Ερώτηση
5ΑΑ. Πελάτης μου (ατομική επιχείρηση) στο κλάδο του τουρισμού, που υπάγεται στο ΦΠΑ, διαφημίζεται στην Γερμανία σε διάφορα περιοδικά. Έχουμε τα παρακάτω προβλήματα:
- Κάποια από τα περιοδικά δεν αναγράφουν στο RECHNUNG που μας εκδίδουν το ΑΦΜ τους (USt id). Μήπως αυτό σημαίνει κάτι σε σχέση με τις υποχρεώσεις μας για την απόδοση του ΦΠΑ στην Ελλάδα (χρεοπίστωση της αξία και μεταφορά της στην περιοδική δήλωση);
- Κάποια χρεώνουν ΦΠΑ 19% (19% MwSt). Τι χειρισμό πρέπει να κάνω για το ποσό αυτό;
- Να το ζητήσω από το Γερμανικό δημόσιο; Να το περάσω στο κόστος;
- Θα το συμπεριλάβω στις Καταστάσεις Ενδοκοινοτικών αποκτήσεων;
- Άλλα (περιοδικά) εκδίδουν το RECHNUNG σε λάθος όνομα και ΑΦΜ (συγκεκριμένα της συζύγου του πελάτη μου, παρά την κατ’ επανάληψη ενημέρωση που τους κάναμε). Τι προβλήματα θα έχουμε εξ’ αιτίας αυτού;
- Θα γίνει διασταύρωση μέσω των Καταστάσεων Ενδοκοινοτικών αποκτήσεων;
- Κάποια RECHNUNG τα λαμβάνουμε αργοπορημένα και τα συμπεριλαμβάνουμε στις Καταστάσεων Ενδοκοινοτικών αποκτήσεων του μήνα παραλαβής. Θα έχουμε πρόβλημα;
- Πρέπει να εκδίδουμε ειδικό στοιχείο ενδοκοινοτικών πληρωμών όταν πληρώνουμε την καταχώρηση αλλά δεν έχουμε το RECHNUNG;
- Η δαπάνη διαφήμισης στη Γερμανία για μας είναι Πράξη Λήπτη και την συμπεριλαμβάνουμε στην στήλη 7 «Εκδοκ. Λήψεων Υπηρεσιών»;
- Σε ένα RECHNUNG αναγράφετε ποσό 125,00 ευρώ. Επί του εγγράφου υπάρχει σημείωση ότι αν εξοφληθεί εντός 20 ημερών θα έχουμε έκπτωση 2,5 ευρώ. Το εξοφλεί ο πελάτης μου πράγματι καταβάλλοντας 122,5 ευρώ. Ποιο ποσό θα πάει στην Κατάσταση Ενδοκοινοτικών αποκτήσεων;Τέλος,
- Γερμανίδα (που μεσολαβεί για μας εκεί στην αναζήτηση πελατών και λαμβάνει προμήθεια) είδε το 2011 ότι το 2010 της είχαμε καταβάλει με τραπεζική κατάθεση ένα ποσό. Εκδίδει, λοιπόν, το Δεκέμβριο του 2011 RECHNUNG προς εμάς με το ποσό (1.500,00) της προμήθειας και ημερομηνία Δεκ-2010. Αυτό δεν θα μας δημιουργήσει προβλήματα μέσω των Καταστάσεων Ενδοκοινοτικών αποκτήσεων αν εμείς δεν προχωρήσουμε σε συμπληρωματική Κατάσταση vies για τον Δεκ-2011
Απάντηση
Το θέμα της ενδοκοινοτικής παροχής υπηρεσιών ρυθμίζεται από το άρθρο 14 του Ν. 2859/2000, το οποίο στην παράγραφο 2 ορίζει ότι:
α) Ο τόπος παροχής υπηρεσιών προς υποκείμενο στον φόρο πρόσωπο, που ενεργεί με την ιδιότητα αυτή, είναι ο τόπος όπου το εν λόγω πρόσωπο έχει την έδρα της οικονομικής του δραστηριότητας. Ωστόσο, εάν οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται σε μόνιμη εγκατάσταση του υποκείμενου στον φόρο προσώπου που βρίσκεται σε τόπο διαφορετικό από τον τόπο όπου έχει την έδρα της οικονομικής του δραστηριότητας, ως τόπος παροχής των υπηρεσιών αυτών θεωρείται ο τόπος όπου βρίσκεται η μόνιμη εγκατάστασή του. Ελλείψει τέτοιας έδρας ή μόνιμης εγκατάστασης, ως τόπος παροχής υπηρεσιών θεωρείται ο τόπος της μόνιμης κατοικίας ή της συνήθους διαμονής του υποκείμενου στον φόρο στον οποίο παρέχονται οι υπηρεσίες.
β) Ο τόπος παροχής υπηρεσιών προς μη υποκείμενο στον φόρο πρόσωπο είναι ο τόπος της έδρας της οικονομικής δραστηριότητας του παρέχοντος τις υπηρεσίες. Ωστόσο, εάν οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται από μόνιμη εγκατάσταση του παρέχοντος που βρίσκεται σε τόπο διαφορετικό από τον τόπο της έδρας της οικονομικής του δραστηριότητας, ως τόπος παροχής των υπηρεσιών αυτών θεωρείται ο τόπος όπου βρίσκεται η μόνιμη αυτή εγκατάσταση. Ελλείψει τέτοιας έδρας ή μόνιμης εγκατάστασης, ως τόπος παροχής υπηρεσιών θεωρείται ο τόπος της μόνιμης κατοικίας ή της συνήθους διαμονής του παρέχοντος.
