.

Αρ. Πρωτ.: 29814/16.3.2016
Παράταση προθεσμίας ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθείστους επενδυτικούς νόμους και θέματα που αφορούν τον Φ.Π.Α

Σχετ. Η αριθ. 3493/25.2.2016 ερώτηση των Βουλευτών κ.κ. Σκρέκα Κωνσταντίνου,Ασημακοπούλου Άννας-Μισέλ, Κεφολογιάννη Όλγας, Κεδίκογλου Συμεών, ΜπασιάκουΕυάγγελου, Αναστασιάδη Σάββα, Καραμανλή
Κωνσταντίνου, Γεωργαντά Γεώργιου, Μπούρα Αθανάσιου, Κέλλα Χρήστου, ΒούλτεψηΣοφίας, Σταϊκούρα Χρήστου, Αντωνιάδη Ιωάννη, Παναγιωτόπουλου Νικόλαου, ΣτύλιουΓεώργιου, Καράογλου Θεόδωρου, Βλάση Κωνσταντίνου, Αθανασίου Χαράλαμπου, ΣταμάτηΔημήτριου, Κεφαλογιάννη Ιωάννη, Μπουκώρου Χρήστου, Παπακώστα-Σιδηροπούλου Αικατερίνης, Γιογιάκα Βασιλείου, Κυριαζίδη Δημήτριου, Αντωνίου Μαρία, Βλάχου Γεώργιου, Γιακουμάτου Γεράσιμου, Καρασμάνη Γεώργιου, Αυγενάκη Ελευθέριου,Γιαννάκη Στέργιου, Ανδριανού Ιωάννη, Τζαβάρα Κωνσταντίνου, Κόνσολο Εμμανουήλ,Κικίλια Βασιλείου, Καραμανλή Άννας, Κουμουτσάκου Γεώργιου, Καββαδά Αθανάσιου,Καλαφάτη Σταύρου.

Σχετικά με την, ως άνω, ερώτηση και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Γενικήςδιεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων, σας γνωρίζουμε ότι:

1. Οι αναπτυξιακοί νόμοι 3299/2004 και 3908/2011, όπως και ο παλαιότερος ν.2601/1998, από τη δημοσίευσήτους μέχρι και σήμερα, έχουν τροποποιηθεί επανειλημμένως, προκειμένου οΝομοθέτης και η Διοίκηση να ανταποκριθούν στις ιδιαζόντως δυσχερείς συνθήκες τηςοικονομικής κρίσης και να διευκολυνθούν οι επενδυτές στην ολοκλήρωση τωνεπενδυτικών σχεδίων.

Ειδικότερα, έχουν θεσπιστεί τα πέντε τελευταία χρόνια παρατάσεις των προθεσμιώνολοκλήρωσης, οριζοντίως, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του άρθ.5 παρ.5 τουν.3299/2004, ήτοι χωρίς υποβολή αιτημάτων παράτασης από τους επενδυτές και χωρίςεξέταση επιμέρους περιπτώσεων και της υλοποίησης τμήματος του έργου, αυτόματα,για όλα τα επενδυτικά σχέδια του ν. 3299/2004.

Έτσι, με το άρθ.18 παρ. 5 του ν. 4013/2011 η προθεσμία ολοκλήρωσης όλων τωνεπενδυτικών σχεδίων του ν.3299/2004 παρατάθηκε μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2012. Στησυνέχεια η ως άνω ημερομηνία μετατέθηκε διαδοχικά, με το άρθ.241 παρ.5 του ν.4072/2012 (και για τις επενδύσεις τοιι y_.2601/J998), στις 31.12.2013, με το πρθ.74 το  ν. 4146/7013, στις 31.12.2014, και τέλος, με το άρθ.5 παρ.2 του ν. 4242/2014, στις 31.12.2015.

Η ως άνω τελευταία νομοθετική παρέμβαση περιλαμβάνει επίσης και τη δυνατότητα νααιτηθούν οι ενισχυόμενες επιχειρήσεις του ν.3299/2004 επιπλέον παράτασης τηςπροθεσμίας ολοκλήρωσης έως τις 31.12.2016, χωρίς να τίθεται ως προϋπόθεση ηυλοποίηση οποιουδήποτε τμήματος του εγκριθέντος έργου, αλλά -σύμφωνα με τιςεφαρμοσπκές λεπτομέρειες της ως άνω διάταξης του ν. 4242/2014 - να εκτιμώνται οιειδικότερες περιστάσεις κάθε επένδυσης και να λαμβάνονται υπόψη κατά περίπτωση,το μέγεθος και η πολυπλοκότητα της επένδυσης, οι λόγοι αδυναμίας ολοκλήρωσης τηςεπένδυσης εντός της προθεσμίας που ορίσθηκε, η επίδειξη ή μη προσήκουσαςεπιμέλειας εκ μέρους του φορέα για την εμπρόθεσμη ολοκλήρωση της επένδυσης,καθώς και οι λόγοι αδυναμίας υποβολής αιτήματος παράτασης κατά τα οριζόμενα στην παρ,5 του αρθ.5 του ν.3299/2004.

