1. ΤΡΑΠΕΖΑ ΕΛΛΑΔΟΣ: ΑΝΑΚΑΜΨΗ ΤΟ 2014 – ΜΕΙΩΣΗ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΤΟ 2015 – ΌΧΙ ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ
Κατατίθεται στη Βουλή η ετήσια έκθεση για τη Νομισματική Πολιτική από το διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος Γιώργο Προβόπουλο.
Η ΤτΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπει ότι η ύφεση της οικονομίας θα κυμανθεί φέτος κοντά στο -4,5% του ΑΕΠ, προβλέπει επίσης ανάκαμψη από το 2014 και μείωση της ανεργίας από το 2015. Στην έκθεση ο διοικητής της ΤτΕ επισημαίνει ότι η κατάσταση πλέον έχει αρχίσει να αλλάζει προς το καλύτερο και η χώρα βρίσκεται σε καλό δρόμο για την οικοδόμηση ενός ισχυρού και ανταγωνιστικού τραπεζικού συστήματος.
Σε ότι αφορά στις αναπτυξιακές προοπτικές της οικονομίας, ο κεντρικός τραπεζίτης εκτιμά ότι η ύφεση θα διαμορφωθεί φέτος πέριξ του -4,5%, πρόβλεψη που ενσωματώνει και την αρνητική επίπτωση από την Κύπρο που εκτιμάται μεταξύ -0,3 και -0,4%. Η ΤτΕ προβλέπει επάνοδο στην ανάκαμψη από το 2014.
Για το φορολογία, η ΤτΕ προτείνει τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, αλλά και αποφυγή σε κάθε περίπτωση, λήψης πρόσθετων μέτρων, προτείνει ο κ. Προβόπουλος.
Ειδικότερα, θεωρεί ότι άμεσος στόχος πρέπει να είναι η αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, µε κεντρική επιδίωξη αυτό να εξασφαλίζει τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, έτσι ώστε σύντομα να υπάρξουν περιθώρια για μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης των ήδη φορολογουμένων, η οποία έχει αυξηθεί υπέρμετρα τα τελευταία χρόνια.
2. ΟΤΟΕ ΚΑΙ ΓΣΕΕ ΖΗΤΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΝΑ ΕΠΙΤΡΕΨΕΙ ΣΤΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΜΕΡΟΣ ΣΤΙΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ: «Μετά το κούρεμα των αποθεματικών των ασφαλιστικών Tαμείων, που ήταν υποχρεωτικά κατατεθειμένα σε κρατικά ομόλογα, αποκαλύπτεται νέο σχέδιο υφαρπαγής περιουσιακών τους στοιχείων με αναγκαστική δραστική απομείωση της αξίας των μετοχών τους στις μεγάλες ελληνικές Τράπεζες, οι οποίες προβαίνουν σε αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου και ανακεφαλαιοποίηση.
Τα Δ.Σ. των ταμείων (πχ Τ.Α.Υ.Τ.Ε.Κ.Ω. με εξουσιοδότηση από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. αλλά και το Ι.Κ.Α. και το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης κ.α.) είχαν λάβει αποφάσεις συμμετοχής τους στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των Τραπεζών, με την ιδιότητα των παλαιών μετόχων, ως μονόδρομο για τη διατήρηση της αξίας των μετοχών τους. Ελάχιστα πριν την επικείμενη εκπνοή της προθεσμίας συμμετοχής στην α.μ.κ. της ALPHA BANK, που χρονικά προηγείται των υπολοίπων συστημικών πιστωτικών ιδρυμάτων, στην οποία το Τ.Α.Υ.Τ.Ε.Κ.Ω. και το Τ.Α.Π.Ι.Λ.Τ. κατέχουν σημαντικό αριθμό μετοχών, με έκπληξη και δικαιολογημένη αγανάκτηση πληροφορηθήκαμε εντελώς αιφνιδιαστικά το περιεχόμενο επιστολής του Υπουργού Οικονομικών στην Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, όχι όμως και στα Ταμεία, ότι η κυβέρνηση έχει αναλάβει δέσμευση, που υπαγορεύθηκε από τους επικεφαλής του κλιμακίου της τρόικας, για τη μη συμμετοχή των Ταμείων στην ανακεφαλαιοποίηση των συστημικών πιστωτικών ιδρυμάτων, με τη δικαιολογία ότι τα Ταμεία θεωρούνται φορείς της γενικής κυβέρνησης.
