Ο Πρωθυπουργός θα δει την Τρόικα το απόγευμα
Το απόγευμα ο Πρωθυπουργός κ.Αντώνης Σαμαράς θα δεί την Τρόικα, με την οποία έχει συνάντηση από το πρωί ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας.
Θέματα της συζήτησης μεταξύ άλλων, η μείωση στο ΦΠΑ της εστίασης, αλλά και ο νέος φόρος επί των ακινήτων.
Στην προηγούμενη συνάντηση μεταξύ των δύο πλευρών την περασμένη Κυριακή η τρόικα εμφανίστηκε αρνητική στο ενδεχόμενο μείωσης στο ΦΠΑ της εστίασης, αλλά και επικριτική για το γεγονός ότι ο νέος φόρος ακινήτων είναι ακόμη στα «σενάρια».
Σε ό,τι αφορά το ΦΠΑ σημείωσαν αφενός ότι ήδη οι εισπράξεις από έμμεσους φόρους υπολείπονται σημαντικά του στόχου που έχει τεθεί από το πρόγραμμα και αφετέρου ότι η μείωση - έστω και πιλοτικά - του ΦΠΑ μόνο για την εστίαση δεν είναι σίγουρο ότι θα μεταφραστεί σε περισσότερα έσοδα.
Για τον ενιαίο φόρο ακινήτων, η τρόικα είναι, σύμφωνα με τις πληροφορίες, δυσαρεστημένη από το γεγονός ότι η διακομματική επιτροπή, που ασχολείται εδώ και περίπου 8 μήνες με το θέμα, δεν έχει καταλήξει σε οριστικά συμπεράσματα με τη μορφή ενός νομοσχεδίου που να διασφαλίζει τις αναμενόμενες εισπράξεις των 3,2 δισ. ευρώ από το συγκεκριμένο φόρο.
Οι εκπρόσωποι των δανειστών είχαν χθες πεντάωρη σύσκεψη με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ, στη διάρκεια της οποίας ενημερώθηκαν για την πορεία του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων.
Η τρόικα αναμένεται να επιβάλει ριζικές λύσεις για το ελληνικό πρόγραμμα, αλλά από το Σεπτέμβριο, δίνοντας ένα χρονικό περιθώριο ώς τότε να απορροφηθεί η πολιτική πίεση που έχουν δημιουργήσει το θέμα της ΔΕΠΑ και το κλείσιμο της ΕΡΤ, αλλά και για να υπάρξουν μετρήσιμα αποτελέσματα στο μέτωπο των εσόδων.
Παρά τις πιέσεις που υπήρξαν για εκτίμηση εσόδων από αποκρατικοποιήσεις (που αποτελεί και μια από τις δημοσιονομικές παραδοχές του προγράμματος), οι εκπρόσωποι των δανειστών δεν πήραν σαφή απάντηση. Και οι δύο πλευρές, πάντως, συμφώνησαν ότι ο στόχος για 1 δισ. ευρώ έσοδα αποκρατικοποιήσεων μέχρι και το Σεπτέμβριο βρίσκεται υπό διερεύνηση και πιθανή αναθεώρηση.
Η τρόικα διατηρεί προς το παρόν χαμηλούς τόνους και στο θέμα των αποκρατικοποιήσεων αναβάλλοντας λύσεις για το Σεπτέμβριο. Στο ενδιάμεσο θα δεχθεί μια μεταβατική αναθεώρηση του προγράμματος που θα συμφωνήσει τις επόμενες μέρες το ΤΑΙΠΕΔ με το υπουργείο Οικονομικών.
Συζητήθηκαν επίσης οι εξελίξεις στις δύο μεγάλες αποκρατικοποιήσεις, πάνω στις οποίες βασίστηκε το πρόγραμμα του 2013, του ΟΠΑΠ και της ΔΕΠΑ.