Στην περίπτωσή σας πρέπει να ισχύουν τα εξής:
Διαφημιστική εταιρεία εγκατεστημένη στην Γερμανία, κάτοχος κοινοτικού ΑΦΜ αναλαμβάνει για λογαριασμό Ελληνικής εταιρείας, εγκατεστημένης στην Ελλάδα κατόχου επίσης κοινοτικού ΑΦΜ, τη διαφήμιση των προϊόντων της στην Γερμανική αγορά. Τόπος φορολογίας στην περίπτωση αυτή θα είναι η Ελλάδα (βάσει του γενικού κανόνα της παρ. 2 του άρθρου 14) καθώς ο λήπτης της υπηρεσίας είναι στην Ελλάδα και η συγκεκριμένη υπηρεσία δεν περιλαμβάνεται στις περιπτώσεις που εξαιρούνται του γενικού κανόνα (όταν παρέχονται σε υποκείμενο στο φόρο, εγκατεστημένο εντός της Κοινότητας).
Όσον αφορά στη γερμανική νομοθεσία του Φ.Π.Α αυτή αναλύεται στα ακόλουθα:
Νόμος του Φ.Π.Α. 1999 (Umsatzsteuergestz: UStG)
Oδηγία του Φ.Π.Α. (Umsatzsteuer - Durchfuhrungsverdnung:UStDV)
Kανονισμοί του Φ.Π.Α. (Umsatzsteuer - Richtlinien: UStR)
Εγκύκλιοι και οδηγίες των φορολογικών αρχών
Nομολογία του Φ.Π.Α.
Έχοντας όλα τα παραπάνω στα υπόψη και με την επιφύλαξη ότι η λέξη που αναφέρετε ως RECHNUNG αντιστοιχεί σε ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ ή κάποιο αντίστοιχο επίσημο φορολογικό στοιχείο, θα προσπαθήσουμε να απάντήσουμε στα ζητήματα που μας ρωτάτε.
Όσον αφορά την πρώτη ερώτηση, ισχύουν τα εξής:
Τα υποκείμενα στο φόρο πρόσωπα που ενεργούν πράξεις με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών τους οφείλουν να τηρούν τις υποχρεώσεις που ορίζονται από τις διατάξεις του Κώδικα ΦΠΑ, όπως ισχύει, και ειδικότερα αυτές που απορρέουν από τα άρθρα 36 και 38 αυτού. Δηλαδή:
α) να δηλώνουν την έναρξη ή την παύση της πραγματοποίησης ενδοκοινοτικών συναλλαγών (αγαθών και υπηρεσιών) που περιλαμβάνονται στους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες.
Η δήλωση αυτή πραγματοποιείται με «την υποβολή δήλωσης έναρξης/μεταβολής εργασιών» στο τμήμα Μητρώου της αρμόδιας Δ.Ο.Υ.
δ) για τις ενδοκοινοτικές παροχές υπηρεσιών καθώς και για τις ενδοκοινοτικές λήψεις υπηρεσιών που πραγματοποιούν να υποβάλλουν ανακεφαλαιωτικό πίνακα ενδοκοινοτικών παρεχόμενων υπηρεσιών, έντυπο Φ4 ή ενδοκοινοτικών λήψεων υπηρεσιών, έντυπο Φ5 εφόσον οι υπηρεσίες δεν απαλλάσσονται από το φόρο σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις στο κράτος μέλος του λήπτη των υπηρεσιών.
Οι ανωτέρω ενδοκοινοτικές παροχές υπηρεσιών είναι αυτές που φορολογούνται στο κράτος μέλος του λήπτη, σύμφωνα με την περίπτωση α΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 14 του Κώδικα ΦΠΑ και όχι κάθε είδους υπηρεσίες που παρέχονται μεταξύ υποκειμένων εγκατεστημένων σε διαφορετικά κράτη μέλη.
Υπάρχουν κάποιες επιχειρήσεις, όπως αυτές που περιγράφονται αναλυτικά στο άρθρο 39 του Ν. 2859/2000 που σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, δεν έχουν υποχρέωση να τηρούν βιβλία ή που τηρούν βιβλία πρώτης κατηγορίας καιυπάγονται στο ειδικό καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων του άρθρου αυτού, εφόσον κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο πραγματοποίησαν ακαθάριστα έσοδα μέχρι του ποσού που αποτελείτο ανώτατο όριο για την ένταξη των επιτηδευματιών στην πρώτη κατηγορία τήρησης βιβλίων, σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων ή αρχίζουν για πρώτη φορά τις εργασίες τους.
Κάτι αντίστοιχο ισχύει σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.. Έτσι, υποθέτωντας ότι τα εν λόγω περιοδικά ανήκουν σε αυτή την περίπτωση έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 2859/2000 που ορίζει ότι:
Αντικείμενο του φόρου είναι:
α) η παράδοση αγαθών και η παροχή υπηρεσιών, εφόσον πραγματοποιούνται από επαχθή αιτία στο εσωτερικό της χώρας από υποκείμενο στο φόρο που ενεργεί με αυτή την ιδιότητα,
β) η εισαγωγή αγαθών στο εσωτερικό της χώρας,
γ) η ενδοκοινοτική απόκτηση αγαθών που πραγματοποιείται από επαχθή αιτία στο εσωτερικό της χώρας από υποκείμενο στο φόρο, ο οποίος ενεργεί με αυτή την ιδιότητα ή από μη υποκείμενο στο φόρο νομικό πρόσωπο, όταν ο πωλητής είναι υποκείμενος στο φόρο εγκαταστημένος σε άλλο κράτος - μέλος, ενεργεί με αυτή την ιδιότητα και δεν απαλλάσσεται από το φόρο λόγω ύψους πραγματοποιηθέντος ετήσιου κύκλου εργασιών, σύμφωνα με τη νομοθεσία της χώρας του.
Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω, η παροχή αυτή δεν θεωρείται ενδοκοινοτική.
Είναι πιθανότατα κοινοτική παροχή υπηρεσιών από μικρή επιχείρηση και δεν εμπίπτει στο αντικείμενο του ΦΠΑ, δηλαδή δεν θα μπει ούτε στην περιοδική ούτε στους ανακεφαλαιωτικούς. Θεωρείτε αγορά απαλλασόμενη χωρίς δικαίωμα έκπτωσης και θα δηλωθεί μόνο στην εκκαθαριστική στον κωδικό 666.
Υπενθυμίζουμε σε κάθε περίπτωση ότι τα παραπάνω αναφερόμενα ισχύουν σε ορισμένες περιπτώσεις και με τα δεδομένα που μας θέτετε στο πρώτο ερώτημα δεν μπορούμε να πούμε ότι ισχύουν με βεβαιότητα και στη δική σας την περίπτωση. Σε κάθε περίπτωση, σας συνιστούμε να επικοινωνήσετε με τους εν λόγω προμηθευτές και να ζητήσετε διευκρινήσεις για ποιο λόγο δεν υπάρχει ο ΑΦΜ στα τιμολόγια.
Όσον αφορά το δεύτερο, τρίτο και τέταρτο ερωτημά σας, ισχύουν τα εξής:
Σύμφωνα με όσα αναφέραμε παραπάνω, οι εν λόγω υπηρεσίες ΔΕΝ έπρεπε να φορολογηθούν στη Γερμανία και έχετε δικαίωμα να ζητήσετε να σας επιστραφεί ο ΦΠΑ καθώς και υποχρέωση να το καταχωρήσετε στους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες, με τη διαδικασία που περιγράφεται αναλυτικά στην Πολ.1003/15.1.2010, η οποία ορίζει ότι:
Ο υποκείμενος στο φόρο που είναι εγκατεστημένος στην Ελλάδα έχει δικαίωμα επιστροφής, από άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του φόρου προστιθέμενης αξίας με τον οποίο επιβαρύνθηκαν τα αγαθά που του παραδόθηκαν και οι υπηρεσίες που του παρασχέθηκαν από άλλους υποκείμενους στο φόρο στο εν λόγω κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και οι εισαγωγές αγαθών που πραγματοποίησε σ΄αυτό.
Ο αιτών πρέπει να πληροί, κατά την περίοδο επιστροφής που καλύπτει η αίτηση, τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Να μην διατηρεί στο κράτος μέλος επιστροφής την έδρα της οικονομικής του δραστηριότητας ή μόνιμη εγκατάσταση από την οποία πραγματοποιεί οικονομικές δραστηριότητες ή, σε περίπτωση μη ύπαρξης τέτοιας έδρας ή μόνιμης εγκατάστασης την κατοικία ή τον τόπο της συνήθους διαμονής του,
β) Να μην πραγματοποιεί παράδοση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών, για τις οποίες ο τόπος φορολογίας βρίσκεται στο κράτος μέλος επιστροφής, με εξαίρεση τις ακόλουθες 3πράξεις:
αα) παροχή υπηρεσιών μεταφοράς και συναφείς προς αυτές υπηρεσίες που ενεργούνται στο κράτος μέλος επιστροφής και οι οποίες απαλλάσσονται από το φόρο προστιθέμενης αξίας ως συνδεόμενες με την εισαγωγή ή την εξαγωγή αγαθών ή τις διεθνείς μεταφορές, ββ) παραδόσεις αγαθών ή παροχές υπηρεσιών για τις οποίες ορίζεται ο λήπτης αυτών ως υπόχρεος για την καταβολή του φόρου σύμφωνα με τις εσωτερικές διατάξεις στο κράτος μέλος επιστροφής.
γ) Να έχουν χρησιμοποιηθεί τα αγαθά που του παραδόθηκαν ή οι υπηρεσίες που του παρασχέθηκαν για φορολογητέες πράξεις που υπάγονται στο φόρο προστιθέμενης αξίας στο κράτος μέλος εγκατάστασής του και για τις οποίες θα είχε δικαίωμα έκπτωσης του φόρου, αν αυτές ενεργούνταν στο κράτος μέλος επιστροφής ή να χρησιμοποιήθηκαν για τις προαναφερόμενες πράξεις της υποπερίπτωσης ββ) της περίπτωσης β.
Τρόπος υποβολής
Ο υποκείμενος στο φόρο που είναι εγκατεστημένος στην Ελλάδα υποβάλει την αίτηση μόνο μέσω του ηλεκτρονικού δικτύου TAXISnet κάνοντας χρήση των κωδικών πρόσβασης που έχει λάβει για άλλη εφαρμογή ηλεκτρονικών δηλώσεων.