Κατά πληροφορίες ήδη και η Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων του Υπουργείου Εργασίας κοινοποίησε στα Ταμεία, κυριολεκτικά στο παρά πέντε, εξαιρετικά επείγον έγγραφο για τις ανειλημμένες δεσμεύσεις της Κυβέρνησης προς την τρόικα να αποκλεισθούν τα Ταμεία από το δικαίωμα προτιμήσεως για τη συμμετοχή τους στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των Τραπεζών και στα δικαιώματα κτήσης μετοχών.
Τα δικαιώματα των μετόχων και εν προκειμένω των ασφαλιστικών Ταμείων είναι πλήρως κατοχυρωμένα από το ελληνικό και κοινοτικό δίκαιο και δεν επιδέχονται επιλεκτικό αποκλεισμό και παρεκκλίσεις ούτε από τη Διοίκηση ούτε καν από τον εθνικό νομοθέτη.
Αποφάσεις τέτοιου είδους είναι παράνομες, ποινικά κολάσιμες γι’ αυτούς που θα τις επιβάλλουν και θεμελιώνουν αστική ευθύνη προς αποζημίωση.
Η Γ.Σ.Ε.Ε. και η Ο.Τ.Ο.Ε. θα εξαντλήσουν κάθε αγωνιστικό και δικαστικό μέσο για την αποτροπή αποκλεισμού των Ταμείων από την άσκηση των προτιμησιακών μετοχικών δικαιωμάτων τους στη διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης των Τραπεζών για την προστασία της περιουσιακής αξίας των μετοχών, που έχουν επενδυθεί στις Τράπεζες, περιουσία των ασφαλισμένων που δεν εκχωρείται, δεν απαλλοτριώνεται, δεν χαρίζεται».
3. Ο ΡΑΙΧΕΝΜΠΑΧ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑ
Ο επικεφαλής της ομάδας δράσης της Ε.Ε. για την Ελλάδα (Task Force), Χ. Ράιχεμπαχ, προέβλεψε ότι ο ελληνικός τραπεζικός τομέας θα αντιμετωπίζει προβλήματα για πολύ καιρό ακόμη και σημείωσε ότι οι πόροι των διαρθρωτικών ταμείων θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην υπέρβαση του προβλήματος ρευστότητας που ταλανίζει την ελληνική οικονομία.
Ωστόσο, ο κ. Ράιχενμπαχ έκανε την εκτίμηση ότι πληρούνται πλέον οι προϋποθέσεις για την επίτευξη συμφωνίας, η οποία -εφόσον εγκριθεί από τη Βουλή- θα μπορούσε τάχιστα να οδηγήσει σε επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων.
Παράλληλα, ο Χ. Ράιχενμπαχ έκανε έναν απολογισμό των ενεργειών της ομάδας δράσης στην Ελλάδα, επισημαίνοντας την υλοποίηση συγκεκριμένων προτάσεών της, όπως η εξωδικαστική διευθέτηση των διαφορών αλλά και η σύσταση γενικής γραμματείας συντονισμού του κυβερνητικού έργου.
Ανέφερε, επίσης, ότι η ομάδα δράσης αναμένεται να παραμείνει άλλα δύο χρόνια στη χώρα και σημείωσε ότι η επιτυχία της αποστολής της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη διάθεση της ελληνικής πλευράς να προωθήσει διαρθρωτικές αλλαγές στον τομέα της οικονομίας.
4. ΜΕΓΑΛΟ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΕΞΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΞΕΝΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ ΓΙΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΚΑΙ ΜΑΡΙΝΕΣ
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την υποβολή προσφορών για τη διεκδίκηση των συμβάσεων παραχώρησης των τουριστικών λιμένων και περιφερειακών αεροδρομίων, με την προθεσμία να λήγει αύριο και μεθαύριο, αντίστοιχα, για τα δύο προς αποκρατικοποίηση assets. Τα 16 χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμής και η κερδοφορία, όπως και οι προοπτικές ανάπτυξης των περιφερειακών αεροδρομίων, συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων εταιρειών.