Τα στελέχη του ταμείου διαβεβαίωσαν ότι δεν υπάρχει περίπτωση υποχώρησης ούτε στη συμφωνία με τα κρατικά λαχεία ούτε και με τον ΟΠΑΠ, παρότι δεν δεσμεύτηκαν για το χρόνο υπογραφής των τελικών συμβάσεων. Στο θέμα της ΔΕΠΑ παραδέχθηκαν ότι αιφνιδιάστηκαν από την ξαφνική αποχώρηση της Gazprom. Τόνισαν, πάντως, ότι οι διαπραγματεύσεις που έχουν ξεκινήσει (με άγνωστο χρονικό ορίζοντα) για την προσφορά της Socar για τη ΔΕΣΦΑ πάνε καλά και θα καλύψουν ένα μέρος από το τίμημα που αναμενόταν από τη ΔΕΠΑ.
Ξεκινά η χορήγηση προσωρινής σύνταξης
Από το τέλος Ιουνίου ενεργοποιείται η χορήγηση προσωρινής σύνταξης για τους υπαλλήλους του Δημοσίου που αποχωρούν από την ενεργό υπηρεσία.
Σύμφωνα με την απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, για τον Ιούνιο 2013, που είναι ο πρώτος μήνας της εφαρμογής, η προκαταβολή της σύνταξης θα καταβληθεί την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα. Στους επόμενους μήνες θα καταβάλλεται τη 10η εκάστου μηνός και σε περίπτωση που η ημερομηνία αυτή συμπίπτει με αργία, η καταβολή θα γίνεται την αμέσως προηγούμενη εργάσιμη ημέρα.
Το ύψος της προσωρινής σύνταξης που θα καταβάλλεται μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής (ΕΑΠ) ανέρχεται σε ποσοστό 50% του βασικού μισθού του μισθολογικού κλιμακίου ή του βαθμού που έφερε κατά το χρόνο της αποχώρησής του προσαυξημένου με το 50% του τυχόν επιδόματος χρόνου υπηρεσίας.
Σε περιπτώσεις που ο μόνιμος υπάλληλος ή ο δημόσιος λειτουργός, ισόβιος ή μη, είναι ανάπηρος με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω ή γονέας τριών τέκνων και άνω ή γονέας τέκνου με αναπηρία ή προστάτης μέλους της οικογένειας με αναπηρία, το ποσοστό της προκαταβολής σύνταξης ανέρχεται στο 60%.
Η προκαταβολή σύνταξης διενεργείται με βάση τα στοιχεία του Δελτίου Ατομικής και Υπηρεσιακής Κατάστασης Υπαλλήλου - Λειτουργού (ΔΑΥΚ) τα οποία περιέρχονται ηλεκτρονικά στην Υπηρεσία Συντάξεων του ΓΛΚ, εντός είκοσι εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία λύσης της υπαλληλικής σχέσης του υπαλλήλου.
Το ποσό της προκαταβολής, κατά την καταβολή του, υπόκειται σε κρατήσεις για υγειονομική περίθαλψη και φόρο εισοδήματος, ενώ απαλλάσσεται από κάθε άλλη κράτηση ή εισφορά.
Η πρώτη καταβολή, αναδρομικά από την επομένη της ημερομηνίας λύσης της υπαλληλικής σχέσης του υπαλλήλου, διενεργείται το αργότερο σε 40 ημέρες από την ημερομηνία της ηλεκτρονικής περιέλευσης στην Υπηρεσία Συντάξεων του ΔΑΥΚ.
Η προκαταβολή δεν καταβάλλεται:
• σε περίπτωση απόλυσης για πειθαρχικό παράπτωμα ή υπηρεσιακή ανεπάρκεια των μόνιμων υπαλλήλων ή των δημόσιων λειτουργών, ισόβιων ή μη
• σε περίπτωση παραίτησης του υπαλλήλου που δεν έχει συμπληρώσει τα έτη ασφάλισης για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος
• σε περίπτωση που η σύνταξη δεν είναι άμεσα καταβλητέα λόγω μη συμπλήρωσης του προβλεπόμενου ορίου ηλικίας για την καταβολή της και
• σε περίπτωση απόλυσης λόγω ανικανότητας ή θανάτου στην Υπηρεσία ή θανάτου του υπαλλήλου που έχει αποχωρήσει από την Υπηρεσία και βρίσκεται σε αναστολή καταβολής της σύνταξής του, λόγω μη συμπλήρωσης του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης.