H περίοδος επιστροφής που καλύπτει η αίτηση δεν πρέπει να υπερβαίνει ένα ημερολογιακό έτος ούτε να είναι μικρότερη των τριών ημερολογιακών μηνών εκτός εάν η αίτηση αφορά περίοδο που αντιστοιχεί στο υπόλοιπο του ημερολογιακού έτους το οποίο στην περίπτωση αυτή λογίζεται ως ένα ημερολογιακό έτος.
H Διεύθυνση ΦΠΑ παραλαμβάνει, μέσω του ηλεκτρονικού δικτύου TAXISnet, τις αιτήσεις των υποκειμένων στο φόρο που είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα προκειμένου να τις αποστείλει στο κράτος μέλος επιστροφής και εκδίδει στον αιτούντα ηλεκτρονική απόδειξη παραλαβής. Εφόσον το απαιτεί το κράτος μέλος επιστροφής, παραλαμβάνει μαζί με την αίτηση ηλεκτρονικό αρχείο μέγιστης χωρητικότητας 5Mb (Megabytes). Το αρχείο αυτό περιλαμβάνει σαρωμένα ηλεκτρονικά αντίγραφα των παραστατικών με κατώτερο όριο φορολογητέας αξίας δαπανών 250 Ευρώ για καύσιμα και 1000 Ευρώ για λοιπές περιπτώσεις.
Η αίτηση αποτυπώνεται στην ελληνική γλώσσα. Τα στοιχεία της αίτησης που απαιτούνται από τον αιτούντα για την παροχή πληροφοριών ή άλλων πρόσθετων πληροφοριών συμπληρώνονται στη γλώσσα ή τις γλώσσες τις οποίες ορίζει το κράτος μέλος επιστροφής. Η λίστα των απαιτούμενων γλωσσών ανά κράτος μέλος επιστροφής είναι διαθέσιμη κατά την συμπλήρωση της αίτησης.
Η Διεύθυνση ΦΠΑ αποστέλλει την αίτηση μέσω ηλεκτρονικού δικτύου στο κράτος μέλος επιστροφής εντός 15 ημερών από την παραλαβή της.
Εάν η αίτηση δεν διαβιβαστεί στο κράτος μέλος επιστροφής ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης ΦΠΑ εκδίδει απόφαση την οποία κοινοποιεί με ηλεκτρονικά μέσα στον αιτούντα.
Η Διεύθυνση ΦΠΑ δέχεται ερωτήματα από τα κράτη μέλη επιστροφής όσον αφορά τους υποκειμένους στο φόρο που είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα. Οι απαντήσεις αυτές θα πρέπει να δίδονται εντός ενός μηνός από την άφιξη του ερωτήματος
Όριο αιτούμενου ποσού
Εάν η αίτηση αφορά περίοδο επιστροφής ενός ημερολογιακού έτους το ποσό επιστροφής που αιτείται δε μπορεί να είναι μικρότερο των 50 Ευρώ και εάν η αίτηση αφορά περίοδο μικρότερη ενός ημερολογιακού έτους αλλά όχι μικρότερη των τριών μηνών το ποσό επιστροφής που αιτείται δε μπορεί να είναι μικρότερο των 400 Ευρώ.
Τύπος και περιεχόμενο
Ο τύπος της αίτησης επιστροφής έχει την μορφή ηλεκτρονικής “φόρμας” και περιέχει τις ακόλουθες πληροφορίες:
α) όνομα αιτούντος, διεύθυνση επαγγελματικής του δραστηριότητας και διεύθυνση για επαφή με ηλεκτρονικά μέσα,
β) αριθμό φορολογικού μητρώου (ΑΦΜ) εγγραφής στο κράτος μέλος εγκατάστασης για τους σκοπούς του φόρου προστιθέμενης αξίας,
γ) κωδικό αριθμό δραστηριότητας (ΚΑΔ) του αιτούντος και την περιγραφή αυτής,
δ) περίοδο που καλύπτει η αίτηση επιστροφής,
ε) κράτος μέλος επιστροφής,
στ) στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού με τους κωδικούς IBAN και BIC,
ζ) δήλωση του αιτούντος με την οποία θα δηλώνει, ότι εντός του κράτους μέλους επιστροφής δεν πραγματοποίησε καμία παράδοση αγαθών και καμία παροχή υπηρεσιών που να θεωρείται ότι πραγματοποιήθηκαν εντός του κράτους αυτού, εκτός της παροχής υπηρεσιών μεταφοράς και των συναφών με αυτές που απαλλάσσονται του φόρου καθώς και παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών σε πρόσωπο που υπέχει την υποχρέωση πληρωμής του φόρου.
η) στοιχεία αντιπροσώπου (στην περίπτωση που υπάρχει)
Παραστατικά δαπανών
Η αίτηση επιστροφής περιλαμβάνει και τις ακόλουθες πληροφορίες για κάθε τιμολόγιο ή παραστατικό εισαγωγής, ανά κράτος μέλος επιστροφής:
α) όνομα και πλήρη διεύθυνση του προμηθευτή,
β) αριθμό φορολογικού μητρώου (ΑΦΜ) εγγραφής του προμηθευτή στο κράτος μέλος επιστροφής για τους σκοπούς του φόρου προστιθέμενης αξίας,
γ) αριθμό και ημερομηνία του παραστατικού,
δ) ποσό φόρου προστιθέμενης αξίας εκφρασμένο στο νόμισμα του κράτους μέλους επιστροφής,
ε) ποσό φόρου προστιθέμενης αξίας που εκπίπτει και το οποίο έχει προσδιοριστεί βάσει της αναλογίας έκπτωσης,
στ) ποσοστό επί τοις εκατό της αναλογίας έκπτωσης( ποσοστό pro-rata),
ζ) περιγραφή του είδους των αγαθών ή των υπηρεσιών και ταξινόμηση βάσει ειδικών κωδικών που χρησιμοποιεί το κράτος μέλος επιστροφής, οι οποίοι είναι αναρτημένοι στη σχετική ιστοσελίδα για την υποβολή της αίτησης.
ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ
Η αίτηση επιστροφής υποβάλλεται στο κράτος μέλος εγκατάστασης το αργότερο μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του επόμενου ημερολογιακού έτους που ακολουθεί την περίοδο επιστροφής
Το κράτος μέλος επιστροφής εξετάζει την αίτηση και εκδίδει απόφαση εντός 4 μηνών από την ημερομηνία που παραλαμβάνει την αίτηση από το κράτος μέλος εγκατάστασης.
Όσον αφορά το πέμπτο ερωτημά σας, ισχύουν τα εξής:
Είναι γενικά παραδεκτός φορολογικός κανόνας σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. ότι για να περαστεί μια δαπάνη στα έξοδα της επιχείρησης, θα πρέπει να προκύπτει από τα αντίστοιχα στοιχεία που πρέπει να έχουν εκδοθεί προς αυτήν. Σε καμία περίπτωση δεν μπορείται να καταχωρήσετε στα βιβλία της εταιρίας σας τιμολόγια που έχουν στοιχεία φυσικού προσώπου. Σε αυτή την περίπτωση ή θα τα αγνοήσετε ή θα ζητήσετε από τον προμηθευτή σας να εκδόσει πιστωτικά και να τα επανεκδόσει με τα σωστά στοιχεία με όποια διαδικασία υπάρχει αντίστοιχα στη Γερμανία. Όσον αφορά την Ελλάδα ισχύουν τα εξής:
Σύμφωνα με την 1049443/384/0015/5.10.2006 Α.Υ.Ο., ορίζεται ότι αν η λανθασμένη έκδοση του στοιχείου διαπιστωθεί μετά τη χρησιμοποίησή του, η διόρθωση των λανθασμένων εγγραφών γίνεται πλέον με την έκδοση πιστωτικού τιμολογίου. Επίσης, όπως διευκρινίστηκε με το 1079028/541/0015/18.8.2005 έγγραφό σε περίπτωση που διαπιστωθεί λάθος σε μηχανογραφικά εκδιδόμενο και σημαινόμενο τιμολόγιο ή Τιμολόγιο - Δ.Α., αφού γίνει χρήση του, τότε υποχρεωτικά η διόρθωσή του, ανεξάρτητα αν αφορά λεκτικές διορθώσεις ή ποσότητες, θα πρέπει να γίνει με την έκδοση πιστωτικού. Στην περίπτωση που η διόρθωση δεν αφορά ποσότητες, αλλά διόρθωση λεκτικών (π.χ. διεύθυνση, ΑΦΜ, κ.λ.π.), τότε το πιστωτικό λειτουργεί «διορθωτικά» ως προς τα λεκτικά αυτά. Φυσικά το πιστωτικό σημαίνεται ιδιαιτέρως. Από τα παραπάνω συνάγεται ότι για την διόρθωση των λανθασμένα μηχανογραφικά εκδοθέντων τιμολογίων πώλησης θα πρέπει να εκδοθούν πιστωτικά τιμολόγια, στα οποία θα αναγράφεται εκτός των άλλων και ο λόγος για τον οποίο εκδίδονται, και στη συνέχεια Τιμολόγια – Δελτία Αποστολής με αναγραφή των ορθών δεδομένων. Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι η κάθε περίπτωση, ως εξαρτώμενη απόλυτα από πραγματικά περιστατικά και δεδομένα, κρίνεται τελικά από τα αρμόδια φοροελεγκτικά όργανα.
Όσον αφορά το έκτο ερωτημά σας, ισχύουν τα εξής:
Εννοείται ότι ελέγχονται και διασταυρώνονται αυτές οι καταστάσεις. Το Υπουργείο Οικονομικών έχει εκδόσει πληθώρα εγκυκλίων για τον έλεγχο των συγκεκριμένων καταστάσεων και ενδεικτικά σας παραθέτουμε μια αρκετά αναλυτική την ΥΠΟΙΚ 1126849/1431/ΔΕ-Α/ΠΟΛ.1281/6.11.1998 «Μέτρα για την περιστολή της φοροδιαφυγής στις ενδοκοινοτικές συναλλαγές».
«Για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των ανωτέρω φαινομένων φοροδιαφυγής κρίνεται αναγκαίο να προβαίνετε στις εξής ενέργειες:
1. Να ελέγχονται άμεσα οι αποστελλόμενες από το Γραφείο VIES της 14ης Διεύθυνσης ΦΠΑ ετήσιες καταστάσεις ενδοκοινοτικών αποκτήσεων, σύμφωνα με τις οδηγίες που σας έχουν δοθεί με την υπ` αριθ. 1067980/3086/3408/0014/ΠΟΛ.1177/4.6.1998 απόφαση και τα αποτελέσματα να αποστέλλονται οπωσδήποτε εντός της καθοριζόμενης δίμηνης προθεσμίας.
2. Οι επιχειρήσεις με πραγματοποίηση ενδοκοινοτικών συναλλαγών να παρακολουθούνται ιδιαιτέρως και επισταμένως ως προς την ορθή απόδοση του ΦΠΑ.