Σχετικά με τον τελευταίο αναπτυξιακό νόμο 3908/2011 η αρχική προθεσμίαολοκλήρωσής τους έχει ορισθεί στα τρία έτη (από την ημερομηνία έκδοσης τωναποφάσεων υπαγωγής τους). Επομένως, οι περισσότερες από τις ως άνω επενδύσειςβρίσκονται στην κανονική φάση υλοποίησής τους, οι δε ανάγκες για τυχόν παράτασητης ως άνω προθεσμίας -και πέραν της εφαρμογής των πάγιων, για την χορήγησηπαράτασης, διατάξεων του αρθρ.8 παρ.2 του ΠΔ 33/2011- έχουν ήδη αντιμετωπισθείμε τη νομοθέτηση, αυτόματης, -για όλα τα επενδυτικά σχέδια, κατά παρέκκλιση τωνδιατάξεων του ως άνω ΠΔ- παράτασης μέχρι 31.12.2016 (άρθρο 111 του ν.4314/2014).

Ωστόσο, το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού προωθεί νέα ρύθμιση,για την οποία τις προηγούμενες ημέρες ολοκληρώθηκε η διαδικασία της δημόσιαςδιαβούλευσης και πρόκειται να κατατεθεί για ψήφιση, η οποία αφορά την περαιτέρωεπέκταση των ως άνω προθεσμιών ολοκλήρωσης και πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2016 μεγνώμονα αφενός να διευθετήσει το μεγάλο αριθμό εκκρεμοτήτων που υπάρχουν από τηλειτουργία των προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων αλλά και παράλληλα αποδεχόμενο ταπολλά αιτήματα των επιχειρήσεων που επιδιώκουν να ολοκληρώσουν τις επενδυτικέςτους προτάσεις παρά τα προβλήματα της χρηματοοικονομικής κατάστασης. Επίσης ηανωτέρω ρύθμιση θεσπίζει ελαστικότερους όρους για την τροποποίηση τωνεπενδυτικών σχεδίων προκειμένου να καταστεί εφικτή η ολοκλήρωσή τους.

Στο σημείο αυτό πρέπει να τονισθεί ότι η παροχή κρατικών ενισχύσεων (εντός τουευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου της εν γένει κρατικής παρέμβασης στην οικονομία)δεν είναι νοητή χωρίς να τίθενται όροι και προϋποθέσεις, τόσο στουςενισχυόμενους ιδιωτικούς φορείς, όσο και στη Διοίκηση. Οι δε αντίξοεςοικονομικές συνθήκες επιτάσσουν την αναλογική προσαρμογή, και όχι την κατάργησητων όρων αυτών. Κινούμενη εντός του ανωτέρω πλαισίου, η προτεινόμενη ρύθμιση (ηοποία δεν προβλέπει «εξαιρέσεις») θέτει για την λήψη του δεύτερου χρονικούδιαστήματος της παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης, την οποίαπροβλέπει, ως προϋπόθεση την υλοποίηση ορισμένου ποσοστού του έργου.
Τα ανωτέρω διέπουν, άλλωστε, και προγενέστερες ρυθμίσεις όπως αυτές του ν.4242/2014 στις οποίες διακρίνεται, αφενός η σύνδεση της χορηγούμενης περαιτέρωπαράτασης με την εκπλήρωση όρων και προϋποθέσεων (που τίθενται και αφορούν στηνεξέλιξη του επενδυτικού έργου), αφετέρου δε την ύπαρξη χρονοδιαγράμματος για τηνπεραίωση, όλων των εκκρεμών υποθέσεων του ν.3299/2004. Και τούτο διότι η ως άνωδιάταξη προβλέπει ότι εφόσον οι φορείς υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων κάνουνχρήση της νέας οριζόντιας επιπλέον παράτασης, δεν δικαιούνται στη συνέχεια ναζητήσουν και άλλη παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης των επενδύσεων σύμφωνα μετις πάγιες διατάξεις του ν.3299/2004.

2. Τέλος, σχετικά με τα θέματα που αφορούν τον ΦΠΑ, σας γνωρίζουμε ότι τα διαλαμβανόμενα εκφεύγουν των αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας μας.

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΣΩΤΗΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