Εξάλλου, η απόφαση του κ. Σταϊκούρα προβλέπει πως, μετά την παρέλευση δύο μηνών από την προκαταβολή της σύνταξης, διενεργείται έλεγχος για το εάν έχει περιέλθει στην υπηρεσία Συντάξεων ο υπηρεσιακός φάκελος που αφορά την κάθε προκαταβολή.
Τελευταία ευκαιρία για τους οφειλέτες του Δημοσίου
Πρέπει να βιαστούν οι οφειλέτες του Δημοσίου που επιθυμούν να εξοφλήσουν εφάπαξ τα χρέη που είχαν έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2012, ώστε να πετύχουν έκπτωση 50% επί των προσαυξήσεων που έχουν επιβληθεί, αφού απομένουν 15 ημέρες έως και την 1η Ιουλίου, οπότε και λήγει η σχετική προθεσμία για την υποβολή της σχετικής αίτησης.
Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, δεν έχει εκδώσει τη διευκρινιστική εγκύκλιο με τις προϋποθέσεις και τους όρους αλλά για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων που επιθυμούν να ενταχθούν στις ρυθμίσεις του Ν. 4152/2013 έχουν αναρτηθεί στη διαδικτυακή πύλη της όσο και σε αυτόν της ΓΓΠΣ (http://www.gsis.gr), οι σχετικές αποφάσεις αλλά και κατατοπιστικοί πίνακες που αναφέρονται τόσο στις προϋποθέσεις υπαγωγής των οφειλών στα νέα προγράμματα ρύθμισης όσο και στα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίζονται κατά περίπτωση.
Οσοι οφειλέτες επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα των 48 έως 100 δόσεων θα πρέπει να υποβάλουν έως και μεθαύριο, Πέμπτη 20 Ιουνίου τις, σχετικές αιτήσεις στις αρμόδιες υπηρεσίες (ΔΟΥ, Τελωνεία, για οφειλές έως 1,5 εκατ. ευρώ ή για ποσά μεγαλύτερα στην Επιχειρηματικά Μονάδα Είσπραξης).
Το ελάχιστο ποσό κάθε δόσης για όσους κάνουν χρήση της τελευταίας ευκαιρίας και του ανώτατου ορίου των 100 δόσεων ορίζεται ως ποσοστό επί του συνολικού μηνιαίου καθαρού εισοδήματός τους, ως εξής:
* 5% για μέχρι 500 ευρώ και πάντως όχι κάτω των 15 ευρώ.
* 6% για δηλούμενο μηνιαίο εισόδημα από 501 ευρώ και μέχρι 1.000 ευρώ.
* 7% από 1.001 ευρώ και μέχρι 1.500 ευρώ.
* 10% από 1.501 ευρώ και μέχρι 2.000 ευρώ.
* 20% από 2.001 ευρώ και μέχρι 5.000 ευρώ.
* 30% για δηλούμενο μηνιαίο εισόδημα άνω των 5.000 ευρώ, ενώ για υψηλότερα ποσά απαιτείται έγκριση της αρμόδιας ΔΟΥ ότι οι οφειλές δεν μπορούν να εξοφλήσουν σε 48 δόσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τις διατάξεις του νόμου 4152/2013 στους οφειλέτες που θα εξοφλήσουν τα παλαιά τους χρέη σε έως και 48 δόσεις παρέχεται:
α) Απαλλαγή από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής κατά ποσοστό 50%, εφόσον η καταβολή πραγματοποιηθεί εφάπαξ έως και την 30.6.2013.
β) Απαλλαγή 40% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον οφειλή εξοφληθεί έως και 30.6.2014.
γ) Απαλλαγή 35% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον οφειλή εξοφληθεί έως και 30.6.2015.
δ) Απαλλαγή 30% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον εξοφληθεί έως και 30.6.2016.
ε) Απαλλαγή 25% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον εξοφληθεί έως και 30.6.2017.
Στην ρύθμιση έπειτα από επιλογή του οφειλέτη μπορούν να υπαχθούν:
α) Βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες έως και την 31.12.2012 οφειλές που τελούν σε διοικητική ή δικαστική αναστολή.