Περιφερειακά αεροδρόμια
Στη διεθνή αγορά έχουν βγει δύο ομάδες από 7+4 αεροδρόμια η καθεμία, με το διαγωνισμό να προβλέπει τη δημιουργία συμβάσεων παραχώρησης για 30 συν 10 έτη.
Στην πρώτη ομάδα ανήκουν τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Προαιρετικά μπορούν να προστεθούν τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Αγχιάλου.
Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου και προαιρετικά μέχρι 3 από τα αεροδρόμια της Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.
Πρόκειται για την «αφρόκρεμα» των περιφερειακών αεροδρομίων. Από τη Ρόδο, τη Θεσσαλονίκη, την Κω, την Κέρκυρα και τα Χανιά προβλέπεται να περάσουν φέτος 13,4 εκατ. επιβάτες, απορροφώντας το 71% της επιβατικής κίνησης. Για τα συγκεκριμένα αεροδρόμια προβλέπεται επένδυση αξίας άνω των 100 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών.
Οι αερολιμένες Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σάμου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας είναι αναπτυσσόμενοι μεσαίου μεγέθους και απαιτούν την πραγματοποίηση έργων υποδομής ύψους 95 εκατ. ευρώ. Φέτος εκτιμάται ότι ο αριθμός των αφίξεων στα συγκεκριμένα αεροδρόμια θα διαμορφωθεί περίπου στα 4 εκατομμύρια.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι προσφορές θα υποβάλλουν ο γαλλικός όμιλος Vinci (διαχειρίζεται πορτογαλικά αεροδρόμια) από κοινού με την εταιρεία Ελλάκτωρ και η γερμανική Fraport που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης.
Παράγοντες της τουρκικής αγοράς αναφέρουν στο Capital.gr ότι δεν αποκλείεται να υποβάλει προσφορά η τουρκική TAV, η μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων της Τουρκίας. Η TAV δεν κατάφερε να αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση του σχεδιαζόμενου στην Κωνσταντινούπολη αεροδρομίου και το γεγονός αυτό εκτιμάται ότι θα την οδηγήσει στην υιοθέτηση μίας πιο επιθετικής στάσης, ως προς την διεκδίκηση των ελληνικών αεροδρομίων.
Ερώτημα αποτελεί εάν οι κινεζικές Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Investment Holdings δώσουν το «παρών», καθώς το «δεδηλωμένο» ενδιαφέρον τους αφορά κατά βάση την αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Η πρώτη είναι η διαχειρίστρια του ομώνυμου αεροδρομίου της κινεζικής πόλης, ενώ η δεύτερη συμμετέχει με 45,72% στην China Aircraft Leasing Company Limited που παρέχει υπηρεσίες leasing αεροσκαφών στην Κίνα και στην Ασία.
Στην λίστα των υποψήφιων μνηστήρων δεν αποκλείεται να μπει η εξ Αργεντινής Corporacion America, που διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια σε Λατινική Αμερική και Ευρώπη. Όπως και ο όμιλος Κοπελούζου, που ελέγχει το 5% του «Ελ. Βενιζέλος» και έχει αναλάβει την ανάπτυξη, ανακατασκευή και λειτουργία του αεροδρόμιου Pulkovo στην Αγία Πετρούπολη για 30 χρόνια.
Μαρίνες
Υψηλό είναι το ενδιαφέρον των επενδυτών για τις μαρίνες Αλίμου, Νέας Επιδαύρου, Ύδρας και Πόρου, με τις σχετικές συμβάσεις να αφορούν την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης.
Η Lamda Development, που έχει «συμμαχήσει» με τον τουρκικό όμιλο Dogus, αναμένεται να βρεθεί στην κορυφή της λίστας των διεκδικητών, δίνοντας έμφαση στο κομμάτι της διαχείρισης των μαρίνων.
Στο σχετικό διαγωνισμό εκτιμάται ότι θα συμμετάσχει και η τουρκική Setur, μέλος του τουρκικού ομίλου Koc Group, η οποία από κοινού με την εταιρία Folli-Follie Group διαχειρίζεται την μαρίνα Λέσβου.
Οι διεκδικητές των ελληνικών μαρίνων εκτιμάται ότι θα προέλθουν και από την Γαλλία, τις ΗΠΑ, τη Βρετανία και την Ισπανία.
Πηγή:www.capital.gr
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΛΑΜΒΑΝΟΣ
πηγή: www.minpress.gr