Επίσης, να παρακολουθούνται ξεχωριστά οι επιχειρήσεις κατά το πρώτο διάστημα λειτουργίας τους από την έναρξη των εργασιών τους ή από την ημερομηνία υποβολής δήλωσης μεταβολής για την πραγματοποίηση ενδοκοινοτικών συναλλαγών ή από την ημερομηνία που παύουν να βρίσκονται σε αδράνεια και επαναδραστηριοποιούνται.
3. Στις επιχειρήσεις που πραγματοποιούν εξαγωγές ή εισαγωγές με τρίτες χώρες εκτός Ε.Ε., να ελέγχεται αν οι υπάρχουσες διασαφήσεις είναι οι ορθές ή έχουν παραποιηθεί και, σε περίπτωση υπονοιών, να ζητούνται πληροφορίες με κάθε πρόσφορο τρόπο από το αρμόδιο Τελωνείο εισόδου ή εξόδου των εμπορευμάτων.
Στο σημείο αυτό τονίζεται με έμφαση ότι μόνο η κατοχή από την εξαγωγική επιχείρηση του αντιτύπου ΕΔΕ 3 αποτελεί αποδεικτικό στοιχείο της εξαγωγής.
4. Σε κάθε περίπτωση ενδοκοινοτικών συναλλαγών (παραδόσεων ή αποκτήσεων) ή εισαγωγών - εξαγωγών από/προς τρίτη χώρα, να ελέγχεται ο τρόπος εξόφλησης κάθε ενός Τιμολογίου, αν δηλαδή υπάρχει παραστατικό Τράπεζας για την είσπραξη ή την πληρωμή, κατά περίπτωση, του σχετικού ποσού. Οταν δεν υφίστανται τέτοια παραστατικά και η επιχείρηση ισχυρίζεται ότι η συναλλαγή έγινε με μετρητά, χωρίς τη μεσολάβηση Τράπεζας, τότε η υπόθεση θα θεωρείται ύποπτη και ο έλεγχος της συγκεκριμένης περίπτωσης θα διενεργείται σε βάθος, εφόσον δε κρίνεται αναγκαίο θα ζητείται η συνδρομή της Διεύθυνσης Ελέγχου.
Οι ανωτέρω ελεγκτικές επαληθεύσεις θα γίνονται είτε ο έλεγχος διενεργείται βάσει της ΠΟΛ.1144/1998, είτε με τις γενικές διατάξεις. Εφόσον δε, προκύπτουν παραβάσεις που αφορούν ενδοκοινοτικές συναλλαγές, τότε αυτές θα γίνονται γνωστές στη Διεύθυνση ΦΠΑ/Γραφείο VIES, με κοινοποίηση στη Διεύθυνση Ελέγχου - Τμήμα Α`, προκειμένου να κριθεί αν θα πρέπει να ζητηθούν στοιχεία από τα αντίστοιχα Υπουργεία Οικονομικών των άλλων κρατών - μελών προς περαιτέρω διερεύνηση της υπόθεσης».
Όσον αφορά το έβδομο ερωτημά σας, ισχύουν τα εξής:
Σύμφωνα με την 1091531 /25/9/2009 Α.Υ.Ο. «Υποβολή ανακεφαλαιωτικών πινάκων για πράξεις που πραγματοποιούνται από 01/01/2010. - Κοινοποίηση οδηγιών για την συμπλήρωση των εντύπων των ανακεφαλαιωτικών πινάκων»
Στην ενδοκοινοτική λήψη υπηρεσιών ο φόρος καθίσταται απαιτητός από το δημόσιο και οι συναλλαγές πρέπει να δηλώνονται στον ανακεφαλαιωτικό πίνακα κατά το χρόνο
α) πραγματοποίησης της παροχής των υπηρεσιών,
β) είσπραξης στην περίπτωση που η αντιπαροχή καταβάλλεται πριν την λήψη των υπηρεσιών ως προκαταβολή,
γ) που έχει συμφωνηθεί η καταβολή κάθε δόσης, στην περίπτωση που η αντιπαροχή έχει συμφωνηθεί να καταβάλλεται περιοδικά. Ειδικότερα η ενδοκοινοτική λήψη υπηρεσιών θεωρείται ότι πραγματοποιείται και ο φόρος καθίσταται απαιτητός για τις πράξεις αυτές κατά τη λήξη κάθε ημερολογιακού έτους εφόσον:
α) πρόκειται για υπηρεσίες που λαμβάνονται συνεχώς και η λήψη τους συνεχίζεται και μετά τη λήξη του ημερολογιακού έτους και
β) δεν συνεπάγονται τμηματικές καταβολές έναντι λογαριασμού ή πληρωμές στη διάρκεια της περιόδου λήψης των. Η λήξη του ημερολογιακού έτους αποτελεί το χρόνο δήλωσης των πράξεων αυτών στον ανακεφαλαιωτικό πίνακα κατά το μέρος που έχουν πραγματοποιηθεί..
Για παράδειγμα Γερμανική επιχείρηση που διαθέτει ΑΦΜ/ΦΠΑ παρέχει σε Ελληνική επιχείρηση που διαθέτει ΑΦΜ/ΦΠΑ λογιστικές υπηρεσίες. Η παροχή των υπηρεσιών αρχίζει τον Μάρτιο του 2010 και ολοκληρώνεται τον Απρίλιο του 2011. Εάν από την έναρξη της παροχής των υπηρεσιών (Μάρτιος 2010) έως και το τέλος του ημερολογιακού έτους 2010 δεν πραγματοποιηθεί καταβολή της αντιπαροχής, ή μέρους αυτής ως τμηματική καταβολή συμφωνημένων δόσεων, ή άλλη πληρωμή, οι αντισυμβαλλόμενοι είναι υποχρεωμένοι να δηλώσουν στους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες κατά τη λήξη του ημερολογιακού έτους το μέρος των λογιστικών υπηρεσιών που έχουν πραγματοποιηθεί (η γερμανική επιχείρηση ως παρέχουσα και η ελληνική επιχείρηση ως λήπτρια των αντίστοιχων υπηρεσιών).