β) Βεβαιωμένες έως και την 31.12.2012 οφειλές με ημερομηνία καταβολής από 01.01.2013.
γ) Βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες έως και την 31.12.2012 οφειλές που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής ληξιπροθέσμων οφειλών, των οποίων οι όροι τηρούνται, εφόσον υφίστανται και άλλες ληξιπρόθεσμες έως και την ανωτέρω ημερομηνία μη ρυθμισμένες οφειλές οι οποίες υπάγονται υποχρεωτικά. Στην περίπτωση υπαγωγής στην νέα ρύθμιση επέρχεται απώλεια των ανωτέρω διευκολύνσεων ή ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής ληξιπρόθεσμων χρεών.
δ) Βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες έως και την 31.12.2012 οφειλές που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής ληξιπρόθεσμων οφειλών, των οποίων οι όροι τηρούνται, εφόσον επιλεγεί πρόγραμμα ρύθμισης με μικρότερο ή ίσο αριθμό δόσεων με το μεγαλύτερο αριθμό των εναπομενουσών δόσεων των υπαγόμενων ρυθμίσεων και με την προϋπόθεση ότι ο ανώτατος αριθμός δόσεων δεν υπερβαίνει τις 48 και δεν εκτείνεται πέραν της 30ής Ιουνίου 2017.
Οι όροι υπαγωγής στη ρύθμιση είναι:
α) Για την υπαγωγή στη ρύθμιση θα πρέπει να αποδεικνύεται σε κάθε περίπτωση η αδυναμία εξόφλησης της οφειλής σύμφωνα με τα στοιχεία της βεβαίωσης τη δεδομένη χρονική στιγμή, καθώς και η βιωσιμότητα του διακανονισμού.
β) Οι οφειλέτες πρέπει να έχουν υποβάλει τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και τις εκκαθαριστικές δηλώσεις του φόρου προστιθέμενης αξίας της τελευταίας πενταετίας καθώς και τις περιοδικές δηλώσεις του φόρου προστιθέμενης αξίας που έπονται της τελευταίας εκκαθαριστικής, καθώς και να είναι ενήμεροι για τις οφειλές τους με ημερομηνία καταβολής από την 01.01.2013.
γ) Ταυτόχρονα με την υποβολή της αίτησης, ο οφειλέτης πρέπει, με υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του Ν. 1599/1986:
i) να δηλώνει το σύνολο των περιουσιακών του στοιχείων (κινητή και ακίνητη περιουσία οποιασδήποτε μορφής), όπως το ετήσιο εισόδημά του, επενδύσεις/συμμετοχές κάθε μορφής, τους αριθμούς IBAN, οχήματα των οποίων έχει την κυριότητα, τα ακίνητα επί των οποίων έχει εμπράγματο δικαίωμα, απαιτήσεις από τρίτους, καθώς και πληροφορίες που θα περιλαμβάνουν οφειλές του σε ασφαλιστικά ταμεία ή άλλες υπηρεσίες του δημοσίου τομέα και άλλες πάγιες υποχρεώσεις προς τρίτους.
ii) Για ποσό βασικής οφειλής άνω των 75.000 ευρώ να προσκομίζει και βεβαίωση από τρίτο ανεξάρτητο εκτιμητή περί της ορθότητας των οικονομικών στοιχείων καθώς και των λοιπών δικαιολογητικών που αποδεικνύουν την αδυναμία εξόφλησης της οφειλής και τη βιωσιμότητα του διακανονισμού.
iii) Για ποσό βασικής οφειλής άνω των 300.000 ευρώ, εκτός των ανωτέρω απαιτείται ακόμη διασφάλιση της οφειλής, η οποία μπορεί να συνίσταται (διαζευτικά ή σωρευτικά) σε προσκόμιση εγγυητικής επιστολής τράπεζας για όλο το διάστημα της ρύθμισης για το σύνολο της ρυθμιζόμενης οφειλής πλέον των επιβαρύνσεων, πλήρη διασφάλιση της οφειλής με εγγραφή υποθήκης επί ακινήτου ελευθέρου βαρών αντικειμενικής αξίας τουλάχιστον ίσης με το ύψος της συνολικής οφειλής.
