιγράφου της δήλωσης από την αρμοδία ΔΟΥ) .
6. Στις περιπτώσεις όπου οι ελεγχόμενοι έχουν υπαχθεί στις διατάξεις περί αυτοελέγχου τα ακαθάριστα έσοδα και καθαρά κέρδη που προσδιορίστηκαν με τις διατάξεις αυτές, λαμβάνονται προς σύγκριση με τα προκύπτοντα από την εφαρμογή των τεχνικών αποτελέσματα.
7. Όπως επισημαίνεται, θα εφαρμόζονται και οι τρεις τεχνικές ελέγχου και θα επιλέγεται μία τεχνική για όλες τις ανέλεγκτες χρήσεις που είναι προσφορότερη για το δημόσιο συμφέρον.
- Επτά προτάσεις από τους εμπόρους για το 2014
Επτά προτάσεις για το 2014, οι οποίες «δεν έχουν κανένα δημοσιονομικό κόστος», περιλαμβάνει το πρωτοχρονιάτικο μήνυμα του προέδρου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) Β. Κορκίδη.
Ο κ. Κορκίδης αναφέρει πως «το 2014 θα φανερώσει τις προοπτικές για την έξοδο της οικονομίας μας από την κρίση και θα αποφασιστεί πώς επιτέλους θα καταστεί βιώσιμο το δημόσιο χρέος».
«Τα περιθώρια για την ελληνική αγορά είναι πλέον πολύ στενά και οι αντοχές των περισσοτέρων επιχειρήσεων έχουν πλέον εξαντληθεί. Είναι αναγκαίο να διασφαλιστούν πόροι και να δοθεί στην αγορά η απαραίτητη ρευστότητα που θα επιτρέψει την οικονομική ανάκαμψη των Μμε εμπορικών επιχειρήσεων. Η παρουσία υγιών και δυναμικών Μμε ελληνικών επιχειρήσεων θα είναι ένα από τα "κλειδιά" για την έξοδο της χώρας από την κρίση», τονίζει.
Σε κάθε περίπτωση, συμπληρώνει, η αγορά θα συνεχίσει τον αγώνα της για επιβίωση και οι Έλληνες έμποροι θα είναι επίμονα στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων.
Οι προτάσεις της ΕΣΕΕ με σειρά προτεραιότητας είναι οι εξής:
- Νομοθετική προστασία της «εντός κρίσης μικρομεσαίας επιχείρησης» και αυτόματη υπαγωγή της, χωρίς εμπόδια σε καθεστώς ευνοϊκών φορολογικών και ασφαλιστικών ρυθμίσεων, ώστε να δοθεί μια ανάσα ζωής στις επιχειρήσεις, που παλεύουν σθεναρά να μείνουν στη αγορά.
- Εφαρμογή «Τειρεσία» «δύο ταχυτήτων» και εννέα κατηγοριών με βαθμολόγιο («credit score») και μοριοδότηση («point system») κατά το αμερικανικό πρότυπο.
- Λειτουργία Αναπτυξιακής Τράπεζας για ρευστότητα ΜμΕ επιχειρήσεων με την ενεργοποίηση του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου και παραγωγική συμμετοχή του εμπορίου στο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ) 2014-2020, σε συνεργασία με τις 13 Περιφέρειες για την αποτελεσματική ένταξη του τοπικού εμπορίου σε αυτό.
- Αλλαγές στο ασφαλιστικό καθεστώς των εμπόρων σε κρίση με πάγωμα, κεφαλαιοποίηση και μετατροπή οφειλών σε ασφαλιστικό χρόνο. Προστασία των «εντός κρίσης» οφειλετών με κατάργηση της ποινικοποίησης, διαρκής ιατροφαρμακευτική κάλυψη όλων των ασφαλισμένων, διεύρυνση της ασφαλιστικής βάσης του ΟΑΕΕ με δημιουργία ειδικής κλάσης, και τέλος δυνατότητα ελεύθερης επιλογής χαμηλότερης ασφαλιστικής κατηγορίας.
- Ενότητα του εμπορικού κόσμου όλης της χώρας στην κατεύθυνση της σωστής λειτουργίας της αγοράς, δυνατότητα χαμηλότερων τιμών και διαχείρισης ενός παραγωγικού ωραρίου, για όλα τα εμπορικά καταστήματα και τους καταναλωτές.
- Ανάπτυξη νέων τουριστικών εμπορικών αγορών και δημιουργία Ανοικτών Κέντρων Εμπορίου «ΑΚΕ» στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους των ελληνικών πόλεων, αντί για τα προκάτ Mall του «αγρού».
- Συνεργασία με την Επιτροπή Διεθνούς Εμπορίου της ΕΕ «ΙΝΤΑ» στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας για μία ουσιαστική συμμετοχή των φορέων του ελληνικού εμπορίου στον σχεδιασμό του εξαγωγικού Ευρωπαϊκού εμπορίου.
- Πρώτη δύναμη στην Ευρώπη η Βρετανία σε 15 χρόνια!
Γύρω στο 2030 η Βρετανία θα ξεπεράσει τη Γαλλία και τη Γερμανία και θα είναι η πρώτη οικονομική δύναμη της Ευρώπης, σύμφωνα με μελέτη του Κέντρου Οικονομικής και Εμπορικής Έρευνας (CEBR) που δημοσιεύθηκε από την εφημερίδα Daily Telegraph.
Όπως προκύπτει από τη μελέτη, το Ηνωμένο Βασίλειο θα ξεπεράσει τη Γαλλία το 2018 και τη Γερμανία γύρω στο 2030, αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο την ίδια στιγμή θα ξεπεραστεί και το ίδιο από την Ινδία και τη Βραζιλία.
«Προβλέπεται ότι η Γερμανία θα χάσει τη θέση της ως πρώτη οικονομία της δυτικής Ευρώπης προς όφελος του Ηνωμένου Βασιλείου γύρω στο 2030, εξαιτίας της μεγαλύτερης ανάπτυξης του πληθυσμού του και της μικρότερης εξάρτησής του από άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες», αναφέρεται στην έρευνα.
Αν, ωστόσο, διαλυόταν η ευρωζώνη, οι προοπτικές της Γερμανίας θα γίνονταν σαφώς καλύτερες. «Το Ηνωμένο Βασίλειο δεν θα μπορούσε να προφτάσει πριν περάσουν χρόνια μια Γερμανία που θα βασιζόταν στο Γερμανικό Μάρκο», υποστηρίζεται στη μελέτη.
Ο πρόεδρος του CEBR Ντάγκλας Μακγουίλιαμς εκτιμά πως η οικονομία της Βρετανίας θα μπορούσε μάλιστα αν αναπτυχθεί ακόμη ταχύτερα αν η χώρα εγκατέλειπε την Ε.Ε..
«Βραχυπρόθεσμα, οι επιπτώσεις (από μια έξοδο από την ΕΕ) θα ήταν αναμφίβολα αρνητικές αλλά αισθάνομαι ότι έπειτα από μια δεκαπενταριά χρόνια, θα γίνονταν πιθανόν θετικές», δήλωσε στην Daily Telegraph.
Ανδρέας Χριστοδουλάκης
πηγή: www.minpress.gr