Τέλος σημειώνεται ότι τυχόν εκπτώσεις που χορηγούνται στην ενδοκοινοτική παροχή υπηρεσιών δηλώνονται κατά το χρόνο πραγματοποίησής τους.
Όσον αφορά το όγδοο ερωτημά σας, ισχύουν τα εξής:
Σύμφωνα με την 1091531 /25/9/2009 Α.Υ.Ο. «Υποβολή ανακεφαλαιωτικών πινάκων για πράξεις που πραγματοποιούνται από 01/01/2010. - Κοινοποίηση οδηγιών για την συμπλήρωση των εντύπων των ανακεφαλαιωτικών πινάκων»
Στην ενδοκοινοτική λήψη υπηρεσιών ο φόρος καθίσταται απαιτητός από το δημόσιο και οι συναλλαγές πρέπει να δηλώνονται στον ανακεφαλαιωτικό πίνακα κατά το χρόνο
α) πραγματοποίησης της παροχής των υπηρεσιών,
β) είσπραξης στην περίπτωση που η αντιπαροχή καταβάλλεται πριν την λήψη των υπηρεσιών ως προκαταβολή,
Περαιτέρω, με τις ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΕΤΟΥΣ 2010 (009/10) ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΝΟ 34 ξεκαθαρίστηκε το εξής:
Στην περίπτωση είσπραξης προκαταβολών που αφορούν ενδοκοινοτική παράδοση αγαθών ή ενδοκοινοτική παροχή υπηρεσιών, τα ποσά αυτά πρέπει να δηλώνονται στην περιοδική δήλωση και στους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες κατά το χρόνο της είσπραξης στους αντίστοιχους κωδικούς για τις πράξεις που αφορούν. Για το λόγο αυτό ο υποκείμενος στο φόρο στην περίπτωση είσπραξης προκαταβολής υποχρεούται στην έκδοση «Ειδικού στοιχείου για σκοπούς ΦΠΑ επί ενδοκοινοτικών πράξεων», σύμφωνα με την ΑΥΟ ΠΟΛ.1002/4.1.2010 (σχετική η ΑΥΟ ΠΟΛ.1100/24.6.2010).
Στην περίπτωση που η αντιπαροχή καταβάλλεται πριν την λήψη των υπηρεσιών ή την ενδοκοινοτική απόκτηση των αγαθών από το λήπτη ή αποκτώντα, ως προκαταβολή, τα ποσά αυτά πρέπει να δηλώνονται στην περιοδική δήλωση και τους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες κατά το χρόνο έκδοσης του σχετικού στοιχείου - είσπραξης της προκαταβολής από τον παρέχοντα.
Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω δεν υποχρεούστε στην έκδοση κάποιου στοιχείου.
Όσον αφορά το ένατο ερωτημά σας, ισχύουν τα εξής:
Σύμφωνα με τα όσα μέχρι τώρα αναλυτικα έχουν εκτεθεί παραπάνω, οι συγκεκριμένες υπηρεσίες είναι πράξεις λήπτη και θα δηλωθούν στους 303, 353 καθώς και στον πληροφοριακο 344, της περιοδικη δηλωσης του ΦΠΑ.
Επίσης, θα δηλωθούν και στον πίνακα 7 του εντύπου Φ5 (ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΝΔΟΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΑΠΟΚΤΗΣΕΩΝ ΑΓΑΘΩΝ ΚΑΙ ΛΗΨΕΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ).
Όσον αφορά το δέκατο ερωτημά σας, ισχύουν τα εξής:
Σύμφωνα με την 1091531 /25/9/2009 Α.Υ.Ο. «Υποβολή ανακεφαλαιωτικών πινάκων για πράξεις που πραγματοποιούνται από 01/01/2010. - Κοινοποίηση οδηγιών για την συμπλήρωση των εντύπων των ανακεφαλαιωτικών πινάκων»:
Στη στήλη (7) καταχωρείται η αξία της λήψης υπηρεσιών. Στην περίπτωση χορήγησης εκπτώσεων, οι συναλλαγές καταχωρούνται αθροιστικά σύμφωνα με τα οριζόμενα στη στήλη (5). Δηλαδή, Εφόσον για συγκεκριμένη φορολογική περίοδο και για συγκεκριμένο πρόσωπο πραγματοποιούνται μόνο εκπτώσεις ή επιστροφές, αυτές θα καταχωρούνται με αρνητικό πρόσημο. Σε περίπτωση που για συγκεκριμένη φορολογική περίοδο και για συγκεκριμένο πρόσωπο πραγματοποιούνται εκπτώσεις ή επιστροφές και ενδοκοινοτικές αποκτήσεις, οι συναλλαγές θα δηλώνονται αθροιστικά στην ίδια σειρά (η αξία των εκπτώσεων ή επιστροφών θα αφαιρείται από την αξία των ενδοκοινοτικών αποκτήσεων). Σημειώνεται ότι, σε περίπτωση αρνητικού αποτελέσματος αυτό θα αναγράφεται με αρνητικό πρόσημο (-), ενώ σε περίπτωση μηδενικού αποτελέσματος θα αναγράφεται ο αριθμός μηδέν (0).