δ) Η αρμόδια (ΔΟΥ ή τελωνείο) υπηρεσία μπορεί να ζητεί διασφάλιση της οφειλής και σε περιπτώσεις συνολικής βασικής οφειλής κάτω των 300.000 ευρώ, μετά την αξιολόγηση των οικονομικών στοιχείων σε περίπτωση που το κρίνει απαραίτητο. Η μη προσκόμιση εγγύησης αποτελεί λόγο απώλειας της ρύθμισης.
Σε κάθε περίπτωση εξαιρούνται και δεν υπάγονται στη ρύθμιση για την εξόφληση χρεών προς το Δημόσιο οι εξής:
α) Οφειλέτες των οποίων οι οφειλές έχουν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση ληξιπρόθεσμων χρεών ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής η οποία απωλέσθη με υπαιτιότητα του φορολογούμενου μετά την 26η Απριλίου 2013.
β) Οφειλέτες που έχουν καταδικαστεί ή έχει ασκηθεί κατ’ αυτών ποινική δίωξη για φοροδιαφυγή. Αυτό θα δηλώνεται υπεύθυνα από τον οφειλέτη και θα ελέγχεται από την αρμόδια υπηρεσία σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτει ή δειγματοληπτικά κατά την κρίση της.
Η ρύθμιση χορηγείται άπαξ ανά οφειλέτη και για τις ως άνω οφειλές για τις οποίες έχει ευθύνη καταβολής.
Η καταβολή της πρώτης δόσης πραγματοποιείται εντός τριών εργασίμων ημερών από την ημέρα υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση, οπότε ο οφειλέτης τυγχάνει των ευεργετημάτων αυτής και μέχρι τον έλεγχο των δηλουμένων ή και προσκομιζόμενων στοιχείων από την αρμόδια (ΔΟΥ ή τελωνείο) υπηρεσία.
Εάν, εντός έξι μηνών από την καταβολή της πρώτης δόσης δεν χαθεί η ρύθμιση, τότε θεωρείται οριστική.
Ντράγκι: με ανοιχτό μυαλό τα νέα μέτρα
Το ενδεχόμενο χρήσης περαιτέρω μη συμβατικών εργαλείων νομισματικής πολιτικής εξετάζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), εάν οι συνθήκες το απαιτούν, σύμφωνα με τον πρόεδρό της, Μάριο Ντράγκι.
«Θα κοιτάξουμε με ανοικτό μυαλό αυτά τα μέτρα που είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά στο δικό μας θεσμικό πλαίσιο και εμπίπτουν στη δικαιοδοσία μας», ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΚΤ σε σημερινή ομιλία του στην Ιερουσαλήμ, όπως αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg.
«Κάποια από αυτά τα μέτρα μπορεί να έχουν ακούσιες επιπτώσεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιηθούν, αλλά σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όσον αφορά αυτές τις επιπτώσεις και να τις χειριστούμε κατάλληλα», πρόσθεσε.
Μεταξύ άλλων, ο Μάριο Ντράγκι υποστήριξε ότι η ζήτηση στην οικονομία της Ευρωζώνης θα πρέπει να επωφεληθεί από την νομισματική πολιτική της ΕΚΤ καθώς και από τον χαμηλότερο πληθωρισμό και τις επιδράσεις των κερδών από τις χρηματοοικονομικές αγορές στην εμπιστοσύνη και τον πλούτο. Πρόσφατα στοιχεία, σημείωσε, «δείχνουν κάποια βελτίωση αλλά από χαμηλά επίπεδα».
Την ίδια στιγμή, επεσήμανε ότι «η νομισματική πολιτική θα παραμείνει χαλαρή για όσο χρειαστεί», ενώ πρόσθεσε ότι «στην περίοδο που ακολουθεί, θα εξετάζουμε στενά όλες τις εισερχόμενες πληροφορίες και τις νομισματικές εξελίξεις και θα είμαστε έτοιμοι να δράσουμε εάν χρειαστεί».
Ανδρέας Χριστοδουλάκης
πηγή: www.minpress.gr