Περαιτέρω, σύμφωνα με την Α.Υ.Ο. 1091535/7452/1652/Δ0014 /2009 (ΠΟΛ 1127), στον ανακεφαλαιωτικό πίνακα ενδοκοινοτικών παραδόσεων αγαθών και παρεχόμενων υπηρεσιών αναγράφονται, κατά αγοραστή αγαθών ή λήπτη υπηρεσιών: η χώρα, τα στοιχεία του αριθμού φορολογικού μητρώου ΦΠΑ του αντισυμβαλλόμενου καθώς και η φορολογητέα αξία των πράξεων που πραγματοποιούνται, δηλαδή των ενδοκοινοτικών παραδόσεων αγαθών, των οιονεί ενδοκοινοτικών παραδόσεων αγαθών (τριγωνικές συναλλαγές) και των ενδοκοινοτικών παρεχόμενων υπηρεσιών, μειωμένη με τις χορηγούμενες στον αγοραστή ή λήπτη εκπτώσεις και τις επιστροφές του τιμήματος, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω θα καταχωρήσετε το ποσό των 122,50 ευρώ.
Όσον αφορά το ενδέκατο ερωτημά σας, ισχύουν τα εξής:
Σύμφωνα με την 1091531 /25/9/2009 Α.Υ.Ο. «Υποβολή ανακεφαλαιωτικών πινάκων για πράξεις που πραγματοποιούνται από 01/01/2010. - Κοινοποίηση οδηγιών για την συμπλήρωση των εντύπων των ανακεφαλαιωτικών πινάκων»:
Οι πράξεις που πραγματοποιούνται δηλώνονται στους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες την ημερολογιακή περίοδο και από 01/01/2010 τον ημερολογιακό μήνα που ο φόρος καθίσταται απαιτητός, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 16, 18 του Κώδικα Φ.Π.Α. (κύρωση με το Ν. 2859/2000), όπως ισχύει. Πιο συγκεκριμένα:
β) Όσον αφορά την ενδοκοινοτική παροχή ή λήψη υπηρεσιών ο χρόνος δήλωσης των πράξεων αυτών στους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες είναι:
i) Ο χρόνος πραγματοποίησης της παροχής των υπηρεσιών, ή ο χρόνος που έχει συμφωνηθεί η καταβολή κάθε δόσης σε περίπτωση παροχής υπηρεσιών για τις οποίες η αντιπαροχή καταβάλλεται περιοδικά, ή ο χρόνος είσπραξης της αντιπαροχής σε περίπτωση προκαταβολής πριν την παροχή των υπηρεσιών.
ii) η λήξη κάθε ημερολογιακού έτους, εφόσον: α) πρόκειται για υπηρεσίες που παρέχονται συνεχώς και η παροχή τους συνεχίζεται και μετά τη λήξη του ημερολογιακού έτους και β) δεν συνεπάγονται τμηματικές καταβολές έναντι λογαριασμού ή πληρωμές στη διάρκεια της περιόδου παροχής των.
Για παράδειγμα Γερμανική επιχείρηση που διαθέτει ΑΦΜ/ΦΠΑ παρέχει σε Ελληνική επιχείρηση που διαθέτει ΑΦΜ/ΦΠΑ λογιστικές υπηρεσίες. Η παροχή των υπηρεσιών αρχίζει τον Μάρτιο του 2010 και ολοκληρώνεται τον Απρίλιο του 2011. Εάν από την έναρξη της παροχής των υπηρεσιών (Μάρτιος 2010) έως και το τέλος του ημερολογιακού έτους 2010 δεν πραγματοποιηθεί καταβολή της αντιπαροχής, ή μέρους αυτής ως τμηματική καταβολή συμφωνημένων δόσεων, ή άλλη πληρωμή, οι αντισυμβαλλόμενοι είναι υποχρεωμένοι να δηλώσουν στους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες κατά τη λήξη του ημερολογιακού έτους το μέρος των λογιστικών υπηρεσιών που έχουν πραγματοποιηθεί (η γερμανική επιχείρηση ως παρέχουσα και η ελληνική επιχείρηση ως λήπτρια των αντίστοιχων υπηρεσιών).
Έτσι, σύμφωνα με όλα τα παραπάνω θα πρέπει να προχωρήσετε σε υποβολή διορθωτικού πίνακα χωρίς την καταβολή προστίμου (σχετ. Εγκύκλιο ΠΟΛ. 1317/2.12.1997).
Σε περίπτωση που κατά την αρχική υποβολή του πίνακα δεν δηλώθηκε συγκεκριμένη ενδοκοινοτική απόκτηση ή λήψη υπηρεσιών, ή καταχωρήθηκε λανθασμένα το μητρώο ΦΠΑ του αντισυμβαλλόμενου (το πρόθεμα της χώρας ή ο αριθμός) ή η φορολογητέα αξία, θα πρέπει να υποβληθεί διορθωτικός πίνακας.
Στον διορθωτικό πίνακα αναγράφονται μόνο οι γραμμές για τις οποίες υπάρχει λάθος στην καταχώρησή τους ενώ δεν αναγράφονται εκ νέου οι γραμμές για τις οποίες δεν υπάρχει λανθασμένη καταχώρηση στον αρχικά υποβληθέντα πίνακα.